تا عید نوروز چند روزی بیشتر نمانده و برای پاکسازی پوست تان وقت زیادی ندارید. در همین زمان محدود روش هایی برای پاکسازی پوست تان تا نوروز وجود دارد. این روش های پاکسازی پوست برای نوروز عبارتند از :

همه ما در زندگی انواع مشكلات پوستی ازجمله آكنه، جوش‌های سرسیاه و سرسفید، لك‌های حاصل از آفتاب، كك و مك، چین و چروك‌ها و... را تجربه می‌كنیم. هرقدر هم كه زمان بیشتر می‌گذرد پوست كدرتر شده و جای لك و جوش‌ها دیرتر از روی آن محو می‌شوند.

اما یك راه نجات هم وجود دارد و آن چیزی نیست جز لایه‌برداری و پاكسازی پوست! با این روش می‌توانید لایه‌های سطحی پوست‌تان را برداشته و پوست زیر را تحریك به بازسازی كنید. به این ترتیب پوست جوان و شاداب جایگزین پوست مرده و كدر می‌شود. اگر شما هم از این مشكلات رنج می‌برید و می‌خواهید برای عید نوروز پوستی روشن و شاداب داشته باشید این راهكارهای ساده خانگی را امتحان كنید.

 

روش اول پاکسازی پوست برای نوروز : پوست زیبا و شفاف با بخور بابونه

اولین و مهم‌ترین مرحله در پاكسازی پوست استفاده از بخور آب داغ است. با این روش منافذ پوست باز شده و چربی‌های اضافی به‌راحتی از آن خارج می‌شوند. برای این منظور باید 2 لیوان آب جوش را داخل یك كاسه متوسط بریزید و یك حوله روی سر خود قرار دهید. سپس سرتان را با فاصله مناسب بالای ظرف آب جوش بگیرید طوری كه حوله روی سرتان دور تا دور ظرف را بگیرد. مراقب باشید صورت‌تان را بیش از حد به كاسه نزدیك نكنید تا دچار سوختگی نشوید. بهتر است 10دقیقه در این حالت باقی بمانید.

اگر هم از آكنه و جوش‌های سرسیاه رنج می‌برید می‌توانید 2 تا 3 قاشق غذاخوری گل بابونه خشك شده به آب جوش اضافه كنید. بعد از اتمام بخور حوله را از روی سر خود برداشته و گل‌های بابونه را از داخل آب بیرون بیاورید و برای 5 دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس صورت‌تان را با آب سرد بشویید و از یك كرم مرطوب كننده فاقد چربی استفاده كنید. برای نتیجه‌گیری بهتر باید این راهكار را دو تا سه بار در هفته تكرار كنید.

 

روش دوم پاکسازی پوست برای نوروز : بخور زنجبیل؛ هم برای پوست و هم ریه!

این بخور نه تنها باعث شفافیت و شادابی پوست می‌شود بلكه دستگاه تنفسی را هم پاكسازی می‌كند. برای این منظور باید دو قاشق غذاخوری پودر زنجبیل را در دو لیوان آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس این محلول را در یك كاسه متوسط بریزید و روی سر خود حوله بیندازید و صورت‌تان را بالای ظرف بگیرید.

10دقیقه در این حالت باقی بمانید. طی این مدت می‌توانید به آرامی با نوك انگشتان‌تان صورت را ماساژ دهید. پس از گذشت 10دقیقه می‌توانید با كمك دستمال، جوش‌های سرسفید و سرسیاه خود را خارج كنید. در مرحله بعد نیز برای بسته شدن منافذ پوست، خیار رنده شده را به‌همراه آب لیمو ترش تازه برای 5دقیقه روی صورت قرار دهید. در آخر هم پوست خود را با آب سرد بشویید.

 

روش سوم پاکسازی پوست برای نوروز : اگر پوست‌تان خشك و حساس است

اگر پوست‌تان خشك و حساس است و با انجام بخور اذیت می‌شود، می‌توانید از روش كمپرس گرم استفاده كنید. برای این منظور باید مانند مراحل اولیه بخور، آب را به‌همراه بابونه یا زنجبیل بجوشانید و اجازه دهید كمی سرد شود. سپس آن را از صافی رد كرده و حوله تمیزی را به آن آغشته كنید.

این حوله را برای 10دقیقه روی پوست خود قرار دهید. بهتر است حوله مخصوصی را برای این كار اختصاص دهید و جای دو چشم را در آن سوراخ كنید تا چشم‌ها، مژه‌ها و ابروهای‌تان آسیب نبینند. بعد از اتمام كمپرس نیز صورت را با آب سرد شست‌وشو دهید و حتما از كرم مرطوب كننده استفاده كنید.

 

روش چهارم پاکسازی پوست برای نوروز : جوانه گندم شما را جوان می‌كند!

یكی دیگر از روش‌های موثر در پاكسازی و جوانسازی پوست استفاده از ماسك خانگی جوانه گندم است. برای این منظور می‌توانید یک قاشق غذاخوری ماست كم چرب را با یک قاشق چای‌خوری پودر جوانه گندم مخلوط كنید و به آرامی برای 5 دقیقه روی پوست به‌صورت دورانی ماساژ دهید.

سپس اجازه دهید این تركیب 15دقیقه دیگر روی پوست باقی بماند و خشك شود. بعد از آن صورت را با آب سرد شست‌وشو داده و از یك كرم مرطوب كننده فاقد چربی استفاده كنید. برای نتیجه‌گیری بهتر از این روش باید قبل از استفاده از ماسك حداقل 5دقیقه پوست‌تان را با آب داغ بخور دهید.

