موم‌‌ها، تیغ، الکترولیز و حتی داروی نظافت، همه راه‌هایی برای خلاص شدن از مزاحمت موهای زاید است. ولی تا به حال فکر کرده‌اید که مناسب‌ترین روش برای حذف موهای زائد هر بخش از بدن کدام است؟

 

کدام بهداشتی‌تر است: الکترولیز، اصلاح با تیغ، کرم‌های موبر، لیزر یا موم؟

 

 

موم‌‌ها، تیغ، الکترولیز و حتی داروی نظافت، همه راه‌هایی برای خلاص شدن از مزاحمت موهای زاید است. ولی تا به حال فکر کرده‌اید که مناسب‌ترین روش برای حذف موهای زائد هر بخش از بدن کدام است؟

صورت
در این قسمت به چهار روش مناسب برای از بین بردن موهای صورت می‌پردازیم:

1) بی‌رنگ‌کننده: اگرچه بی‌رنگ‌کننده‌ها، موجب کندن مو نمی‌شوند اما رنگ مو را روشن می‌نماید، به نحوی که با رنگ طبیعی پوست هماهنگ می‌شود.
2) کرم و لوسیون‌های موبر: کرم‌ها و لوسیون‌ها برای از بین بردن موهای صورت، کاملا مناسب است و استفاده از آن آسان بوده و اغلب ناراحتی خاصی ایجاد نمی‌کند. در این روش معمولا مو را فقط از سطح پوست جدا می‌کنند بنابراین کراتین مو تحریک می‌شود (مانند روش استفاده از تراشیدن مو) و مو پس از رشد، سفت‌تر می‌شود.
3) نوارهای مومی: نوارهای مومی موها را گرفته و آنها را می‌پوشاند، به نحوی که کنده و یا بریده نمی‌شوند و در عوض، ریشه‌ها را به بیرون کشیده و سطح موردنظر را به مدت شش تا هشت هفته بدون مو نگه می‌دارد. نوارهای کوچک‌تر برای لب بالایی و ابروها ایده‌آل است و بهترین روش حذف مو برای صورت است. این نوارها حاوی لایه‌ای طبیعی از موم نخل هستند که موها را به طور کامل می‌گیرد. برای حداکثر تاثیر و حداقل ناراحتی، مهم است که پوست را محکم بگیرید و نوار مومی را خلاف جهت رشد مو بکشید. موم‌های اضافی باقی‌مانده روی پوست با استفاده از همان نوار و یا با سطح دیگر نوار قابل مرتفع کردن است.
دقت کنید: برخی از این نوارها، دارای موم نبوده و به جای آن از مواد شیمیایی که نوعی ژل را شکل می‌دهد، استفاده می‌کنند و بنابراین به خوبی موها را نمی‌گیرند.
4) الکترولیز کردن (از بین بردن موها با استفاده از جریان الکتریکی): این روش شامل وارد کردن یک سوزن نازک به داخل فولیکول مو و شارژ الکتریکی ریشه مو است تا آن را بکشد. با وجود این، یک سلول جدید ریشه می‌تواند در همان محل شکل گرفته و موجب رشد دوباره مو شود. این روش در مقایسه با سایر روش‌های حذف موهای زائد، نسبتا جدید، وقت‌گیر و گران است.

شکم
در این قسمت سه روش مناسب توصیه می‌شوند:

1) استفاده از موم
2) استفاده از نوارهای مومی
3) استفاده از سرم متوقف‌کننده رشد مو
 
زیربغل
در این بخش پنج روش وجود دارد که برای ناحیه زیربغل مناسب هستند:

1) استفاده از کرم و لوسیون‌های موبر
2) استفاده از موم
3) استفاده از نوارهای مومی
4) استفاده از سرم متوقف‌کننده موهای بدن
5) استفاده از روش الکترولیز
 

دست
در این قسمت، چهار روش وجود دارد که برای ناحیه دست‌ها کاملا مناسب هستند.

1) استفاده از موم‌ها
استفاده از موم موجب از ریشه کندن مو از فولیکول‌های آن به‌ مدت طولانی بوده و نتایج بهتری نسبت به سایر روش‌های موقت از بین بردن موها دارد. استفاده از موم گرم برای از بین بردن موهای بازو و ساعد توصیه می‌شود.
2) نوارهای مومی
3) استفاده از بی‌رنگ‌کننده‌ها
4) مواد متوقف‌کننده رشد موی بدن:

این ماده در حقیقت موجب کند کردن رشد دوباره موهای بدن می‌شود. این مواداساسا موجب تعویق و کاهش رشد موی جدید می‌شود. پس از اینکه مو با ریشه‌اش کنده می‌شود، این مواد می‌تواند به داخل فولیکول باز مو  وارد شده و ضمن ترکیب با پروتئین آن موجب شکل‌پذیری سلول جدید ریشه شود.

4 روش، 4 نکته
1) استفاده از تیغ اصلاح:
این روش رایج‌ترین وسیله از بین بردن موها در خانم‌ها و آقایان است اما باید یادآور شد که هنگام خشک بودن پوست، این روش مناسب نیست زیرا موی خیس و نرم بدن به آسانی تراشیده می‌شود. استفاده از تیغ تمیز و مناسب برای این کار بسیار ضروری بوده و برخلاف باور مردم، این کار موجب تغییر رنگ یا میزان رشد موها نمی‌شود.

2) کندن و بیرون‌کشیدن: این کار، روش بسیار دردناکی است اما ممکن است برای مواقعی که مقدار مو بسیار کم است، ارزش داشته باشد، مانند ابروها و یا اطراف لب و چانه. شما نباید از این روش کندن مو برای نواحی بزرگ‌تر استفاده کنید.

3) داروهای نظافت: هنگام استفاده از این وسیله و انتخاب کرم‌های رایج و در دسترس برای از بین بردن موها باید کاملا دقت کنید زیرا تمام این کرم‌ها و مواد، یکسان نیستند، مثلا کرم از بین برنده موهای اطراف آلت تناسلی نباید برای حذف موهای صورت استفاده شود زیرا مواد شیمیایی آن، موجب از بین بردن ساقه مو و عوارض جانبی می‌شود. در ضمن، موجب سوختگی سطحی پوست نیز می‌شود.

4) لیزر: این یک روش طولانی‌اثر بوده و اغلب مستلزم سه چهار ماه جلسات درمانی بیشتر است اما مناسب برای همه نیست، رنگ موهای شما باید تیره باشد. این کار باید زیر نظر پزشک و با نظر متخصصان انجام شود، زیرا روشی گران و برخی اوقات دردناک است.
 
ساق پا
در این خصوص چهار روش توصیه شده برای ساق پا وجود دارند:

1) استفاده از کرم و لوسیون‌های موبر
2) استفاده از موم‌ها
3) استفاده از نوارهای مومی
4) استفاده از سرم متوقف‌کننده موی بدن
 
پا
در این زمینه سه روش توصیه شده برای از بین بردن موهای پا وجود دارد:
1) استفاده از موم
2) استفاده از نوارهای مومی
3) استفاده از سرم متوقف‌کننده رشد مو
 
 
 
مطالب پیشنهادی:
۱۰ عادت خوب در زنان سالم
 ناخنها درباره سلامت بدن چه می‌گویند
 نکاتی که باید در هنگام اتو کشیدن مو بدانیم
 
گردآوری:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع:هفته نامه سلامت