امروزه با دانش و تکنولوژی های جدید در دسترس مشخص شده است که نه فقط دوران بارداری مهم است بلکه دوران قبل از حاملگی نیز مهم است
 
  
در فرهنگ ما شرقی ها مخصوصا در ایران، دختر ها و پسرها پس از آشنایی خانواده هایشان با یکدیگر و توافق دو خانواده و چند بار رفت و آمد، با یکدیگر ازدواج می کنند. متاسفانه پس از گذشت مدت کوتاهی از مراسم ازدواج، همه در انتظار فرزند هستند که اصلاً رفتار منطقی نیست، زیرا دختر و پسر پس از ازدواج  باید با یکدیگر گفت و گو نموده، نظرها و علاقه های خود را بیان کنند، به یکدیگر محبت نمایند و علاقه مند شوند، همدیگر را دوست داشته باشند و سرانجام به یکدیگر عشق بورزند و عاشق یکدیگر شوند. پس  از مدتی که عشق پایداری بین دو نفر بوجود آمد، آنگاه اگر شرایط جسمی دختر و مسائل مالی پسر مساعد بود، تصمیم بگیرند صاحب فرزندی شوند و دختر پس از 9 ماه حاملگی نوزادی به دنیا آورد و محبت و علاقه و عشقی را که زن و شوهر به یکدیگر داشته اند، به نوزادی که متولد می شود، هدیه کنند. در چنین شرایطی است که نوزاد در دامان پر مهر و محبت مادر و علاقه پدر رشد نموده و دوران کودکی را به راحتی و بدون مشکل می گذراند و بعد هم به کودکستان و مدرسه و دانشگاه خواهد رفت و از همه مواهب طبیعی موجود بهره مند می گردد و انسانی متعالی و مفید برای خانواده و جامعه خواهد بود.
 

حاملگی که با برنامه ریزی قبلی انجام نشده باشد
اگر برنامه ریزی برای بارداری انجام نشده باشد، زن ناگهان بعد از ازدواج متوجه می شود که حامله شده است و 2-1 ماه هم از بارداری وی گذشته است زمانی که تصمیم می گیرد  نزد پزشک متخصص برود معمولا 3-2 ماه از بارداری گذشته است.

همان طوری که همه می دانیم 3 ماه اول حاملگی زمانی است که اعضاء بدن جنین تشکیل می شود. بنابراین چون مادر از حاملگی خود خبر نداشته است ممکن است اتفاق های افتاده باشد و روی جنین تاثیر گذاشته باشد و چنین خانم هایی ممکن است پس از آگاهی از بارداری نگران شوند. این نگرانی معمولا موجب اختلال در رفتار و  تغذیه مادر می گردد. اگر مادر چنین احساسی کرد باید بداند در حال حاضر جنینی در رحم خود دارد و باید در جهت رشد طبیعی او عمل کند. زمانی که مادر با حرکت جنین در رحم خود وجود فرزندی را احساس کرد یا در هنگام سونوگرافی وجود جنین را در رحم خود مشاهده کرد و اندام های او را دید احساس محبت و عاطفه مادری در او ظاهر و تمام ناراحتی و نگرانی ها برطرف خواهد شد.
 
بعضی از مادران جوان نیز تصور می کنند حاملگی موجب تغییر شکل اندام آن ها خواهد شد و نگران می شوند. این مادران نیز باید بدانند با ورزش پس از زایمان و تغذیه مناسب وضع طبیعی خود را به دست خواهند آورد. بعضی دیگر نگران مراحل زایمان خود می شوند چنین مادرانی باید در مورد دوران بارداری و مراحل مختلف زایمان مطالعه کنند و آگاه گردند تا 9 ماه دوران بارداری را به خوبی سپری کنند و خود را برای زایمان طبیعی آماده سازند. بعضی از مادران نیز از این نگرانند که نوزادشان ممکن است سالم نباشد. چنین مادرانی باید بدانند غیر طبیعی بودن نوزاد بسیار نادر است و 80 درصد ناهنجاری های جنین ناشی از مادر حامله ای است که اوائل بارداری دارویی مصرف کرده یا در معرض اشعه ایکس قرار گرفته یا با بیماری های مسری و عفونی مثل سرخجه در زمان بارداری تماس داشته است که مادر حامله می تواند از پیدایش ناهنجاری در نوزادش جلوگیری کند یا با سونو گرافی های سه بعدی در زمان بارداری یا آمنیو سنتز آگاه شود و قبل از زایمان تصمیم گیری نماید.
 

بارداری که با برنامه ریزی قبلی انجام گرفته باشد
امروزه با دانش و تکنولوژی های جدید در دسترس مشخص شده است که نه فقط دوران بارداری مهم است بلکه دوران قبل از حاملگی نیز مهم است. در گذشته به 9 ماه دوران حاملگی توجه می شد ولی امروزه 3 ماه قبل از بارداری را هم مورد توجه قرار میدهند که اگر خانمی بخواهد باردار شود باید در سلامت کامل باشد و خود را برای حاملگی آماده سازد. در حقیقت برای سلامتی مادر و جنین و نوزاد 12 ماه باید در نظر گرفت که 3 ماه قبل از بارداری و 9 ماه آن دوران حاملگی است.
به هر زن و شوهری که می خواهند دارای فرزندی گردند توصیه می شود، کتاب هایی که درباره لقاح و آبستنی نوشته شده است مطالعه کنند.
 

