برای تقویت موهای سرتان و جلوگیری از ریزش موهای تان این اسموتی های خوشمزه را امتحان کنید.

 ریزش مو به دلیل عوامل مختلفی بروز می‌کند. برای مقابله با این مشکل ابتدا باید علت اصلی آن توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. در موارد ارثی کار چندانی برای درمان آن نمی‌شود انجام داد. اما در مواردی که علت دیگری دارد می‌توان با مصرف مواد غذایی مناسب با این مشکل مقابله کرد. در واقع حتی اگر ریزش مو ارتباط مستقیمی با تغذیه نداشته باشد شما می‌توانید با مصرف روزانه مواد غذایی مفید و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین‌های گروه B، سلنیوم، زینک و غیره با این مشکل مقابله کنید.

در این مطلب چند اسموتی ساده و خوشمزه معرفی می‌کنیم که حاوی مواد مغذی مفید برای تغذیه‌ی موها هستند و باعث بهبود ریزش موی شما می‌شوند.


چرا موها می‌ریزند؟

در مسئله‌ی ریزش مو در گام اول باید علت اصلی مشکل بررسی و مشخص شود. از مهم‌ترین فاکتورهای ریزش مو می‌توان به تغییر فصل بخصوص در پاییز و بهار اشاره کرد. علاوه بر این، کمبود ویتامین‌ها، تغییرات هورمونی، استرس، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آسیب‌رسان برای پوست سر و مسائل ژنتیکی از دیگر عوامل موثر در ریزش مو هستند. اکثر خانم‌ها و همچنین آقایان از رشد کند موهایشان شکایت دارند. اگر شما هم جزو این دو طیف افراد هستید یعنی دچار ریزش مو شده‌اید و یا از رشد کند موهایتان ناراضی هستید حتماً این اسموتی ها را آماده و میل کنید.


_ اسموتی سیب، فندق و روغن آفتاب‌گردان

این اسموتی طعمی مطلوب و بافتی کرمی دارد و حاوی ترکیباتی است که برای سلامت موهای شما بسیار مفید است. سیب سرشار از سلنیوم و ویتامین‌ها و مواد معدنی دیگر است. فندق موجود در این اسموتی نیز یکی از منابع خوب بیوتین است که در ترکیب اغلب شامپوها و درمان‌های مربوط به مو استفاده می‌شود. در نهایت روغن آفتاب‌گردان نیز حاوی اسید لینولئیک ترکیبی مفید برای داشتن موهای سالم و درخشنده است. ترکیب این مواد غذایی باعث تغذیه‌ی درونی موها شده و مشکلات آن را برطرف می‌کند.
برای تهیه‌ی این اسموتی مفید به یک عدد سیب (در صورت ارگانیک بودن نیازی به گرفتن پوست آن نیست)، 8 تا 10 عدد فندق خیس شده در نصف لیوان آب و آسیاب شده و یک قاشق غذاخوری روغن آفتاب‌گردان نیاز دارید. تمام مواد را با چند قالب یخ در اسموتی ساز بریزید.


_ اسموتی آووکادو و گزنه

مهم نیست چه نوع اسموتی تهیه کنید. مهم این است که آووکادو اولین میوه‌ای است که برای تهیه‌ی هر نوع اسموتی انتخاب کنید. چون آووکادو سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری است و یکی از میوه‌های کامل و مغذی محسوب می‌شود. این میوه همچنین برای افرادی که موهای خشکی دارند بسیار توصیه می‌شود. به خاطر اینکه حاوی چربی‌های سالم و مفیدی است که بدن را از درون تغذیه می‌کنند. علاوه بر این طعم و بافت مطلوب این میوه باعث می‌شود که بتوان از آن در تهیه‌ی انواع اسموتی ها استفاده کرد. ترکیب آن با گیاه گزنه می‌تواند خدمت زیادی به موهایتان بکند. گیاه گزنه خودرو بوده و تهیه‌ی آن کار سختی نیست. البته نیاز به گزنه‌ی تازه دارید. یادتان باشد که تماس پوست با این گیاه باعث خارش می‌شود پس بهتر است در حین چیدن و استفاده از آن دستکش بپوشید.
گزنه برای جلوگیری از ریزش مو و همچنین برای افرادی که موهای شکننده، چرب و یا شوره دارند مفید است. این گیاه سرشار از ویتامین‌های B،C، D و E و مواد معدنی متعددی مانند آهن، گوگرد و سیلیس است. بهتر است بدانید که در اکثر داروهای مربوط به آلوپسی (ریزش مو) از گیاه گزنه استفاده می‌شود.
برای تهیه‌ی این اسموتی به نصف آووکادو و یک مشت برگ گزنه‌ی تازه، نصف لیوان آب یا هر نوع آب‌میوه و همچنین مقدار کمی عسل نیاز دارید.


_ اسموتی جودوسر، انجیر و مخمر آب جو

جودوسر یکی از غلات مغذی و ایده آل برای مقابله با ریزش مو است. به خاطر اینکه حاوی میزان زیادی ویتامین‌های ب کمپلکس و مواد معدنی مورد نیاز سلامت موها مانند زینک (روی) و آهن است. ترکیب آب با انجیر تازه یا خشک برای ارتقای سلامت موها فوق‌العاده است. چون انجیر نیز سرشار از زینک و طعم شیرینی به این اسموتی می‌دهد. استفاده از مخمر آب جو نیز برای پایان دادن به مشکلات پوست و مو موثر است و به کنترل و بهبود عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند.
برای تهیه‌ی این اسموتی به یک قاشق جو دو سر پخته با یک لیوان آب (آب آن را دور نریخته و در تهیه‌ی اسموتی استفاده کنید)، دو عدد انجیر تازه یا خشک (اگر از انجیر خشک استفاده می‌کنید از یک ساعت قبل آن را در آب خیس کنید) و یک قاشق غذاخوری پودر مخمر آب جو نیاز دارید. می‌توانید مقدار کمی عسل نیز به این اسموتی اضافه کنید.


_ اسموتی اسفناج و کیوی

این اسموتی جدید و سبز خواص اسفناج و کیوی را ترکیب کرده و برای تغذیه‌ی موها مفید است. اسفناج سرشار از آهن و اسیدفولیک است و به‌خوبی با کیوی که یکی از مرکبات مفید و منابع ویتامین C است ترکیب می‌شود. باید بدانید که ویتامین C باعث جذب بیشتر آهن و مواد مغذی دیگر می‌شود. اسفناج با وجود اینکه جزو خانواده‌ی سبزیجات است اما طعم نسبتاً شیرینی دارد. برای تهیه‌ی این اسموتی به دو عدد کیوی رسیده، یک مشت اسفناج، نصف لیوان آب سیب یا آب معمولی و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید.


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net