تغییر چیدمان و رنگ آمیزی دیوارهای خانه موجب زیبایی و تنوع در خانه می‌شود، اما بهتر است این کار را با دقت و توجه بیشتری انجام دهید و مراقب سلامت خود، افراد خانواده باشید.
تغییر چیدمان و رنگ آمیزی دیوارهای خانه موجب زیبایی و تنوع در خانه می‌شود. خیلی‌ها روزهای گرم تابستان را برای رنگ کردن خانه انتخاب می‌کنند چون گرما و خشکی هوای تابستان موجب زودتر خشک شدن رنگ می‌شود و به دلیل تعطیلات تابستانی مدارس امکان دوربودن بچه‌ها از خانه وجود دارد. اگر شما هم قصد دارید رنگی به درو دیوار خانه تان بزنید، بهتر است این کار را با دقت و توجه بیشتری انجام دهید و مراقب سلامت خود، افراد خانواده و همسایه‌هایتان باشید.

بیشتر رنگ‌ها حاوی حلال‌هایی هستند که موجب نرمی ‌و روانی رنگ شده و هنگام خشک شدن رنگ تبخیر می‌شود. این مواد می‌تواند به سلامت آسیب برساند. تماس کوتاه مدت با این مواد می‌تواند علایمی‌مانند تحریک و قرمزی پوست، خستگی و تهوع، سردرد و سرگیجه ایجاد کند. تماس طولانی مدت می‌تواند مشکلات بیشتری مانند آسیب سیستم اعصاب مرکزی، کبد و کلیه ایجاد کند. کودکان، زنان باردار، افرادی که با مشکلات تنفسی و ریوی و افرادی که به دلیل نوع شغل شان بیشتر با این مواد تماس دارند، بیش از دیگران در معرض خطر هستند.

3 نکته درباره انتخاب

·        هنگام انتخاب و خرید رنگ، بهتر است رنگ‌هایی را که در آب حل می‌شوند، انتخاب کنید. این رنگ‌ها برای پاک کردن به حلال‌های شیمیایی که به پوست و سیستم تنفسی آسیب می‌رسانند، نیاز ندارند.

·        هنگام خرید رنگ با پرسش از فروشنده و مطالعه اطلاعات روی برچسب محصول، رنگ سالم‌تری را انتخاب کنید. برخی رنگ‌ها حاوی فلزات سنگین و مواد شیمیایی خطرناک هستند.

·        نگهداری از باقی مانده رنگ کار آسانی نیست. از همان ابتدا به اندازه لازم خرید کنید و در صورت لزوم قوطی‌های کوچک رنگ را انتخاب کنبد.

2 نکته پیش از رنگ کردن

·        اطلاعات و راهنمای برچسب را به دقت بخوانید.

·        اگر در خانه‌های آپارتماتی زندگی می‌کنید، همسایه‌ها را از این کار مطلع کنید و به مدیر ساختمان اطلاع دهید. ممکن است دیگران هم تصمیم بگیرند هم زمان با شما این کار را انجام دهند.

10 نکته هنگام رنگ کردن

·        از اسپری کردن رنگ پرهیز کنید. هنگام اسپری کردن رنگ، ذرات رنگ به اطراف پخش می‌شود. دو پنجره‌ها را باز بگذارید و از تهویه مناسب استفاده کنید. سیستم‌های خنک‌کننده برای این کار کافی نیستند و هوای آلوده داخل خانه را خارج نمی‌کنند. همیشه هنگام رنگ و نقاشی تهویه مناسب داشته باشید. اگر نمی‌توانید تهویه مناسب ایجاد کنید از ماسک استفاده کنید.

·        برای پیشگیری از آسیب‌های پوستی مراقب باشید رنگ و حلال‌ها به طور مستقیم با پوست دست‌تان تماس نداشته باشند.

·        از وسایل حفاظت فردی مانند دستکش و عینک و ماسک استفاده کنید. ماسک مناسب تهیه کنید و توجه داشته باشید که ماسک‌های گرد و غبار، حلال‌ها را عبور می‌دهند.

·        در فواصل مشخصی به خودتان استراحت کوتاهی بدهید و چند دقیقه در هوای آزاد تنفس کنید.

·        کودکان و خانم‌های باردار را از محل دور نگه دارید.

·        برای پیشگیری از اینکه بخارات و آلودگی‌ها وارد خانه همسایه‌ها شود، مدیر ساختمان را مطلع کنید و از تهویه بیشتر و بهتری استفاده کنید.

·        اگر از رنگ‌های روغنی استفاده می‌کنید، بیشتر دقت کنید. این رنگ‌ها مخاطرات بهداشتی بیشتری دارند و خطر حریق و آتش سوزی‌شان هم بیشتر است. مراقب منابع آتش و شعله باشید و کهنه‌ها و پارچه‌های آغشته به رنگ و حلال را در ظروف فلزی در بسته بگذارید.

·        هنگام رنگ زدن خانه سیگار نکشید. سیگار علاوه بر بیشتر کردن خطر حریق موجب تشدید علایم مسمویت با مواد شیمیایی و حلال‌های رنگ هم می‌شود.

·        در قوطی‌های رنگی را که از آنها استفاده نمی‌کنید، بسته نگهدارید و آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

5 نکته پس از رنگ کردن

·        پس از اتمام کار، مواد باقی مانده را بردارید و لکه‌های رنگ را پاک کنید.

·        رنگ را از دیواره قوطی پاک کنید. در قوطی را محکم ببندید و جایی دور از گرما و سرما ذخیره کنید.

·        برخی رنگ‌ها حاوی حلال‌ها و مواد قابل اشتعال و انفجار هستند که می‌توانند سمی‌هم باشد برای ذخیره کردن و نگهداری طولانی مدت رنگ طبق دستورالعمل روی بسته بندی عمل کنید. بهتر است در صورت امکان اضافه رنگ را برای استفاده به فرد دیگری بدهید.

·        دو تا سه روز پس از تمام شدن رنگ خانه، درو پنجره‌ها را باز بگذارید و تهویه مناسب داشته باشید تا رن زودتر خشک شود.

·        بهتر است پنج تا شش روز پس از رنگ کردن هم خانه را خالی بگذارید. حلال‌ها و ذرات رنگ و مواد سمی‌و محرک تا چند روز در فضا باقی می‌ماند و در استنشاق این مواد سبب سردرد و حالت تهوع می‌شود.

 
 
 
تهیه و تدوین: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: روزنامه سلامت /شماره صدوهفتادو شش/ پانزده تیر هشتادو هفت