خوردن انواع میوه ها را در این دوره به شما توصیه می کنیم. چرا که میوه ها شامل همه مواد با ارزش موجود در گوشت، تخم مرغ، ماهی، مغزها و غیره هستند. علاوه بر این قند آنها کمتر است.

داشتن یک تغذیه مناسب در فصل امتحانات می تواند بر تمرکز، حافظه، و مهارت های حل مسئله به شما کمک کند.
یکی از نکات کلیدی برای موفقیت در دوره امتحانات، این است که از قبل خود را آماده کنید. اگر می خواهید عملکرد خوبی در دوره امتحانات داشته باشید، بهتر است تغییری در تغذیه و رژیم غذایی خود بدهید. علاوه بر خوردن مواد انرژی زا در وعده های اصلی روزانه، خوردن وعده های سبک تر در طول روز به عملکرد بهتر مغز و داشتن سطح بهتری از انرژی کمک می کند.

سعی کنید در این دوره استرس زا از مواد غذایی استفاده کنید که عناصر زیر را داشته باشند:
اکسید روی
آزمایشات اخیری که بر روی کودکان در داکوتای شمالی انجام شد نشان داد که مکمل های زینک در افزایش سرعت تفکر افراد بسیار موثر است. به این کودکان هر روز مقدار 20 گرم "اکسید روی" داده می شد. آنها در زمینه حافظه تصویری، در مقایسه با کودکانی که روی دریافت نکرده بودند، 12 درصد بهتر عمل کردند.
می توانید زینک مورد نیاز بدن تان را از مواد غذایی مانند گوشت قرمز، ماهی، صدف ماهی، تخم مرغ، مغزها مانند گردو، پسته و بادام و ... تامین کنید.

امگا 6 و امگا 3
برخی از انواع چربی ها برای بدن ما مضر هستند و باید آنها را از برنامه غذایی حذف کرد. اما برخی دیگر برای عملکرد بهتر مغز ضروری هستند. امگا 3 باعث افزایش هوش احساسی شما می شود و به حرکت دندانه های مغز کمک می کند. در واقع چربی ها بیش از 60 درصد از مغز انسان را شامل می شوند و وجود اسیدهای چرب مفید در رژیم غذایی فرد تأثیرات عمده ای روی عملکرد مغز انسان دارد.
اسیدهای امگا 3 برای تنظیم فعالیت بدن انسان موادی ضروری هستند، ولی در بدن ساخته نمی‌شوند.
شما می توانید با خوردن روغن ماهی (سه بار در هفته) و یا مکمل روغن ماهی، امگا 3 مورد نیاز بدن تان را تامین کنید. امگا 3 باعث افزایش تمرکز و قوه ادراک، بهبود توان ذهنی و حافظه می شود. گیاهانی نظیر گردو و تخمه آفتابگردان، و ماهی به خصوص ماهی سالمون سرشار از امگا3 هستند.

چربی های امگا 6 هم در فرآورده هایی همچون شیرکم چرب، روغن های گیاهی، دانه های روغنی (کنجد، شاهدانه، آفتاب گردان و کدو) و همچنین انواع دانه های آجیل یافت می شود.

فسفولیپید
یکی دیگر از اعضای خانواده چربی های مفید که در مغز انسان نیز یافت می شود فسفولیپیدها هستند. این نوع چربی سازنده غلاف و لایه های چربی محافظ در اطراف سلول های عصبی هستند. آنها همچنین باعث افزایش روحیه، قابلیت های ذهنی و جلوگیری از بیماری های ناشی از افزایش سن و آلزایمر می شوند. با وجودی که بدن توانایی ساخت فسفولیپیدها را دارد اما دریافت میزان بیشتر از این عنصر از طریق مواد غذایی سودمند است. زرده تخم مرغ و ماهی ساردین غنی ترین منبع فسفولیپید است.
اما سعی کنید فسفولیپید موجو در این مواد غذایی را با دادن حرارت بیش از حد به آنها از بین نبرید. از روش های ملایم تری برای طبخ آنها استفاده کنید. مثلا می توانید تخم مرغ را به صورت آب پز میل کنید و ماهی را روی حرارت ملایم و یا داخل فویل طبخ کنید.

دی‌ متیل‌ اتانول ‌آمین
شبه ویتامین ها دسته ای از ترکیبات غذایی هستند  که به علت وجودشان در غذا در مقادیر کم و نیاز بدن به آنها خصوصیاتی شبیه ویتامین ها دارند. یکی از این شبه ویتامین ها "دی متیل اتانول آمین" است.
در تقویت حافظه نقش مهمی دارد و باعث کاهش استرس، افزایش تمرکز و یادگیری دی متیل اتانول آمین می شود. ساردین و چربی های امگا 3 سرشار از این ماده هستند. می توانید در فصل امتحانات ساردین را در کنار سیب زمینی پخته شده بخورید. اگر از بوی ماهی خوش تان نمی آید، کنسرو ساردین را در سس گوجه مخلوط کنید و با افزودن انواع مختلفی از سبزیجات و یا سالاد به همراه برنج میل کنید.

آهن و ویتامین B
آهن و ویتامین B برای حفظ شرایط جسمانی و تامین انرژی مورد نیاز برای عملکرد ذهن به هنگام مطالعه ضروری هستند. شما می توانید آهن را از گوشت قرمز، اسفناج، و غلات و ویتامین B را در تمامی غلات، جوانه گندم، تخم مرغ، و انواع مغزها تامین کنید.

رژیم میوه
خوردن انواع میوه ها را در این دوره به شما توصیه می کنیم. چرا که میوه ها شامل همه مواد با ارزش موجود در گوشت، تخم مرغ، ماهی، مغزها و غیره هستند. علاوه بر این قند آنها کمتر است. مواد افزودنی مصنوعی هم به متعادل کردن قند خون شما کمک می کند.
مکمل های ویتامین C نمی توانند جایگزین غذای اصلی شوند. پرتقال نه تنها دارای ویتامین C طبیعی است، بلکه می توانید فیبر، بتاکاروتن و سایر مواد معدنی بدنتان را از طریق خوردن پرتقال تامین کنید.
زمانی که برای درس خواندن به کتابخانه می روید، یک عدد سیب، پرتقال، موز، هویج، زردآلو به همراه خود ببرید.

صبحانه را فراموش نکنید
تا به حال دلایل زیادی درباره اهمیت خوردن صبحانه شنیده اید. اما باید بدانید چه چیزی در وعده صبحانه بخورید، تا در دوره امتحانات بهتر عمل کنید. خوردن کافئین و یک دونات در وعده صبحانه نه تنها به نفع شما نخواهد بود، بلکه اثرات منفی بر روی عملکرد مغز خواهد داشت. بهتر است در وعده صبحانه موادی را که شامل پروتئین، کلسیم، و فیبر هستند، بخورید. پس خوردن تکه ای از یک میوه و شیر ... در وعده صبحانه به شما کمک می کند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : fardanews.com


مطالب پیشنهادی :

اگر کرم ضد آفتاب نزنید پوست تان اینطوری می شود !!

آیا می دانید چه عواملی باعث ایجاد دیسک کمر می شود؟؟؟ + video
با این ورزش ها درد آرتروز خود را کاهش دهید
با این منوی غذایی بدنی سالم داشته باشید
حساسیت به بدلیجات و راه حل آن