سنتی خورها در مسافرت های نوروزی این نکته ها را بدانند!!
طرفداران غذاهای سنتی هم در بین ما ایرانیان زیاد هستند. شما هم اگر از طرفداران غذاهای سنتی هستید، قبل از انتخاب و رفتن به رستوران های سنتی بهتر است این نکته ها را بدانید.

سنتی خورها این نکته ها را بدانند

شاید بتوان رفتن به یک رستوران سنتی و ایرانی تمیز را بهترین و سالم ترین گزینه رستورانی در سفر دانست اما رعایت چند نکته اساسی قبل از رفتن به همین رستوران ها هم از اهمیت رستوران ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته هایی مانند:

1 - حتما رستورانی را انتخاب کنید که ظاهر تمیز و مرتبی داشته باشد.

2 - غذاهایی که کمترین فرآوری روی آنها انجام گرفته و در کامل ترین شکل خود عرضه می شوند را انتخاب کنید. مثلا کباب کوبیده، کتلت یا انواع کوکو، اصلا گزینه های مناسبی برای غذاخوردن در سفر نیستند زیرا ترکیبات نامشخص موجود در آنها می تواند به شدت سلامتتان را به خطر بیندازد. مرغ، کباب برگ، انواع گوشت های تکه ای، ماهی و جوجه کبابی که به خوبی مغزپخت شده باشد، جزو سالم ترین گزینه های رستوران های سنتی هستند.

3 - از مصرف غذاهایی که شکل و طعم ترکیبات آنها با سس های فراوان و مختلفی پوشانده شده، خودداری کنید. گاهی برخی از رستوران ها برای پوشش طعم نامطلوب مواد اولیه فاسد خود، از سس های غلیظ و فراوان در ترکیبات غذایی شان استفاده می کنند. ازاین رو، خوردن خورش ها کباب های طعم دار هم چندان توصیه نمی شود.

4 - اگر در سفر هستید، در رستوران های سنتی از خوردن پیازهای خام قاچ شده، سبزی خوردن و سالاد هم خودداری کنید و به  جای آنها، ماست و دوغ سفارش دهید. پیاز خام قاچ شده می تواند به سرعت آلودگی های محیطی را به خود جلب کند.

5 - به هیچ عنوان  در سفر از گوشت ها یا غذاهایی که حاوی سس بشامل یا آلفردو هستند، استفاده نکنید. در تهیه این سس ها از شیر و خامه کمک گرفته می شود که هر دوی آنها می توانند تهدید بزرگی برای سلامت تان باشند.

 

نکته تکمیلی

1 - در تمام رستوران ها، مصرف آب، آبمیوه طبیعی و دوغ به نوشابه های گازدار برتری دارد.

2 - استفاده از لبنیات سنتی و فله ای (ماست و دوغ) در مسافرت یا رستوران های بین راهی توصیه نمی شود.

3 - در صورت امکان، پیاز یا لیموی درسته همراه با غذا سفارش دهید و خودتان آنها را قاچ کنید. به این ترتیب، هم همراه خوبی برای هدایتان پیدا کرده اید و هم ویتامین C فراوانی به بشقاب غذایتان افزوده اید.

4 - حتما حداقل به مدت 20 ثانیه قبل از شروع غذا، دست هایتان را با آب و مواد شوینده بشویید تا از شر آلودگی های محیطی و بیماری های ناشی از آنها در امان بمانید.

5- آهسته و با چنگال غذا بخورید تا غذای کمتری بخورید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemrgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir