19 ساله هستم وچند وقتی است به دیدن تصاویر مستهجن معتاد شده ام، ماند ه ام چه کنم؟
19 ساله هستم و چند وقت پیش اتفاقی در فضای مجازی به صورت اتفاقی تصاویر مستهجن دیدم، با این که پشیمانم ولی باز هم به سراغش می روم. نمیدانم چه کنم؟

سوال کاربر :

نوجوانی هستم 19 ساله. دو سال پیش در فضای مجازی به صورت اتفاقی، تصاویر مستهجنی دیدم با این که پشیمانم؛ اما باز به سراغش می روم. به لحاظ روحی آزار می بینم و نمی خواهم به گناه بیفتم. لطفا کمکم کنید.

پاسخ کارشناس

متاسفانه این گونه تصاویر به دلیل تأثیرات مخربی که بر سیستم روانی و ذهنی ما دارند، ماندگاری بیشتری هم دارند و فراموش کردن آن ها تا حد خیلی زیادی سخت است اما به طور کلی راهکارهایی وجود دارد که شما بتوانید ارتباط خود را با این تصاویر قطع و شرایط را طوری کنترل کنید که احساس نیاز مجدد به دیدن این تصاویر را مدیریت و از این اتفاق جلوگیری کنید. برخی از نیازهای ذاتی و غریزی که سیستم جسمانی و روانی ما به برآورده کردن آن ها تمایل دارد دارای شرایط خاصی است و باید در زمان و مکان مناسب برای برآورده کردن آن ها اقدام کرد. نیاز جنسی یکی از این موارد است که هم در شرع و هم در روانشناسی تأکید زیادی به رفع آن از مسیر امن و پسندیده یعنی ازدواج شده است.

 

دو گام اساسی برای حل مشکل تان

در وهله اول باید از تمامی مواردی که احتمال می دهیم موجب تحریک این نیاز در ما می شود دوری کنیم.

در گام دوم اگر بنا به هر دلیلی با این موارد روبه رو شدیم باید راهکارهایی داشته باشیم که بتوانیم با کنترل شرایط از میل به رجوع مجدد به منابع تحریک کننده دوری کنیم. در ادامه به چند مورد پرداخته می شود:

1 - فقط زمانی که به انجام کار مهمی نیاز دارید از اینترنت استفاده کنید

زمانی که شما هیچ هدف مشخصی در زمان استفاده از اینترنت نداشته باشید، ممکن است در حین همین وبگردی با مواردی روبه رو شوید که ناخودآگاه میل به تماشای این تصاویر و ویدئوها را در شما ایجاد کند؛ بنابراین تنها زمانی که به اینترنت احتیاج دارید از آن استفاده کنید و پس از اتمام کار، از فضای اینترنت خارج شوید.

2 - زمان پرت و بی هدف نداشته باشید

تا می توانید برای خود برنامه ها و فعالیت هایی داشته باشید که با آن اوقات خالی و پرت تان را پوشش دهید. در اوقات بیکاری و زمانی که هیچ کاری برای انجام ندارید افکار بیهوده و پوچ به سراغ شما می آیند و همین، ممکن است به گرایش شما به وبگردی و مشاهده تصاویر نامناسب منجر شود؛ بنابراین برای تک تک لحظات خود برنامه داشته باشید.

3 - اعتقادات دینی خود را قوی کنید

به عنوان یک روانشناس شاید خیلی اجازه نداشته باشم درباره مسائل دینی اظهارنظر کنم اما به عنوان یک دوست و برادر به شما توصیه می کنم، برای رهایی از شر افکار شیطانی بهترین راهی که وجود دارد پناه بردن به دامان خداوند با کمک گرفتن از اهل بیت(ع) است. وجود مقدس اهل بیت(ع) این خاصیت را دارد که با پیروی از آنان، روح و جسم ما پاک می شود و میل به پاکی پیدا می کند. سعی کنید با محکم کردن اعتقادات دینی و قوی کردن ارتباط خود با ائمه اطهار(ع) شرایطی را فراهم کنید که حتی وسوسه تماشای این تصاویر و ویدئوها هم نتواند شما را مجاب کند به سمت آن ها بروید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com