گاهی اوقات می توان ساعات حضور در آفتاب را کمتر کرد بنابراین بهتر است سعی کنیم تا حد امکان در ساعاتی که نور آفتاب بسیار شدید است یعنی ۱۱ تا ۴ بعدازظهر در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیریم.

این روزها کمتر کسی از مضرات نور آفتاب بی اطلاع است. عده زیادی از مردم می دانند که باید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پرهیز کرد، از کرم ضد آفتاب استفاده کرد و تا حد امکان در ساعات ظهر از محل کار یا منزل خارج نشد. اما چگونه می توان در تفریحات و سفرهای تابستانی از نور آفتاب پرهیز کرد؟ آیا تابش مداوم نور خورشید خطرناک است یا تابش گه گاه و شدید آن؟ چگونه باید از استخرهای روباز استفاده کنیم؟ خطر سرطان پوست تا چه حد جدی است و راه های پیشگیری از آن کدام است؟
با شروع تابستان و آغاز گرم ترین فصل سال، این بحث داغ را در صفحه ارائه کرده ایم، امید که مفید واقع شود.

دوری از اشعه آفتاب
خوب است بدانید بیش از ۸۰ درصد آسیب هایی که از تشعشعات به بدن انسان وارد می شود، از منابع طبیعی ناشی می شود و نور خورشید اصلی ترین منبع طبیعی تشعشعات است. از میان تشعشعات خورشید، پرتوی ماورای بنفش یکی از اصلی ترین تشعشعات و در این طیف، طیف A که طول موج بلندی دارد و نفوذ آن در پوست زیاد است، بسیار آسیب رسان است و به پوست صدمه جدی می زند. درست به همین دلیل است که مردم باید در ساعت هایی که تابش نور خورشید شدید است تا حد امکان در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرند.

فرهنگ پوشش مناسب
بسیاری از مردم از عوارض جدی نور خورشید بی اطلاع هستند و فرهنگ استفاده از کلاه، چتر و دستکش برای پرهیز از نور آفتاب در میان مردم جا نیفتاده است. 
درباره تاثیر نور خورشید بر پوست باید گفت که به طور کلی عوامل بسیاری بر سلامت پوست نقش دارد که عمده ترین آن ژنتیک، تغذیه، استرس و عوامل محیطی است که نور خورشید یکی از عوامل محیطی است. نکته این جاست که ایران کشور آفتابی است و آفتاب در بیشتر نقاط کشور در تمام طول سال می تابد. بنابراین لازم است مردم را حساس کنیم که تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنند و یا با پوشش کافی زیر آفتاب بروند. نکته دیگر این است که با کاهش لایه ازن، خطرات پرتوهای خورشیدی برای سلامت انسان دوچندان شده است زیرا اشعه های مضر بیشتری به زمین می رسد و سلامت انسان بیش از گذشته در معرض خطر قرار گرفته است. از سوی دیگر تمایل به مسافرت در تابستان، تورهای طبیعت گردی و استفاده از استخرهای روباز باعث شده است که مردم بیشتر در معرض نور آفتاب قرار بگیرند.

خطر آفتاب سوختگی
خوب است بدانید، افرادی که پوست، مو و چشم روشن دارند، کک و مک دارند و تعداد زیادی خال دارند بیش از افراد سبزه از آفتاب صدمه می بینند و باید حتما مراقبت های ضروری از پوست را داشته باشند. این دسته از افراد حتی با یک بار آفتاب سوختگی در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند.
در آفتاب سوختگی خفیف پوست قرمز می شود و فرد احساس سوزش یا خارش پیدا می کند و پس از چند روز پوست اندازی می کند. نسبت به گرمی و داغی حساس و به عبارتی پوست ملتهب می شود. افرادی که پوست روشن دارند، ممکن است دچار تاول در ناحیه آفتاب سوخته پوست شوند و به عبارتی به سوختگی درجه ۲ مبتلا شوند. بنابراین توصیه اکید می کنیم، افرادی که پوست روشن دارند تا می توانند به مدت طولانی در معرض آفتاب قرار نگیرند و اگر ضرورتی وجود داشت حتما از پوشش مناسب و کرم ضدآفتاب استفاده کنند.همچنین بهتر است افراد از استخرهای روباز در ساعات بعدازظهر که شدت نور آفتاب کم است، استفاده و تعداد دفعات استفاده از آن را محدود کنند.
گاهی اوقات می توان ساعات حضور در آفتاب را کمتر کرد بنابراین بهتر است سعی کنیم تا حد امکان در ساعاتی که نور آفتاب بسیار شدید است یعنی ۱۱ تا ۴ بعدازظهر در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیریم.  تغییر رنگ در واقع یک مکانیزم دفاعی پوست برای محافظت است و پوست در این حالت ضخیم تر می شود و کمتر تخریب می شود. اما به طور کلی باید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پرهیز کرد.

هشدار درباره استفاده از استخر روباز
استفاده از استخر روباز برای افرادی که هرگز در معرض آفتاب نبوده اند و به علت شغل و حرفه خود همواره از نور خورشید دور بوده اند، خطرناک است. ابتلا به سرطان بدخیم پوست یا «ملانوما» در این دسته از افراد بسیار زیاد است زیرا هرگز در معرض نور خورشید نبوده اند و به ویژه اگر پوست روشن و پر از کک و مک و یا خال داشته باشند باید به آن ها هشدار جدی داد. مردم باید بدانند هم تابش مداوم آفتاب و هم تابش گهگاه و شدید برای پوست خطرناک است و بهتر است از آن پرهیز کنیم. این تصور که فردی بگوید چون گهگاه در آفتاب می رود مقاومت بالاتری دارد نادرست است و باید اصلاح شود. زیرا درست عکس آن صادق است و افرادی که به طور دایم در معرض آفتاب قرار دارند، مقاومت بیشتری دارند. بنابراین حتی در مسافرت های تفریحی تا جایی که می توانید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب پرهیز کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com


مطالب پیشنهادی :

اصول رعایت بهداشت در محیط کار

رژیمی مخصوص فصل امتحانات 

حساسیت به بدلیجات و راه حل آن 

کارهایی که باعث می شود زودتر پیر شوید 

با نگاه کردن به آینه بیماری تان را تشخیص دهید