باکتری‌ها با تمام راه‌حل‌های ما برای از بین رفتن، مبارزه می‌کنند و همچنان نقش اصلی در بیماری و مرگ‌ومیر را دارند تا زمانی که ندانیم، این موجودات ریز کجاها و چطور زندگی می‌کنند.
باکتری‌ها با تمام راه‌حل‌های ما برای از بین رفتن، مبارزه می‌کنند و همچنان نقش اصلی در بیماری و مرگ‌ومیر را دارند تا زمانی که ندانیم، این موجودات ریز کجاها و چطور زندگی می‌کنند.

1 - تخم مرغ
تخم‌مرغ هرسال باعث بیماری بیش از ۶۶۰ هزار نفر و مرگ ۳۰۰ نفر می‌شود و باید مراقب این غذای به شدت مفید اما خطرناک بود. در سوپرمارکت‌ها، به بسته‌بندی تخم‌مرغ‌ها توجه کنید و بدانید که اصولا تخم‌مرغ‌هایی که توسط مرغداری‌های بزرگ بسته‌بندی می‌شوند، احتمال بیشتری برای آلوده بودن به باکتری دارند چون مرغ‌های زیادی در این مراکز نگهداری می‌شوند و در نتیجه آلودگی هم بیشتر است. بهترین خرید تخم‌مرغ، خرید تخم‌مرغ‌های رسمی و محلی است. در خانه هم تخم‌مرغ را داخل جعبه خودش و در سردترین طبقه یخچال بگذارید. پس از شکستن تخم‌مرغ، حتما دست‌های خود را بشویید و حتما آن را کامل بپزید، مگر اینکه جزو مواد غذایی دیگری باشد.

2 - مرغ و جوجه کبابی
نتیجه تحقیقاتی که دو سال پیش در سازمان «گزارش مشتری‌ها» منتشر شد، نشان می‌دهد ۶۲ درصد از مرغ و جوجه‌های کبابی، به باکتری کمپیلاباکتر آلوده‌اند و ۱۴ درصد هم باکتری سالمونلا دارند.

در این گزارش نوشته‌شده که تعداد مرغ‌هایی که به باکتری‌های دیرمرگ آلوده هستند، نسبت به شش سال پیش ۳۰ درصد بیشتر شده است. برای دور ماندن از خطر این باکتری‌ها، بهتر است مرغ‌های ارگانیک را بخرید، چون این مرغ‌ها در محیط‌های خلوت‌تر رشد کرده‌اند و احتمال آلودگی کمتری دارند. بعد از مرغ‌های ارگانیک، خرید مرغ‌های محلی پیشنهاد می‌شود. در خانه هم، زمانی که مرغ را در سینک ظرفشویی شستید، سریعا آن را داخل قابلمه بپزید. مرغ را کاملا بپزید و اجازه ندهید، قسمتی از آن خام یا نیم‌پز باقی بماند. هنگام پخت یک مرغ درسته هم برای اطمینان از پخته شدن آن، دمای قسمت‌های ضخیم ران مرغ را تست کنید.

3 - همبرگر گوشت
تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد بیش از ۵۳ درصد از همبرگرهای گوشت، باکتری کلوستریدیوم پرفرینجنز، ۳۰ درصد استافیلوکوکوس و ۱۲ درصد لیستریا دارند. بنابراین سعی کنید همبرگرهایی را که با گوشت گاو تغذیه‌شده با علف تهیه شده‌اند، بخرید چون این همبرگرها فقط ۵/۴درصد باکتری سالمونلا دارند. اما گاوهایی که علوفه، غله و سویا نمی‌خورند، اسید معده آنها بالاست و باکتری‌ها طول عمر بیشتری در بدن این گاوها دارند. در خانه هم به تکه‌های همبرگر خود پونه‌ کوهی تازه اضافه کنید. در دانشگاه ایالت کانزاس آزمایشی روی ادویه‌های مختلفی که خانم‌های خانه‌دار به گوشت اضافه می‌کنند، انجام شد و نشان داد پونه کوهی به خوبی می‌تواند باکتری‌های گوشت را از بین ببرد. برای هر ۴۵۰ گرم گوشت، یک قاشق چایخوری پونه به آن اضافه کنید. در ضمن، بهتر است همبرگرهای ضخیم روی آتش مستقیم کباب شوند.

