7 دمنوش پاییزی که سلامتی بدن تان را تضمین می کنند
دمنوش یکی از بهترین نوشیدنی ها برای روزهای سرد سال هستند. در روزهای سرد سال هیچ چیز به اندازه یک نوشیدنی گرم و دلچسب، مطلوب نیست.در این مقاله برخی از این دمنوش‌‌ها، معرفی شده است.

دمنوش های پاییزی

در طبیعت گیاهان بسیاری وجود دارد که با خواص بی نظیر خود می‌‌توانند بدن را از بیماری‌‌های مختلف دور کنند و دمنوش‌‌های این گیاهان در روزهای سرد سال، به بدن کمک بسیاری می‌‌کنند.

بیشتر بدانید : دمنوش های گیاهی خوشمزه و مفید برای بدن + طرز تهیه

_ دمنوش نعناع

چای نعناع سیستم تنفسی بدن را در روزهای سرد، بهبود می‌‌بخشد و جلوی کیپ شدن بینی را می‌‌گیرد.
اگر فردی دچار تب شده باشد، با نوشیدن این دمنوش، عرق کرده و بدنش خنک می‌‌شود. بنابراین این دمنوش تب بری عالی است.
چای نعناع، معده و دردهای شکمی را آرام و نفخ را برطرف می‌‌کند و در عین حال به هضم غذا کمک می‌‌کند.
از آنجایی که چای نعناع ویژگی‌‌های ضدباکتریایی دارد، می‌‌تواند جلوی بیماری‌‌های مربوط به روزهای سرد مانند سرماخوردگی و سرفه کردن را بگیرد.

روش دم کردن چای نعناع

3 تا 4 فنجان آب را به جوش آورید. سپس چند برگ نعناع، خشک یا تازه، درون آن ریخته و حرارت زیر آن را خاموش کنید و بگذارید 5 دقیقه بماند. آنگاه با چای صاف کن، چای‌تان را در فنجان بریزید. اگر مایل باشید می‌‌توانید کمی به آن عسل بیفزایید.

 

_ چای اولانگ

یکی از دمنوش‌‌های عالی برای فصول سرد سال است و علاوه بر اینکه بدن تان را گرم می‌‌کند فواید بسیار دیگری نیز دارد. این چای حاوی آنتی اکسیدان‌‌های قوی است و می‌‌تواند بدن را در برابر بیماری‌‌های مختلف محافظت کند.
با مصرف این چای، سوخت و ساز بدن تان بسیار افزایش یافته و وزن تان کنترل می‌‌شود.
چای اولانگ می‌‌تواند از فساد دندان‌‌ها جلوگیری کند و ساختار استخوانی بدن را استحکام بخشد و جلوی پوکی استخوان را بگیرد.
از طرفی این چای با کنترل کردن قند خون، وضعیت بیماران مبتلا به دیابت را نیز بهبود می‌‌بخشد.

روش دم کردن چای اولانگ

پس از اینکه آب جوش آمد، 1 تا 2 قاشق چایخوری از چای اولانگ را درون قوری ریخته و بگذارید 5 دقیقه بماند و پس از آن از صافی رد کرده و بنوشید.

 

_ دمنوش چای سبز

مصرف مرتب دمنوش چای سبز می‌‌تواند جلوی ابتلا به بیماری‌‌های باکتریایی و ویروسی را بگیرد. در حقیقت با افزایش توان سیستم ایمنی، مقاومت بدن در برابر بیماری‌‌ها را بالا می‌‌برد.
چای سبز می‌‌تواند لثه‌‌ها را محکم کند و از شل شدن و افتادن دندان‌‌ها پیشگیری نماید.
چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان بوده و با حذف رادیکال‌‌های آزاد، از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌‌کند.
کسانی که به چربی خون مبتلا هستند، با مصرف این چای می‌‌توانند وضعیت خود را بهبود بخشند. همچنین دمنوشی عالی برای لاغر شدن است.

روش دم کردن چای سبز

برای هر نفر 1 قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و به ازای هر یک قاشق، یک لیوان آب جوش به آن اضافه کنید و به مدت 8 تا 10 دقیقه صبر کنید. این چای نیازی به دم کردن روی حرارت ندارد.

 

_ دمنوش زنجبیل

فقط کافی است یک لیوان دمنوش زنجبیل بنوشید تا حرارت بدن تان به سرعت بالا رود. درحقیقت زنجبیل، با افزایش سوخت وساز ، موجب بالا رفتن دمای داخلی بدن می‌‌شود.
از طرفی نوشیدن این دمنوش می‌‌تواند به سیستم گوارش و برطرف کردن نفخ کمک کند. زنجبیل، گیاهی عالی در افزایش عرق و سم زدایی بدن است. وقتی عرق از منافذ پوست خارج می‌‌شود، با خود میکروب‌‌ها و سم‌‌های موجود در بدن را نیز خارج می‌‌کند. درضمن این دمنوش، می‌‌تواند بهترین درمان برای آنفلوانزا باشد.

روش دم کردن دمنوش زنجبیل

پوست زنجبیل را بتراشید و ورقه ورقه کرده و به محض اینکه آب جوش آمد، ورقه‌‌های زنجبیل را به آن اضافه کنید. پس از 15 تا 20 دقیقه دمنوش آماده است. آن را صاف کرده و مصرف کنید. اگر مایل بودید می‌‌توانید به آن عسل و لیموترش نیز بیفزایید.

 

_ دمنوش چای سفید

اگر طعم تند چای‌‌های دیگر را دوست ندارید، می‌‌توانید از چای سفید استفاده کنید. این چای از برگ‌‌های جوان و غنچه‌‌های بازنشده درست می‌‌شود.
از فواید این دمنوش می‌‌توان به افزایش انرژی و سوخت و ساز بدن اشاره کرد. این دمنوش خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدپیری دارد. با حذف رادیکال‌‌های آزاد، جلوی صدمه به اندام‌‌ها و همچنین پوست بدن را می‌‌گیرد.
ویژگی‌‌های ضدباکتریایی بودن این گیاه، آن را به دمنوشی عالی در پیشگیری از انواع بیماری‌‌های ناشی از باکتری می‌‌کند.
چای سفید با تقویت سیستم ایمنی بدن از سرماخوردگی و عفونت‌‌ها پیشگیری می‌‌کند.

روش تهیه دمنوش چای سفید

چای سفید را در لیوان مخصوص دمنوش و یا یک قوری شیشه‌ای و یا چینی در دار با دمای حدود ۸۰ درجه سانتیگراد دم کنید. همچنین می‌‌توان از برگ نعنا، آویشن یا چوب دارچین برای طعم دادن به این چای استفاده کرد. برای کسانی که دوست دارند این چای را به صورت شیرین بنوشند، عسل می‌‌تواند شیرین کننده مناسبی باشد.

 

_ دمنوش رویبوس Rooibos

دمنوش رویبوس یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ها در سرتاسر جهان است. این چای سرشار از انواع ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است. چای خوش‌عطر رویبوس شما را از استرس رها کرده و خواب خوبی برایتان فراهم می‌‌کند.
این دمنوش برای افراد مبتلا به دیابت، ایده آل است. همچنین به دلیل وجود اسید هیدروکسی و روی در این چای، برای رفع جوش‌‌ها و دیگر مشکلات پوستی مناسب است.
این دمنوش بسیاری از آلرژی‌‌ها مانند اگزما، تب یونجه و آلرژی‌‌های مربوط به برونشیت را برطرف می‌‌کند. همچنین خواص ضدالتهاب دارد.

روش تهیه دمنوش رویبوس

یک قاشق غذاخوری از برگ این چای درون یک لیوان آب جوش ریخته و بگذارید به مدت 5 دقیقه باقی بماند. برای طعم دادن به این دمنوش می‌‌توانید از شیر یا عسل استفاده کنید. حتی برخی از مردم این چای را در شیر داغ و جوشیده، دم می‌‌کنند.

 

_ دمنوش چای دارچین و عسل

چای دارچین به کاهش وزن کمک بسیاری می‌‌کند و محافظ بدن در برابر ویروس‌‌هاست. این دمنوش چنانچه با عسل مصرف شود، برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است. در فصول سرد سال، نوشیدن ترکیب این چای و عسل در سالم و تندرست ماندن موثر است.
این چای عملکرد سیستم گوارشی بدن را بهبود می‌‌بخشد و از ابتلا به عفونت‌‌های ادراری جلوگیری می‌‌کند.
در ضمن با کاهش سطح چربی‌‌های بد بدن، جلوی سکته‌‌های قلبی و مغزی را می‌‌گیرد.
چای دارچین و عسل به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونت، می‌‌تواند جوش‌‌های پوستی را برطرف کند و ضد التهاب است.
همچنین سلامت استخوان‌‌ها را تضمین کرده و دردهای آرتروزی را تسکین می‌‌دهد.


طرز تهیه دمنوش چای دارچین و عسل

چند عدد چوب دارچین را در یک قوری به همراه آب در دمای ۸۰ درجه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم کنید و سپس به مقدار دلخواه به آن عسل بیفزایید.

 

بیشتر بدانید : 12 نوشیدنی که شما را سرحال می آورد

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : zendegionline.ir