آماده شدن برای بارداری
هر خانمی که می خواهد حامله شود قبل از باردار شدن باید به نکات زیر توجه کند:

1-
حداقل 3 ماه قبل از حامله شدن کوشش نمائید وزن ایده آل داشته باشید، زیرا سلامت جنین شما وابسته به وزن است. اگر خانمی وزن اضافی دارد یا چاق است در معرض خطر افزایش فشار خون، دیابت دوران بارداری و امکان زایمان با سزارین قرار دارد. بنابراین قبل از حاملگی باید تغذیه صحیح و سالم داشته باشید .

2- از پزشک خود بخواهید معاینه فیزیکی کامل از شما به عمل آورد. آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش پستان ها انجام دهد.

3-از پزشک خود بخواهید چگونگی ایمنی شما را در برابر بیماری سرخجه و آبله مرغان مشخص سازد و اگر نیاز به واکسن دارید تزریق نماید.

4- اگر نیاز به رادیوگرافی دارید قبل از حامله شدن انجام دهید.

5- از پزشک خود بخواهید خون شما را از نظر مقدار آهن آزمایش کند. زیرا کمبود آهن موجب خستگی شما در حین بارداری می گردد.

6-از پزشک خود بخواهید خون شما را از نظر مقدار کلسترول اندازه گیری کند زیرا بالا بودن کلسترل ممکن است موجب افزایش فشار خون شما گردد.

7- از پزشک خود بخواهید وضع شما را از نظر هپاتیت و ایدز مشخص نماید.

8- از پزشک خود بخواهید گروه خون شما و پدرش را تعیین نماید

9- از پزشک خود بخواهید ویتامین های قبل از بارداری را برای شما تجویز نماید.

10- اگر زن و شوهر سیگار می کشند، فورا ترک کنند

11- هیچ گونه داروی گیاهی مصرف نکنید مگر با تجویز پزشک.

12- با افرادی که دچار عفونت های بیماری ویروسی هستند تماس پیدا نکنید، دست های خود را بشوئید و غذاهایی که کاملا پخته نشده است مصرف نکنید

13- شروع به خوردن اسید فولیک به میزان 400 میلی گرم در روز نمائید. خوردن این دارو سبب می شود که از پیدایش نا هنجاری های مغز و نخاع جلوگیری کند

14- سعی کنید از عواملی که موجب استرس شما می شود دوری کنید

15- اگر از نظر دندان ها مشکلی دارید قبل از بارداری به درمان آن بپردازید

16- بالاخره چگونگی پریود شدن خود را روی فرم های مخصوص رسم کنید

تا زمانی که آزمایش های شما تکمیل نشده است جلوگیری از حاملگی را ادامه دهید و سپس بعد از
2-3 نوبت پریود طبیعی می توانید باردار شوید، زیرا اگر بلافاصله بعد از قطع روش پیشگیری حامله شوید نمی توانید روز زایمان خود را تعیین کنید.
 

آیا شما نیاز به مشاوره ژنتیک دارید؟
از پزشک خودبپرسید آیا به مشاوره ژنتیک نیاز دارید؟ اکثر خانم ها احتیاج ندارند مگر این که :
سن شما قبل از بارداری 35 سال یا بیشتر باشد، شما در گذشته سقط های مکرری داشته اید، یا در گذشته کودکی با ناهنجاری به دنیا آورده اید، یا در فامیل شما یا شوهرتان کودکی با سندرم داون، عقب ماندگی ذهنی، ناهنجاری نخاعی، صرع، ناهنجاری های عضلانی و قلبی و بالاخره کری وجود داشته باشد.

هدف از مشاوره ژنتیک این است که اگر عیب ژنتیک در زن و شوهر وجود داشته باشد هر چه زودتر تشخیص داده و از پیدایش آن جلوگیری گردد.

اگر زن و شوهر شرایط بالا را در نظر داشته و حامله شوند دوران بارداری سیر طبیعی خود را سپری خواهد کرد و هر روز، روزی توام با شادی برای پدر و مادر و بستگان خواهد بود و زن و شوهر برای تولد نوزاد خود روز شماری خواهند کرد بالاخره نوزادی سالم و طبیعی به دامان پر مهر و محبت مادر و پدر وارد خواهد شد.
 

تهیه شده توسط ماهنامه کودک - دکتر وحید قبادی دانا-متخصص نوزادان، کودکان و نوجوانان
اختصاصی سیمرغ
 
 
مطالب پیشنهادی:
مراقب وابستگی کودکتان به عروسك باشيد
علت گريه كودكم را نمی دانم. چكار بايد بكنم؟
کودکان واژه « ندارم » را می فهمند؟
بچه‌ها از چه سنی بايد در اتاق خودشان بخوابند؟
چند روش مقابله با خستگی مادران