ترش کردن ( ریفلاکس ) معده را با 5 ماده غذایی درمان کنید
ریفلاکس یا اصطلاحا ترش کردن معده یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری به آن مبتلا هستند. برای درمان ریفلاکس معده از مواد غذایی کمک بگیرید.

درمان ترش کردن ( ریفلاکس ) معده با مواد غذایی

ریفلاکس اسید معده در واقع بازگشت اسید معده به مری است که در اصطلاح عام به آن «ترش کردن» هم گفته می شود. وقتی شما کمی ساندویچ میل می کنید، غذا از طریق مری وارد معده می شود. هنگام ورود غذا به معده، شبکه ای از ماهیچه ها مانند در ورودی عمل می کنند که «اسفنکتر تحتانيِ مری» نامیده می شود. بنابراین، اسفنکتر باز می شود تا غذا وارد معده شود. این دریچه در حالت طبیعی باید دوباره بسته شود تا اسید وارد مری نشود، اما در بعضی از افراد این گونه نیست. اسفنکتر به درستی عمل نمی کند و باعث می شود اسیدِ معده وارد مری شود که در نتیجه باعث سوزش و ناراحتی می شود. به این عمل بازگشت یا «ریفلاکس اسید معده» گفته می شود.

افراد چاق و سیگاری، بیشتر مستعد ریفلاکس هستند. لبنیات پرچرب، غذاهای چرب و سرخ شده، ، فست فودها، انواع نوشیدنی های کافئین دار و گازدار و مواد غذایی محرک، از جمله عوامل تشدیدکننده ریفلاکس معده است. از جمله علایم آن می توان به سوزشِ سر دل، سرفه خشک و استفراغ اشاره کرد. تغییر رژیم غذایی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش علایم ریفلاکس اسید معده داشته باشد. مصرف برخی از مواد غذایی، به بهبود آن کمک شایانی می کند.

 

درمان ریفلاکس معده با زنجبیل

در دوران قدیم، از این ادویه برای التیام مشکلات گوارشی استفاده می شد. ترکیب شیمیایيِ گینجرول ( با فرمول شیمیایی C17 H26 O4 ) باعث انتقال راحت تر غذا از مجرای دستگاه گوارشی می شود. بنابراین مصرف زنجبیل به هضم غذا کمک می کند. هضم بهتر غذا نیز سبب کاهش ریفلاکس در طول روز می شود.

 

درمان ریفلاکس معده با سرکه سیب

برخی به خواص درمانی سرکه سیب معتقدند . بهتر است که پیش از صرف غذا، به اندازه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب مصرف کنید یا قبل از خواب آن را همراه با یک لیوان آب خنک مصرف کنید. هنوز به درستی مشخص نشده که چرا سرکه سیب تا این اندازه مفید است، اما گفته می شود که اسید استیک موجود در سرکه سیب سطح pH معده را تعدیل و عملکرد سیستم گوارش را نیز تنظیم می کند.

 

درمان ترش کردن معده با موز

موز را به دلیل داشتن میزان پتاسیم بالا، جزو مواد غذایی قلیایی در نظر می گیرند. موز رسیده با اسید معده مقابله می کند. موز همچنین مانند یک روکش روی دیواره معده کشیده و مانع از سوزش سر دل و علایم دیگر ریفلاکس اسید معده می شود. البته این را هم باید بگوییم که موز شاید به برخی از افراد نسازد؛ به ویژه زمانی که کاملاً نرسیده باشد.

 

درمان ترش کردن معده با باکتری های پروبیوتیک

باکتری های پروبیوتیک با بهبود عملکرد سیستم گوارش، مشکلات روده را نیز برطرف می کند. ترکیبات «ساکارومایسس بولاردی» و «بیفیدوس» موجود در پروبیوتیک، به درمان دردهای معده کمک شایانی می کند.

 

درمان ترش کردن معده با آب آلوئه ورا

نتایج تحقیقات نشان می دهد که آبِ آلوئه ورا می تواند از مری به بهترین شکل در مقابل سوزش ناشی از ریفلاکس معده محافظت کند. فقط حواستان باشد که آب آلوئه ورای مصرفی از نوع خوراکی باشد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com