وقتی می‌خواهید مسواک جدیدی بخرید، گاهی هم وسوسه می‌شوید به جای مسواک‌های دستی، یک مسواک برقی بخرید ولی فکر می‌کنید مسواک‌های برقی بهتر دندان‌ها را تمیز می‌کنند؟
وقتی به یک داروخانه سر می‌زنید تا مسواک جدیدی بخرید گاهی هم وسوسه می‌شوید به جای مسواک‌های دستی، یک مسواک برقی بخرید ولی فکر می‌کنید مسواک‌های برقی بهتر از مسواک‌های دستی دندان‌ها را تمیز می‌کنند؟

چه کسانی بخرند؟

شاید شما هم یک مسواک برقی در منزلتان داشته باشید و از آن هر شب برای مسواک زدن دندانهایتان استفاده کنید. ولی مسواک برقی برای افراد خاصی، مفیدتر است.

ـ کوچولوها: یکی از این گروه‌ها کودکانی هستند که اصلا علاقه‌ایی به مسواک زدن ندارند، شکل‌های رنگی و طراحی ویژه کودکان در این مسواک‌ها می‌تواند کودمان را به مسواک زدن تشویق کند.

ـ پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها: سالمندان نیز می‌توانند با خرید یک مسواک برقی از مزایای آن بهره ببرند. در دوران سالمندی به دلیل کاهش توانایی‌هاس عضلات و مفاصل و یا بیماری‌های دقیقی مثل پارکینسون، کنترل کارهای دقیقی مثل مسواک زدن برای پدربزرگ‌ها ومادربزرگ‌ها دشوار باشد. این مسواک می‌تواند به سالمندان کمک کند بدون تلاش و صرف وقت زیاد بهداشت دندان‌هایشان را رعایت کنند.

ـ معلولان: کودکان عقب‌مانده ذهنی و جسمی نیز از گروه افرادی هستند که هدیه‌کردن یک مسواک برقی به آنها می‌تواند برایشان بسیار مفید باشد. این کودکان معمولا خودشان توانایی مسواک زدن کامل و درست را ندارند و این کار به‌وسیله والدین و یا مربی‌هایشان انجام می‌شود و به این ترتیب فردی که از این کودکان نگهداری می‌کند می‌تواند راحت‌تر و با صرف وقت کمتر و موثرتر دندان‌های این معلولان را مسواک کند.

ـ نوجوانان: گروه آخر افرادی که خرید واستفاده از مسواک برقی به آن‌ها توصیه می‌شود، نوجوانان و جوانانی هستند که دندان‌هایشان را ارتودنسی کردند و روی دندان‌هایشان براکت‌ها و سیم‌هایی وجود دارد که محل گیرکردن باقی‌مانده مواد غذایی است واگر دندان‌ها در مجاورت این وسایل به درستی مسواک زده نشوند، ارتودنسی خود می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌های این افراد شود. اگر نوجوان شما به ویژه ارتودنسی کرده است و توجه چندانی بر حفظ بهداشت دهان و دندان‌هایش ندارد، می‌توانید برایش یک مسواک برقی خریداری کنید. این مسواک‌ها در زمان کوتاهی دور براکت‌ها را تمیز کرده و از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری می‌کنند ولی پیش از خرید آن با دندانپزشک درباره خرید نوع مناسب و روش درست از آن مشورت کنید.

دندانپزشکان چه می‌گویند؟

شاید تصور کنید مسواک‌های برقی بهتر از مسواکهای دستی دندان‌ها را تمییز می‌کند وکارامدتر هستند ولی حقیقت این است که دندانپزشکان نظر متفاوتی دارند. مسواک‌های برقی هیچ برتری بر مسواک‌های دستی ندارند، ولی نکته‌ایی که در استفاده از آن نهفته است، شور و شوقی است که در هر کس برای مسواک زدن دندان‌هایشان با آن ایجاد می‌کنند.

نتایج مطالعات محققان نشان می‌دهد استفاده از مسواک برقی در طولانی مدت، اثرات مفید بیشتری نسبت به مسواک دستی ندارد ولی این اثرات درکوتاه مدت بسیار چشمگیرند. به این صورت که افرادی که از مسواک برقی استفاده می‌کردند، التهاب لثه‌هایشان که (ژنژیویت) نامیده می‌شود در مدت کوتاهی بهبود یافت. ما انسان‌ها این گونه عادت کرده ایم که هر تغییر آزمایشی جدیدی در زندگیمان رخ می‌دهد، موجب می‌شود رفتارمان بهبود پیدا کند و مسواک برقی هم از این قانون مستثنی نیست. چون یک وسیله جدید را آزمایش می‌کنیم و روزهای اول علاقه زیادی به استفاده منظم از آن داریم و بدون شک در آن روزها بهداشت دهان و دندان‌هایمان بسیار بهتر رعایت خواهد شد. چون خود این مسواک‌ها حرکت‌های گوناگونی را به صورت خودکار روی سطح دندان‌ها انجام می دهند، به مهارت دستی کمتری برای مانور دادن در سطوح مختلف دندانی نیاز است.

حقیقت این است که فرق چندانی نمی کند که شما کدامیک از این مسواک‌ها را انتخاب می‌منید و چه مقدار پولمی پردازید. گرچه اگر شما به سراغ انواع معتبرتر و استاندارد بروید، از آسیب‌هایی که ممکن است مسواک‌های برقی غیراستاندارد به لثه‌ها و دندان‌هایتان برساند در امان بمانید ولی آنچه خیلی بیش از خرید مسواک برقی اهمیت دارد، روش مسواک زدن دندان‌هایتان است.

شما اگر روش درست مسواک زدن دندانهایتان را از دندانپزشکان یاد بگیرید دیگر چندان فرقی نمی‌کند با یک مسواک دستی مسواک می‌زنید ویا از یکی از مدل‌های مسواک برقی استفاده می‌کنید.

راهنمای استفاده از مسواک برقی

1- قبل از استفاده از مسواک برقی جدیدی که خریداری کرده‌اید، بروشور آن را به دقت بخوانید. دراین راهنمای مصرف نوشته شده است که شما از چه روشی باید استفاده کنید تا بهترین استفاده را از ان مسواک برقی ببرید و بدون آسیب به لثه ودندان‌هایتان به موثرترین صورت ممکن دندان‌هایتان رامسواک بزنید.

2- کارکردن با مسواک برقی اندکی متفاوت از مسواک دستی است. شما در کارکردن با مسواک برقی دیگر چندان نیاز نیست که حرکت‌های زیادی با انگشتانتان بر روی سر مسواک انجام دهید. بلکه مسواک را به آرامی بر روی سطوح دندان‌ها حرکت دهید تا موهای مسواک که با نیروی موتور به الگوی متفاوت حرکت می‌کنند، دندان‌ها را پلاک میکروبی پاک کنند.

3- از نیروی زیادی هنگام استفاده از مسواک برقی بر روی دندان‌ها و لثه‌هایتان وارد نکنید. این کار باعث نخواهد شد دندان‌هایتان بهتر تمییز شوند فقط موجب آسیب لثه خواهد شد. فقط وارد کردن یک نیروی علایم کافی است.
 
 
مطالب مرتبط:
آداب حفظ دندان تا 70 سالگی
نکته هایی برای سلامتی دندانها
مراقبت از لب ها
بوی بد دهان 
 
 
تهیه و تدوین: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: روزنامه سلامت /شماره صد و هفتاد و شش/ پانزده تیر هشتاد و هفت