شیر کم چرب و ماست نیز در جلوگیری از عطش روزه‌داران تاثیر قابل توجهی دارد. توجه داشته باشيد که از خوردن قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب از بدن می‌شوند، بخصوص در وعده سحری پرهیز کنید.

شاید 16 ساعت ننوشیدن آب و ضررهای آن برای بدن بهانه خوبی برای روزه نگرفتن برخی افراد باشد اما آن‌ها باید بدانند که با قدری توکل و رعایت چند نکته ساده می‌توانند توان بدنی خود را بالا ببرند."
نگرانی از این که نتوانیم در طول روزهای بلند و گرم تابستان تشنگی روزه‌داری را تحمل کنیم موجب می‌شود میان افطار تا سحر کارهایی انجام دهیم که گاه نه تنها کمکی به ما نمی‌کنند بلکه مشکلاتی را نیز در طول روز برایمان بوجود می‌آورند.

سبزی‌ها و میوه‌ها
استفاده از مواد غذایى پرفیبر مانند سبزی و میوه میان افطار تا سحر می‌تواند در تامین آب مورد نیاز بدن بسیار کارساز باشد.
بدن انسان در طول شبانه‌روز به دو لیتر آب نیاز دارد که با توجه به طولانی بودن روزها در تابستان با خوردن میوه‌هایی مانند هلو،طالبی، انگور و گوجه‌فرنگی می‌توانیم این آب را تامین کنیم.

اشتباهی به نام آب میوه
یکی از بزرگ‌ترین اشتباه‌هایی که برخی افراد انجام می‌دهند جایگزین کردن آب میوه‌های غیرطبیعی به جای آب است. مصرف آب میوه به دلیل قند فراوان علاوه بر آن که موجب تشنگی فرد می‌شود چاقی مضاعف هم به دنبال دارد. مایعاتی مانند سوپ و آش نیز می‌توانند جایگزین مناسبی برای بخشی از آب باشند.

چای پس از سحری
این باور که چای پس از سحری می‌تواند باعث رفع تشنگی شود نیز درست نیست؛ زیرا چای دفع مکرر کلیه را در بر دارد. مصرف چای بخصوص چای پررنگ پس از سحر باعث تشنگی می‌شود.
سر کشیدن آب زیاد بین غذای سحری نيز به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است. این عمل باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می‌شود.
بهتر است از یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شیر کم چرب و ماست نیز در جلوگیری از عطش روزه‌داران تاثیر قابل توجهی دارد. توجه داشته باشيد که از خوردن قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب از بدن می‌شوند، بخصوص در وعده سحری پرهیز کنید.

معجونی ساده
تركیب لیموترش رنده شده با مقداری نمك و آب و مصرف آن در وعده‌های غذایی بین افطار تا سحر، در پیشگیری از ابتلا به كم‌آبی و رفع تشنگی در طول روز مؤثر است.




گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifesyyle
منبع : isna.ir
 


مطالب پیشنهادی :

بخور و نخورهای سحر و افطار

کدام غلات صبحانه برای شما مناسب تر است؟ 

کارهایی که باعث می شود زودتر پیر شوید

علت افسردگی شما در بشقاب غذای شماست !!

قوز کردن پشت کامپیوتر را فراموش کنید !