پوستی زیبا با زعفران
این بار با زعفران پوست تان را زیبا کنید.

زعفران همیشه به عنوان یك ماده غذایی مفید و خوش عطر و رنگ در سفره غذایی ما ایرانی‌ها جای داشته است؛ چاشنی پرخاصیتی که به یکی از گران‌قیمت‌ترین ادویه‌های بازار مبدل شده‌است. احتمالا تا به حال خواص بی شمار زعفران را در درمان انواع بیماری‌ها شنیده اید. به گفته دكتر عباسیان، متخصص طب سنتی زعفران در كاهش فشارخون، رفع افسردگی و ناراحتی‌های روحی، درمان سرطان، درمان بیماری‌های قلبی موثر است.

علاوه بر این، چای زعفران برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند آسم، سرفه، خشكی پوست، حمله عصبی، گاز معده، سوزش سردل و بی‌خوابی مفید است. اما جدای از این‌ها زعفران یك ماده مفید برای تصفیه و پاكسازی پوست است. این ماده دارای مواد ضد باكتریایی است كه برای درمان آكنه بسیار مفید است. زعفران همچنین روشن‌كننده پوست است و برای از بین بردن آلودگی‌ها و ناخالصی‌های روی پوست نقش موثری ایفا می‌كند. تنها ایرادی كه از زعفران می‌توان گرفت، قیمت بالای آن است، اما خوشبختانه مقدار بسیار كمی از آن برای استفاده از منافع بی شمار آن كافی است. در ادامه برخی از خواص این ماده را ذكر می‌كنیم.

 

روشن كننده پوست

چند رشته زعفران را در مقداری شیر بریزید تا زمانی كه رنگ شیر تغییر رنگ دهد و خواص زعفران وارد شیر شود. پس از اینكه رنگ شیر تغییر كرد، مقداری پودر سندل سفید به آن اضافه كنید. این ماسك را به صورت و گردن خود بزنید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر كنید وبعد بشویید. استفاده مكرر از این ماسك به روشن‌تر شدن پوست كمك می‌كند.

 

درخشان‌كننده پوست

در فصل زمستان، گاهی پوست افراد خشك و تیره رنگ می‌شود. شما می‌توانید برای بازگرداندن لطافت و زیبایی پوست خود، از تركیب زعفران و عسل استفاده كنید. چند رشته زعفران را به یك قاشق عسل اضافه كنید. آنها را باهم تركیب كنید و به پوست صورت بزنید. بعد از 15 تا 20 دقیقه پوست خود را بشویید. این ماسک را به مدت 2هفته روزی یک‌بار تکرار کنید. ویژگی آبرسانی عسل و درمان‌كنندگی زعفران، گردش خون را در پوست بهبود می‌بخشد و درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

 

از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی

اگر به تازگی مدت زیادی را جلوی آفتاب بوده‌اید یا برنزه كرده‌اید، مقداری زعفران را به مدت یك شب در شیر پرچرب بخیسانید. بعد از این مدت با انگشت آن را به پوست برنزه شده بزنید. این تركیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می‌برد و همچنین درخشندگی را به پوست باز می‌گرداند.

 

جوانسازی پوست

اگر شما هم پاك‌كننده‌های طبیعی را به نوع شیمیایی آن ترجیح می‌دهید، زعفران را با گلاب تركیب كنید تا زمانی كه رنگ زعفران با گلاب تركیب شود و به وسیله یك تكه پنبه تمام صورت را آغشته كنید. بعد از 10تا 15دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید. این كار پیری پوست را به تعویق می‌اندازد و حس جوانی را در پوست حفظ می‌كند.

 

از بین برنده آكنه

تركیب زعفران و ریحان برای رهایی از شر آكنه بسیار مفید است. اگر پوست شما مستعد جوش و آكنه است، حتما از این تركیب استفاده كنید. خاصیت ضد باكتریایی این تركیب عفونت‌های ناشی از آكنه را از بین می‌برد. ماسك آماده شده را به صورت آكنه‌ای بزنید و اجازه دهید خشك شود و بعد با آب بشویید. اما شما با استفاده مداوم از این تركیب می‌توانید اثر آن را روی ازبین رفتن آكنه‌ها ببینید.

 

چند نكته :

- زعفران چاشنی گران قیمتی است، برای پوست درست و به جا از آن استفاده كنید.