 

بهترین ماسك‌ها برای پاكسازی پوست تا نوروز

ماسك خیار و گلاب : یك عدد خیار با پوست را ریز رنده كرده و یك قاشق مرباخوری گلاب به آن اضافه كنید. سپس آن را به حالت خوابیده به آرامی ‌روی پوست‌تان بمالید و پس از 10دقیقه با آب خنك بشویید.

ماسك ماست و گردو : دو قاشق غذاخوری ماست و دو قاشق غذاخوری گردوی خرد شده را در مخلوط‌كن تركیب كرده و برای 15دقیقه روی پوست قرار دهید و بعد با آب سرد بشویید.

ماسك رازیانه و آویشن : دو ساقه آویشن تازه خرد شده و دو قاشق چای‌خوری تخم رازیانه له شده را درون ظرفی ریخته و یك دوم فنجان آب جوش روی آن بریزید. سپس نصف یك لیموترش را آب گرفته و به آن اضافه كنید. تركیب به‌دست آمده را از صافی رد كنید و آن را با پنبه به صورت بمالید. اجازه دهید 15دقیقه روی پوست بماند و بعد با آب سرد شست‌وشو دهید.

ماسك عسل و بادام : یك قاشق مرباخوری عسل را با نصف قاشق چای‌خوری پودر بادام مخلوط كنید و آن را با حركت دورانی روی پوست بمالید. اجازه دهید این تركیب روی پوست‌تان خشك شود. بعد ابتدا با آب ولرم سپس با آب سرد پوست را شست‌وشو دهید.

ماسك سفیده تخم‌مرغ : یك سفیده‌ تخم‌مرغ را خوب هم بزنید تا كاملا سفید شود و كف كند. سپس این كف سفید را برای 15دقیقه روی پوست قرار دهید. بعد از اینكه كاملا جذب و خشك شد پوست را ابتدا با آب ولرم سپس با آب سرد بشویید.

 

این نكات را به‌خاطر بسپارید

- بهترین زمان برای پاكسازی و بخور پوست شب‌ها قبل از خواب است. به این ترتیب پوست زمان كافی برای استراحت كردن دارد.

- بعد از پاكسازی و بخور پوست بهتر است ‌تا یك روز از لوازم آرایشی استفاده نكنید. در غیر این صورت منافذ خالی شده بار دیگر با چربی و آلودگی پر می‌شوند.

- انجام پاكسازی و بخور پوست بیش از پنج‌بار در هفته می‌تواند نتیجه عكس داشته و باعث نازك و چروك شدن پوست شود. بهترین حالت پاكسازی دو تا سه‌بار در هفته است.

 

نگاه تخصصی به لایه‌برداری و پاكسازی پوست تا نوروز

دكتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست، مو و زیبایی معتقد است لایه‌برداری‌های سطحی باید ماهی یك‌بار و لایه‌برداری‌های متوسط و عمقی هر 6 ماه یك‌بار انجام شوند. به گفته این دانشیار از دانشگاه علوم پزشكی تهران لایه‌برداری‌های متوسط و عمقی حتما باید توسط پزشك متخصص انجام شوند. در غیر این صورت انجام آن توسط افراد غیرپزشك مثل آرایشگرها و حتی پزشكان غیرمتخصص می‌تواند عارضه ایجاد كند.

درواقع موادی كه در لایه‌برداری استفاده می‌شود اسید هستند و اگر درست به كار نروند ممكن است بیش از حد به پوست نفوذ كرده و آن را زخم كنند. ممكن است حتی جای آن لك شود یا تغییر رنگ دهد یا عفونت كند. گاهی اوقات نیز اسكار یا گوشت اضافه ایجاد می‌شود و این مشكلات مدت‌ها طول می‌كشد تا برطرف شوند.

علاوه بر اینها، افرادی كه روی پوست‌شان عفونت فعال مثل تبخال و زردزخم دارند، كسانی كه اختلالات عصبی و روانی دارند و ممكن است پوسته‌های‌شان را بكنند، كسانی كه در محیط‌های آفتابی كار می‌كنند، كسانی كه ورزش اسكی و كوهنوردی می‌كنند و خانم‌های باردار بهتر است لایه‌برداری انجام ندهند. جالب است بدانید كه لایه‌برداری برای پوست‌های روشن پاسخ دهی بهتری دارد و احتمال لك گذاشتن و تیرگی در آن خیلی كمتر از پوست‌های تیره است.

 

روش دوم پاکسازی پوست برای نوروز :  كاهش چین و چروك‌ها با اسید میوه!

برای پاكسازی و لایه‌برداری پوست همچنین كاهش چین و چروك‌ها می‌توانید از انواع اسید میوه‌ای كه تحت عنوان آلفاهیدروكسی اسید یا AHA نامیده می‌شوند نیز استفاده كنید. این اسیدها به‌صورت كرم در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و در سه غلظت كم، متوسط و زیاد موجود هستند.

به این ترتیب لایه‌برداری به سه حالت سطحی، متوسط و عمقی تقسیم می‌شود. اسید با غلظت كم (تا 20درصد) را می‌توان در خانه با احتیاط و دفعات كم (هفته‌ای یك یا دو بار) مصرف كرد. البته بهتر است این كرم‌ها به‌خصوص انواع غلیظ آنها توسط پزشك تجویز شوند چون ممكن است عارضه ایجاد كنند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل