درمان تبخال با چند روش ساده خانگی
تبخال یکی از دردناک ترین ضایعه های پوستی است که زیبایی صورت شما را از بین می برد. به جای استفاده از داروهای شیمیایی می توانید با درمان های خانگی تبخال صورت تان را برطرف کنید.

درمان خانگی برای تبخال

حتما خیلی هاتون مثل من دچار معضلی به نام تبخال هستید. تبخال یک تاول رایج هست که از هر 10 نفر تقریبا 6 نفر در طول سال دچارش میشن. شایع ترین زمانش هم در زمستان و وقتهایی هست که دچار سرماخوردگی میشید. البته علت های دیگه ای مثل استرس و تغییرات هورمونی هم برای تبخال ذکر کردن. داروهای گیاهی و شیمیایی متعددی برای تبخال موجود هست. ولی در این مطلب به چند راهکار خانگی و موثر برای بهبود زخم تبخال میپردازیم.

لازم به ذکره که تبخال ناشی از یک ویروس به نام هرپس در بدن هست که شخصی که این ویروس در بدنش فعال باشه دچار تبخال میشه. معمولا هم درمان خاصی نداره که تضمین کنه که تا آخر عمرتون تبخال نزنید و در واقع باید سوخت و ساخت. نکته دیگه ای هم که باید توجه داشته باشیم اینه که گاهی شنیده میشه از رژ لب برای درمان تبخال استفاده کنید. باید بگم که این ماده شیمیایی نه تنها درمانی برای تبخال نیست، بلکه تشدیدش هم میکنه. توصیه میکنم اگر روی لبتون تبخالی زد، حتی برای پوشوندنش از رژ و یا کرم پودر استفاده نکنید، چرا که تنها باعث تشدیدش میشه.

 

وازلین برای بهبود زخم تبخال

از وازلین برای پوشش تبخال استفاده کنید. وازلین روی زخم رو چرب میکنه و علاوه بر سرعت بخشیدن به روند بهبود،از قرار گرفتن زخم در معرض گرد و غبار و باکتری ها جلوگیری میکنه و باعث میشه زخم دچار عفونت مجدد نشه.

 

پیشگیری و درمان تبخال با یخ

ویروس تبخال برای رشد و تکثیر به فضایی گرم نیاز داره. با گذاشتن یخ روی محلی که در حال تبخال زدن هست میتونید جلوی رشد این ویروس رو بگیرید. همچنین وقتی محل تبخال زخم شد، برای حلوگیری از درد و سوزش، یخ میتونه مسکن خوبی باشه و درد و سوزش تبخال رو کاهش میده.

 

درمان تبخال با نمک

البته که خیلی سوزناکه. ولی از روش های موثر برای درمان تبخاله. چرا که جلوی پیشرفت عفونت رو میگیره. مقداری آب و نمک رو با هم مخلوط کنید و با پنبه ای که آغشته به آب و نمک شده به آرومی روی زخم قرار بدیدتا تبخال حدود 30 ثانیه در آب نمک خیس بخوره. فقط مراقب باشید که پنبه خیلی به زخم کشیده نشه چون واقعا دردناکه. این کار رو چند بار در روز تکرار کنید.

 

درمان تبخال با لیمو

یکی دیگه از درمان های تبخال آبلیمو هست. پنبه رو در آبلیمو فرو ببرید و روی تبخال بذارید. همچنین میتونید از مخلوط یک قاشق چایخوری آبلیمو، یک قاشق غذاخوری شیر و مقدار کمی نمک برای درمان تبخال استفاده کنید.

 

عسل، یک ضد ویروس طبیعی

عسل میتونه به سریع شدن روند درمان زخم تبخال کمک کنه. عسل یک عامل ضد ویروسی هست که در برابر ویروس هرپس (ویروس تبخال)مقاومه. برای استفاده از عسل تنها کافیه مقداری از اون رو روی محل زخم بمالید.

 

جوش شیرین و درمان زخم تبخال

جوش شیرین هم مثل نمک دردناکه ولی  کمک می کنه تا اسید های درون زخم بیرون کشیده بشن و از سوزش و رشد تبخال جلوگیری میکنه. خمیری از آب و جوش شیرین تهیه کنید و روی تبخال قرار بدید. اگر سوزشی احساس کردید تحمل کنید تا چند دقیقه روی زخمتون بمونه. بعد هم با آب شستشو بدید. فقط بعد از گذاشتن جوش شیرین روی زخم، اگه سوزش خیلی شدید و غیر قابل تحمل بود با آب از روی زخم پاکش کنید و به هیچ وجه با دست روی زخم رو نمالید که سوزش رو تشدید میکنه.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
مبنع : 2nafare.com