چگونه از آزار جنسی کودک مان جلوگیری کنیم؟نکته هایی مهم برای والدین
شنیدن اخبار آزار جنسی کودکان اگرچه که بسیار دردناک و غیر قابل تحمل است اما خوشبختانه چند سالی است که تابوی رسانه ای شدن آن شکسته شده است. حال اینکه چگونه باید والدین مانع وقوع این اتفاق شوند نکته ای است که روانشناسان برای آن پاسخی جز آموزش ندارند. 

روش های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

شنیدن اخبار آزار جنسی کودکان اگرچه که بسیار دردناک و غیر قابل تحمل است اما خوشبختانه چند سالی است که تابوی رسانه ای شدن آن شکسته شده است . چرا که اعلام چنین خبرهایی موجب افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص مراقبت از فرزندانشان می شود . هر چند که مانع وقوع آن به طور کامل نمی شود ولی در کاهش آن بی تاثیر نخواهد بود. حال اینکه چگونه باید والدین مانع وقوع این اتفاق شوند نکته ای است که روانشناسان برای آن پاسخی جز آموزش ندارند.

بیشتر بدانید : نشانه های آزار جنسی در کودک که هر پدر و مادری باید بداند

دکتر غلامرضا تبریزی روانشناس با اشاره به اینکه پیشگیری همواره مقدم بر درمان است ، آموزش کودکان را اصل مهم در جلوگیری از آزا ر واذیت جنسی آنان دانست .

این روانشناس با اشاره به اینکه حدود 90درصد آزار جنسی توسط بستگان و نزدیکان رخ می دهد افزود : در ابتدا باید والدین آموزش لازم را ببینند تا کودکان خود را با نزدیکان و غیر نزدیکان تنها نگذارند. در مرحله بعد باید کودکان با اعضای جنسی خود آشنا شوند و بدانند که این اعضا را چه کسانی می توانند ببینند ویا لمس کنند و چه کسانی نمی توانند این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد : شناخت حوزه اجتماعی اعضای جنسی برای کودکان از اهمیت بسزایی دارد چرا که در آن صورت با کاربرد آن اشنا خواهند شد. البته آموزش به کودکان باید در حد سن و سال و میزان هوش و فهم و ادراک آنان باشد و اگر دیدیم توضیحی که داده ایم برای کودکمان کفایت کرده است دیگر بیشتر توضیح ندهیم زیرا ممکن است او را به سمت انحرافات جنسی سوق دهیم.

تبریزی برخورد جدی و قانونی با سوء استفاده کنندگان را نیز در کاهش وقوع جرم موثر دانست و گفت: سوء استفاده کنندگان چنانچه از عواقب برخورد قانونی رفتار و عملکرد زشت و ناپسند خود آگاه باشند ممکن است کمتر به سمت اینگونه انحرافات بروند.

این روانشناس ادامه داد: حتی می توانیم به کودکانم آموزش دهیم چنانچه با رفتارهای غیر طبیعی برخی از افراد روبه رو شدند به آنها گزارش دهند تا جلوی وقوع اتفاقات بعدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه هرچه کودک از اطلاعات بیشتری برخوردار باشد به هنگام وقوع جرم آگاه تر رفتار خواهد کرد.

وی فرهنگ سازی در میان خانواده ها را اصل مهم در جلوگیری از بروز این بحران دانست و گفت : اگر کودکی مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفت چنانچه بداند که باید موضوع را با خانواده اش در جریان بگذارد با کارهای روان درمانی می توان اورا به شرایط عادی بازگرداند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir