دو خوراکی ضروری برای روزهای آلوده تهران
چند سالی است که هوای آلوده تهران تشدید شده و منجر به تعطیلی مدارس می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با دو خوراکی ضروری برای روزهای آلوده تهران آشنا کنیم.

در هوای آلوده تهران شیر و انار بخورید

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی عنوان کرد: به افراد توصیه می‌شود زمان افزایش آلودگی هوا برای کاهش عوارض ناشی از آن به مقدار فراوان مایعات، شیر و انار مصرف کنند.

دکتر مریم محلوجی‌راد، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با توجه به افزایش آلودگی هوای تهران، اظهار کرد : هوای آلوده حاوی ترکیبات منوکسیدکربن، نیتروژن، گوگرد، اوزون و ... است که هر یک از آن می‌تواند اندازه‌های مختلفی داشته باشد. ذراتی که اندازه آن 10 میکرون باشد به راحتی وارد دستگاه تنفسی می‌شود اما ذراتی که کم‌تر از 10 میکرون باشد می‌تواند وارد ریه شود.

وی افزود : ذرات با اندازه 2.5 میکرون و کم‌تر از آن به راحتی وارد عمق ریه می‌شود. بر اساس اینکه کدام ذرات وارد دستگاه تنفسی و ریه شود علائم مختلفی در افراد ظاهر می‌شود اما به طور کلی افزایش آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض آن باعث افزایش ترشح و انقباض عضلات ریه و احساس تنگی نفس، سرفه، سوزش و درد گلو و سوزش چشم می‌شود.

محلوجی‌راد با بیان اینکه در هوای آلوده افراد مبتلا به آسم و آلرژی دچار تشدید علائم می‌شوند، اظهار کرد: هم‌چنین سایر افراد سالم نیز به دلیل قرار گرفتن مکرر در معرض هوای آلوده دچار بروز علائم آسم و آلرژی می‌شوند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با تاکید براینکه به افراد توصیه می‌شود در هوای آلوده از تردد غیرضروری در سطح شهر به شدت خودداری کنند، افزود: اگر افراد ناچار به خارج شدن از منزل شدند، توصیه می‌شود حتما ماسک فیلتردار داشته باشند و برای تردد از مترو استفاده کنند و پس از بازگشت به منزل استحمام کنند و سطح پوست خود را به خوبی شست‌و‌شو دهند و مایعات فراوان مصرف کنند.

وی تصریح کرد : به افرادی که در منزل می‌مانند نیز توصیه می‌شود از باز کردن پنجره و درها خودداری کنند و مانع ورود ذرات ریز آلودگی هوا به داخل منزل شوند.

محلوجی‌راد در پایان خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند علاوه بر مصرف زیاد مایعات انار مصرف کنند. این میوه دارای آنتی اکسیدان است که مصرف آن می‌تواند تا حدی عوارض آلودگی هوا را کاهش دهد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : ana.ir