پدر و مادرم مدام با هم دعوا می کنند، خسته شده ام
من و خواهرم در خانواده ای هستیم که پدر و مادرم مدام با هم دعوا می کنند و با یکدیگر قهر هستند. خسته شدیم. نمی دانیم چه کنیم.

سوال کاربر

پدرم مدام با مادرم قهر می کند و همیشه در خانه مان دعواست، به طوری که من و خواهرم کلا از پدرم قطع امید کرده ایم و با او حرف نمی زنیم. من از این وضع ناراحتم. چه کنیم؟

پاسخ کارشناس

شما حق دارید از وضع موجود به دلیل روابط آشفته والدین تان ناراحت باشید. آن چه در نتیجه تنش والدین نصیب همه اعضای خانواده می شود، ناامنی و ناامیدی است که به شکل گیری خانواده ای آشفته می انجامد. در خانواده آشفته، ترس حاکمیت دارد و همه به خصوص کودکان، بازنده و قربانی اصلی دعواهای والدین هستند. در خانواده آشفته همه اعضا به ویژه کودکان، همواره افکار مزاحم دارند و تحت تاثیر این افکار اذیت کننده، بیش برانگیختگی (بی قراری عصبی) گریبانگیر همه افراد خانواده می شود. آن گاه برای فرار از افکار مزاحم و بی قراری های عصبی، شاهد رفتارهای اجتنابی اعضای خانواده خواهیم بود که قهر، اولین آن است و تداوم آن می تواند حتی به فرار و طلاق منجر شود. بنابراین قطع ارتباط شما با پدر رفتاری اجتنابی است که به حل مسئله کمکی نمی کند بلکه قهر فرزندان با هریک از والدین باعث احساس گناه و هر احساس گناهی نیز باعث تشدید عصبانیت می شود.

گفت و گو درباره آسیب های دعوای والدین

برای حل وضع نامطلوب و ناامن خانواده که در نتیجه تقابل والدین شکل می گیرد، به جای حمایت از پدر یا مادر، بهتر است آسیب شناسی کنید و ببینید آیا علت اصلی دعواها، نداشتن مهارت های زندگی است یا بیگانگی و ناآگاهی آنان از ایفای نقش های خودشان؟ آیا والدین تان حداقل آشنایی با روان شناسی زن و مرد را دارند؟ عامل اصلی تنش های بین زوج ها، می تواند رشد نیافتگی عقلانی هر کدام از آن ها باشد و دانستن آثار مخرب و آسیب های مادام العمر تنش ها و ناامنی ها بر فرزندان، برای آن ها لازم است. مهم ترین نیاز فرزندان در کانون خانواده قبل از داشتن آسایش، نیاز به آرامش است چون در سایه امنیت و آرامش به حداکثر رشد و بالندگی می رسند.

4 توصیه برای حل مشکل تان

با این حال، چند توصیه به شما دارم.
1- طرفداری و قضاوت شما در اختلافات والدین یا قهر با هر یک از آنان، نمی تواند به آرامش خانواده منجر شود بنابراین از این کار خودداری و رابطه خود را با والدین تان حفظ کنید.
2- به تنش بین والدین نگاه سیستمی داشته باشید و ایرادات دو طرف را رصد کنید و متناسب با سن و توان تان، به شکلی غیر آمرانه و با رعایت ادب، ریشه اختلافشان را به آنان گوشزد کنید.
3- مشکلات خانوادگی مانند آتش سوزی است که از یک جرقه شروع می شود و اگر سریع خاموش نشود، گسترده و خاموش کردن آن هر روز مشکل تر می شود.
4- برای خاتمه دایمی دعواهای مزمن و مخرب والدین، حتما آنان را تشویق کنید تا در اولین فرصت و با میل و رغبت به یک مشاور خانواده مراجعه کنند مشروط بر این که در جلسات مشاوره به فکر محکوم کردن طرف مقابل نباشند بلکه با این هدف در جلسات مشاوره حاضر شوند که سعی در شناسایی ایرادات ارتباطی خود و اصلاح آن داشته باشند.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com