آداب مراسم خواستگاری را می دانید ؟
در خواستگاری باید یک سری نکات رعایت شود تا هم مراسم رسمی‌تر باشد و هم آداب فرهنگی ایرانی رعایت شود.



برخی از دختر و پسر‌ها به دلیل عدم تجربه در مراسم خواستگاری، نکات ظریف و در عین حال مهم را نمی‌دانند. «مرتضی بذرافشان» دکترای علوم و معارف اسلامی، مشاور در امور مهارت‌های زندگی در این باره می‌گوید: خواستگاری به عنوان یک مراسم پیشنهاد برای ازدواج از جانب خانواده پسر به دختر است که می‌تواند از جانب دختر به پسر باشد و هیچ لزومی ندارد حتما از طرف پسر به دختر باشد. در خواستگاری باید یک سری نکات رعایت شود تا هم مراسم رسمی‌تر باشد و هم آداب فرهنگی ایرانی رعایت شود. 

خواستگاری به ۲ صورت وجود دارد، یکی خواستگاری که قبل از آن خانواده دختر و پسر نسبت به همدیگر، هیچ‌شناختی ندارند و دومی خانواده دختر و پسر که از قبل با هم فامیل بوده و همدیگر را می‌شناسند که بیشتر به صورت اول که خانواده‌ها هیچ‌شناختی نسبت به همدیگر ندارد، می‌پردازیم که چه نکاتی را باید انجام دهند.


۱- زمان خواستگاری از قبل تعیین شود
خانواده پسر باید قبل از حضور در خانه دختر، زمان و ساعت خواستگاری را با خانواده دختر هماهنگ کنند. تا خانواده دختر بتوانند شرایط خواستگاری و خانه را برای حضور خواستگاران مهیا کنند؛ ولی اگر بدون هماهنگی وارد خانه دختر شوند، شاید خانواده دختر و وضعیت خانه به طوری باشد که پذیرش مهمان‌ها کمی به تاخیر بیانجامد و باعث سوء تفاهم و حس بی‌احترامی به خانواده پسر دست بدهد که اصلا خوشایند نیست.


۲- معمولاخواستگاری در بعد از ظهر و یا شب باشد
زمان خواستگاری بعد از ظهر و یا ساعات اولیه شب باشد؛ زیرا در این موقع از روز معمولا تمام عضو خانواده و افراد تاثیرگذار دختر و پسر در خانه حضور داشته و می‌توانند در خواستگاری شرکت کنند.


۳- افراد زیادی همراه پسر به خواستگاری نروند
بیشتر باید سعی کنند که والدین پسر شرکت کنند و تعداد آن‌ها کم و انگشت شمار باشد. مراسم خواستگاری نباید زیاد شلوغ باشد؛ زیرا بیشتر وقت، صرف حاشیه می‌شود و شلوغی و همهمه باعث بی‌احترامی به خانواده‌ها می‌شود.


۴- یک نفر بزرگ‌تر، دانا و دارای قدرت بیان صحبت کند
اگرتمام مسوولیت را به بزرگتری که تحصیل کرده و دارای قدرت بیان است، بدهند، معمولا حرف‌ها منسجم‌تر خواهد بود و مقصود آن رسا‌تر است؛ ولی اگر چند نفر با هم صحبت کنند، کسی متوجه حرف آن‌ها نمی‌شود. لازم است خواستگاری برای بار اول رسمی و سنگین اجرا شود و شوخی کردن بپرهیزند.


۵- میزبان برای پذیرایی از میوه‌ها و شیرینی‌های ساده استفاده کند
خانواده دختر سعی کنند که از میوه‌های آبدار مانند انار و پرتقال و یا شیرینی‌های بزرگ خامه‌ای و یا ترد و شکننده برای پذیرایی استفاده نکنند. زیرا اگر در این مراسم بسیار رسمی است و اگر شیرینی به زمین و یا آب میوه بر روی لباس بریزد باعث تمسخر افراد می‌شود.


۶- خانواده دختر و پسر، واقعیت‌ها را عنوان کنند
بهتر است در مورد دختر و یا پسر هرچیزی که وجود دارد، به طور واقعی عنوان شود. مقدار تحصیل، سن، بیماری و... در مراسم خواستگاری مطرح شود؛ زیرا بعد‌ها خانواده‌ها به خاطر مخفی‌کاری و یا دروغ همدیگر را سرزنش می‌کنند.


۷- سعی کنند در مراسم خواستگاری خاطرات خوشی بجا بگذارند
خانواده‌ها سعی کنند که در هنگام خداحافظی و ترک کردن مجلس خاطرات خوبی بجا بگذارند و با روی خوش و روبوسی خداحافظی کرده تا پل‌های پشت سر خود را خراب نکنند، حتی اگر جواب خانواده دختر منفی باشد؛ چون امکان دارد این خواستگاری بار‌ها ادامه داشته باشد و خاطرات بد بجای بماند.


۸- دختر و پسر از لباس‌های راحت استفاده کنند
امکان دارد پسر به خاطر اینکه بسیار رسمی باشد، از کربات استفاده کند و به دلیل اینکه به کربات عادت نداشته، احساس ناراحتی و کلافگی می‌کند و به مراسم مسلط نیست و یا لباس دختر مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی بلند، پوشیده و راحت باشد تا بتوانند به راحتی حرکت کند، زیرا لباس تنگ و سخت در هنگام چای آوردن موجب آزار او می‌شود. باید توجه داشت مردان ایرانی لباس‌های پوشیده را بیشتر می‌پسندند.


۹- نوع آرایش دختر ملایم و ساده باشد
آرایش دختر باید بسیار ساده و متناسب با چهره شاخص فرهنگی و مذهبی باشد و نباید زیاد زننده و غلیظ باشد؛ زیرا باعث قضاوت بد خانواده پسر می‌شود و سوء تفاهم پیش می‌آید و خانواده پسر چنین برداشتی از دختر دارند که می‌خواهد خودش را تحمیل کند.


۱۰- پسر چند شاخه گل به همراه داشته باشد
معمولا دختر‌ها به گل علاقه خاصی دارند و باعث خوشحالی آن‌ها می‌شود. پسر باید گلهای زیبا با رنگ‌های شاد تهیه کند وهنگام ورود به خانه آن را به میزبان بدهد.


۱۱- میزبان ، پذیرایی را از بزرگتر‌ها شروع کند
 بهتر است دختر و یا خانواده او در مراسم خواستگاری با تعارف کردن چای به سمت بزرگ‌تر، احترامشان را نسبت به بزرگ‌تر ابراز کرده و باعث جلب رضایت بزرگتر‌ها می‌شوند.


  


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : shafaf.ir