4 - طالبی 
تحقیقات نشان داده حدود3/5  درصد از طالبی‌ها حاوی باکتری‌های سالمونلا و شیگلا هستند. باکتری شیگلا، جزو باکتری‌هایی است که از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و واگیردار است. بنابراین هنگام خرید طالبی، حواس‌تان باشد که طالبی خراشیدگی و لکه نداشته باشد، چون خراشیدگی یا لکه‌های روی میوه دقیقا جاهایی هستند که عامل‌های بیماری برای ورود به داخل میوه، از آنها راه پیدا می‌کنند. از آنجایی که طالبی روی زمین پرورش داده می‌شود و پوست مشبک دارد، نفوذ باکتری‌هایی همچون سالمونلا به داخل آن بسیار آسان است. بنابراین پوست میوه را با مایع ظرفشویی برای مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه تمیز بشویید.

5 - جوانه سبز
جوانه‌های سبز از هر نوعی که باشند؛ گندم و ماش، حاوی مقدار زیادی فیتونوترینتز هستند. تحقیقات نشان داده جوانه گیاهانی مثل بروکلی حتی باعث سرطان معده می‌شود زیراجوانه‌ها برای رشد به محیط گرم و مرطوب نیاز دارند و این محیط برای رشد باکتری‌هایی مثل لیستریا، سالمونلا و ای-کولی بسیار مناسب است. بنابراین سعی کنید جوانه‌های آماده نخرید. اگر مجبور به استفاده از این ماده غذایی بودید، سعی کنید انواع بسیار ترد، تازه و جوانه‌دار را انتخاب کنید و آنهایی را که بوی کهنگی می‌دهند یا لیز و تیره هستند را نخرید و به محض رسیدن به خانه، آنها را داخل یخچال بگذارید و پیش از خوردن حتما آنها را بپزید.

6 - غذاهای سرد حاضری
غذاهای سرد آماده در ردیف پرخطرترین غذاها قرار دارند. سازمان جهانی تغذیه و سلامت اعلام کرده این غذاها منبع باکتری‌هایی مثل لیستریا هستند و قرار گرفتن آنها در یخچال هم می‌تواند دیگر مواد غذایی را آلوده کند. در سوپرمارکت‌ها، از خرید کلاب‌های سرد که حاوی مقدار زیادی باکتری لیستریا هستند، خودداری کنید. چاقوهایی که کالباس، گوشت بوقلمون و... را برش می‌زنند، چون به‌طور مرتب تمیز نمی‌شوند، ناقل اصلی باکتری‌ها هستند. سعی کنید تا حد امکان غذاهای آماده نخرید تا باکتری‌ها در معده شما انبار نشوند. در خانه هم وقتی می‌خواهید ساندویچ خانگی درست کنید، سس خردل زیادی روی آن بریزید. محققان دانشگاه واشنگتن ثابت کرده‌اند؛ ۹۰ درصد از باکتری‌هایی مثل لیستریا، ای- کولی و سالمونلا وقتی دو ساعت در معرض خردل قرار می‌گیرند، از بین می‌روند.

7 - کاهو
کاهویی که داخل ساندویچ همبرگر شماست، بیشتر از خود همبرگر می‌تواند به بدن شما آسیب برساند. تحقیقات نشان داده سالادهای کاهوی از پیش آماده شده، حدود ۴۰ درصد حاوی باکتری کولیفورم هستند. بنابراین تا آنجایی که می‌توانید از خوردن سالاد کاهو آماده در بیرون از خانه خودداری کنید یا در رستوران‌های مطمئن سالاد کاهو سفارش دهید. در خانه هم برگ‌های کاهو را پیش از خوردن حتما برگ به برگ، شست‌وشو دهید. این نکته را هم فراموش نکنید که گذاشتن برگ‌های شسته شده کاهو در آبکشی که مرغ خام را درون آن قرار داده بودید، بسیار خطرناک است.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : loghme.com



مطالب پیشنهادی :
با 9 مورد از سالم ترین مواد غذایی آشنا شوید
با سالم ترین رژیم غذایی آشنا شوید
چطور مواد غذایی را سالم نگه داریم
مواد غذایی سالم، ضد سرطان، بهبود دهنده
بهترین و بدترین مواد غذایی برای معده و گوارش