- میزان مصرف مجاز زعفران در روز 3 گرم است. اگر در غذایتان از زعفران استفاده كرده‌اید، آن روز از زعفران برای درمان‌های پوستی استفاده نكنید. برای مصرف بیشتر این گیاه حتما با پزشك طب سنتی مشورت كنید.

- افرادی كه با مشكل تعریق كف دست روبه رو هستند باید از مصرف زعفران پرهیز كنند یا مقدار آن را به حداقل برسانند چون مصرف زعفران تعریق كف دست این افراد را بیشتر می‌كند.

 

جایگزین‌های‌مناسب كدامند؟

همان طور كه گفتیم زعفران ماده گران‌قیمتی است و استفاده از آن برای زیبایی پوست از نظر اقتصادی خیلی مقرون به صرفه نیست، به همین علت به دنبال مواردی گشتیم كه هم خاصیت مشابه داشته باشند و هم به راحتی بتوان از آنها استفاده كرد. یكی از موادی كه می‌توان از آن استفاده كرد، تخم مرغ و تركیب آن با سایر موادی است كه برای پوست تاثیر مناسبی دارد. با هم چند نمونه از این ماسك‌ها را بررسی می‌كنیم.

 

سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ اثر روشن‌كنندگی برای پوست دارد و به علت حالت چسبندگی شدید، علاوه بر شفاف كردن، در ترمیم جوش‌های صورت نیز موثر است. سفیده به تنهایی بسیار برای پوست مفید است، پس یك سفیده‌ تخم مرغ را خوب به هم می‌زنید تا كاملا سفید شده و كف مانند شود، سپس این كف سفید را بر روی پوست بمالید و یك ربع ساعت در آرامش دراز بكشید. وقتی كاملا جذب وخشك شد پوست را ابتدا با آب ولرم و سپس حتما با آب سرد وخنك بشویید. این ماسك را هفته‌ای دوبار در آرامش كامل بزنید.

 

تخم مرغ و عسل

برای رهایی از جوش‌های صورت از مخلوط تخم مرغ و عسل استفاده كنید. تخم مرغ خام درمان خانگی موثری برای رهایی از جوش‌های سرسیاه است. یك تا دو تخم مرغ را بشكنید و سفیده آن را جدا كنید و با یك قاشق غذاخوری عسل مخلوط كنید.

این تركیب را بر روی جوش‌های سرسیاه بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید. برای از بین بردن جوش می‌توانید از مخلوطی از جوش شیرین و آب استفاده كنید. مقداری جوش شیرین را در آب بریزید تا حالت خمیری پیدا كند، این خمیر را به آرامی روی ناحیه مورد نظر بمالید و بگذارید خشك شود. سپس آن را با آب گرم بشویید تا چربی‌ها و آلودگی‌های ایجادكننده جوش را از پوست شما دور كند.

 

تخم مرغ و روغن زیتون

یك قاشق چای خوری روغن زیتون و یك عدد تخم مرغ تاثیر جوان كنندگی روی پوست دارد. ابتدا تخم مرغ را خوب به هم بزنید تا كاملا یكدست شود، سپس روغن زیتون را به آن اضافه كنید. این ماسك را روی پوست صورت و گردن خود بمالید. كمی بعد پوست را با آب ولرم شسته و سپس از كرم مرطوب كننده استفاده كنید. این ماسك در جوان سازی پوست تاثیر مناسبی دارد.

 

متخصصان چه می‌گویند؟

دكتر عباسیان متخصص طب سنتی می‌گوید بهترین نوع زعفران در ایران كشت می‌شود. زعفران از نظر طبع گرم و خشك است كه مهم‌ترین خاصیت آن در طب سنتی نشاط‌آور بودن آن است. به‌طور كلی چون گیاه زعفران همیشه گران بوده و به تنهایی باعث رنگی شدن پوست می‌شود، در طب سنتی كمتر این گیاه برای پوست تجویز شده است، اما در طب سنتی كل نگر موارد مصرف بی‌شماری دارد. مثلا جوش فقط علت پوستی ندارد و ممكن است به عملكرد كبد مربوط باشد و به این ترتیب با اصلاح سیستم بدن، مشكل پوست هم برطرف شود.

زعفران هم خواصی دارد كه كبد را تقویت می‌كند و به این ترتیب به‌طور غیر مستقیم روی پوست اثر می‌گذارد. علاوه بر این ضماد زعفران به تنهایی یا همراه با گلاب برای درمان خارش‌های پوستی مفید و مناسب است.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز