ناگت، این خوراکی خوشمزه و واقعیاتی که باید در موردش بدانید
ناگت یکی از خوشمزه ترین غذاهای حاضری است و طرفداران بسیاری دارد. قبل از خریداری و خوردن ناگت بهتر است چند نکته و واقعیت مهم را در مورد آن بدانید.

واقعیت هایی در مورد ناگت که بهتر است بدانید

بچه‌ها عاشقش هستند و این كار مادرها را ساده می‌كند. ناگت مرغ را می‌گوییم كه غذایی ساده و البته خوشمزه است. با این تصور كه مرغ را به آرد آغشته‌اند و سرخ كرده‌اند. اما تركیبات دیگری نیز در این غذای مورد علاقه وجود دارد. در ادامه شما را با آن چه كه باید درباره ناگت‌ها بدانید بیشتر آشنا می‌كنیم.

  بیشتر بدانید : طرز تهیه ناگت مرغ خانگی با یک دستور جدید و خوشمزه

پروتئین ناگت نصف پروتئین مرغ

گوشت سفید مرغ پخته شده حدود 26 درصد پروتئین دارد در حالی كه ناگت‌های با كیفیت بین 10 تا 18 درصد و اكثر آنها بین 13 تا 14 درصد پروتئین دارند. این تفاوت نشان می‌دهد كه ناگت‌ها صرفاً از مرغ تشكیل نشده‌اند. یعنی اینكه هر چه میزان تركیبات دیگر ناگت بیشتر باشد میزان پروتئین آن كمتر خواهد شد. نتایج پژوهشی كه در سال 2013 در American Journal of Medicine به چاپ رسید نتایج تامل برانگیزی داشت.

محققان دانشگاه می‌سی سی پی ناگت‌ها را مورد بررسی قرار داده و مشاهده كردند كه گوشت آنها صرفاً از 40 تا 50 درصد عضله مرغ تشكیل شده است و مابقی آن عصب، استخوان، غضروف و چربی است. البته این بررسی مخصوص ناگت‌های باكیفیت بود و تركیبات ناگت‌های بی‌كیفیت بدتر از این حرف‌‌ها است.

 

ناگت ها حاوی تركیبات سمی هستند

ناگت‌های ترد با آن رنگ طلایی هر كسی را به اشتها می‌آورند. اما سرخ كردن است كه آنها را تا این اندازه ترد می‌كند اما این سرخ كردن باید بسیار ملایم باشد. چون سرخ كردن مواد غذایی با دمای بالا باعث بروز واكنش‌هایی بین كربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه مواد غذایی شده و به سمت تولید تركیبات سمی برای بدن می‌روند. مواد غذایی سرخ كردنی سرشار از آكریلامید هستند. به عقیده متخصصان این تركیب خطر بروز سرطان در بین مصرف‌كننده‌ها در هر رده سنی را افزایش می‌دهند. با این حال اگر هر از گاهی چند عدد ناگت (هر هفته یك مرتبه) میل كنید خطری شما را تهدید نخواهد كرد.

توصیه ما این است كه مصرف این قبیل مواد غذایی به صورت روزانه و مداوم نباشد و از سرخ كردن دوباره آنها در روغن زیاد بپرهیزید. بهتر است ناگت را داخل فر یا ماهیتابه نچسب با حرارت حداقل 180 درجه سانتی گراد گرم كنید.

مصرف ناگت برای كودكان زیر 3 سال توصیه نمی‌شود. كودكان 3 سال می‌توانند 2 عدد ناگت و كودكان 6 ساله 4 عدد ناگت مصرف كنند. كودكان بعد از 10 سالگی می‌توانند 6 عدد ناگت مصرف كنند.

 

ناگت ها حاوی كربوهیدرات بالا هستند

مرغ فاقد كربوهیدرات است اما ناگت‌ها حدود 12 تا 23 درصد كربوهیدرات دارند. در حالی كه كربوهیدرات سیب زمینی بین 18 تا 20 درصد است. این كربوهیدرات مربوط به خرده نان یا آردی است كه ناگت را در آن می‌غلتانند.

ناگت‌هایی كه حاوی میزان زیادی كربوهیدرات هستند معمولاً میزان پروتئین كمتری دارند. اگر از دیابت رنج می‌برید و قصد مصرف ناگت را دارید یادتان باشد كه در آن وعده غذایی میزان نان و دیگر مواد نشاسته‌ای را كاهش دهید. 5 عدد ناگت به اندازه 30 گرم نان (معادل یك هشتم نان باگت) كربوهیدرات دارد. اگر نسبت به گلوتن حساسیت دارید بدانید كه ناگت‌ها اصلا مناسب شما نیستند چون در آرد یا خرده نان گندم غلتانده می‌شوند.

 

ناگت ها سرشار از چربی هستند

با وجود اینكه سینه مرغ پخته شده فقط 2 درصد چربی دارد اما میزان چربی موجود در ناگت‌ها بین 7 تا 17 درصد است. در نتیجه هر 100 گرم ناگت یعنی حدود 5 عدد از آن بین 185 تا 255 كیلوكالری به بدن می‌رساند.

با وجود اینكه ناگت‌های سرخ شده حاوی روغن آفتاب گردان هستند كه مقاومت بیشتری به حرارت بالا دارد اما ما توصیه می‌كنیم در صورت امكان از ناگت‌هایی استفاده كنید كه از روغن كلزا برای سرخ كردنشان استفاده شده باشد. در حین گرم كردن آنها نیز از افزودن روغن بپرهیزید و فقط در فر یا ماهیتابه‌های نچسب گرم شان كنید.

 

ناگت ها حاوی نمك زیادی هستند

١٠٠ گرم ناگت بین 0/8 و 1/5 گرم نمك دارد كه بطور متوسط 20 درصد نیاز روزانه ما (6 گرم) را تشكیل می‌دهد. توصیه می‌كنیم در حین خرید محصول به تركیبات آن دقت كنید. محصولاتی انتخاب كنید كه میزان نمك موجود در آن در هر 100 گرم بیش از 1 گرم نباشد اما مطمئن باشید كه میزان نمك موجود در ناگت‌هایی كه در فست فودها میل می‌كنید بیش از 1 گرم است.

اگر دچار فشار خون بالا هستید و ناگت مصرف كرده‌اید حواستان باشد آن روز از مصرف دیگر مواد غذایی صنعتی یا سوسیس و كالباس بپرهیزید و مصرف پنیر را محدود كنید.

 

مواد افزودنی فراوان در ناگت ها

مواد نگهدارنده، مواد ثابت‌كننده و غیره كه جذب شان برای سلامتی خیری ندارد در ناگت فراوان است. برخی از ناگت‌ها تا 8 نوع ماده افزودنی مختلف دارند. به عقیده محققان این مواد افزودنی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی مانند ‌ام اس و... می‌شوند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatnews.com