بوی بد بدن شما به یکی از این علت ها است!!
بد بو شدن بدن مشکلی است که همه ما گاه و بی گاه درگیرش می شویم. وقتی دلیل این مشکل را بدانید راحت تر می توانید راه حل آن را پیدا کنید. در این جا درباره دلایل بد بو شدن بدن و چگونگی رفع آن ها را بیشتر بدانیم.

دلیل بد بو شدن بدن چیست؟

بدبود شدن بدن با استرس

استرس باعث می شود بدن عرق کرده و بد بو شود. بدن ما دو نوع غده عرق دارد: 1 - غدد اکرینی که در تمام قسمت های بدن وجود دارند. وظیفه این غدد خنک سازی بدن است. این غدد زمانی که ورزش می کنیم شروع به تعریق می کنند وعرق آن از آب و نمک تشکیل می شود. 2 - غدد اپوکرینی که در ناحیه هایی مثل زیر بغل قرار دارند و معمولا در فولیکول های مو تخلیه می شوند. این عرق هیچ بویی از خود ندارد اما باکتری های موجود روی پوست به آن بو می دهد. این نوع عرق ها معمولا هنگام استرس ایجاد می شوند.

بیشتر بدانید : توصیه‌های طب سنتی برای كم كردن عرق و از بین بردن بوی بد بدن

بدبو شدن بدن با غذاهای تند

اگر قبل از بیرون رفتن به دلیل وقت کمی که دارید می خواهید یک غذای سریع و فوری بخورید سعی کنید سیر نداشته باشد نه به حاطر بوی بد دهان بلکه به این خاطر که ادویه جات تند مثل سیر و ادویه کاری باعث می شوند بدن بو بگیرد. زمانی که از این نوع غذاها و ادویه جات تند مصرف می کنیم بدنمان گاز سولفور تولید می کند. این بوها ساعت ها روی بدن باقی می مانند پس سعی کنید قبل از بیرون رفتناز این نوع غذاها مصرف نکنید. مواد تشکیل دهنده این ادویه جات معطر محلول در چربی هستند بنابراین در چربی های بدن و بزاق دهان ذخیره می شوند و برای مدتی روی بوی بدن تاثیر می گذارند.

 

بی بد بدن با برنامه غذایی کم کربوهیدرات

غذاهای کم کربوهیدرات معمولا برای کم کردن وزن هستند. وقتی بدن شیرینی لازم را دریافت نکند تا برای انرژی بسوزاند به جای آن چربی ها را می سوزاند. هنگام سوزاندن چربی، بدن ماده ای شیمیایی تولید می کند که ایجاد بوی عرق می کند. البته بوی بدن در هرفردی بستگی به شیمی بدن او دارد.

 

بوی بد بدن به دلیل عدم شستشوی لباس ها به اندازه کافی

شاید دوست نداشه باشید که شلوار مورد علاقه تان را پشت سر هم بشوئید اما برای جلوگیری از بد بو شدن بدن باید این کار را انجام دهید. شستشوی لباس ها باعث می شود باکتری هایی که عرق را بد بو می کنند کاهش پیدا کنند.

 

بوی بد بدن به دلیل استفاده از مکمل های روغن ماهی

درست است که قرص های روغن ماهی پوست را شفاف و موها را براق و درخشان می کنید اما آیا می دانستید که این قرص ها باعث ایجاد بوی ماهی مانندی در بدن می شوند؟ یکی از ویتامین های موجود در ماهی و مکمل های روغن ماهی کولین است که مسئول افزودن بوی ماهی است. کولین ساعت ها در بافت بدن باقی می ماند و از طریق تعریق بیرون می زند. روزانه نوشیدن آب این مشکل را کمی رفع می کند.

 

استفاده ناکافی از نخ دندان

همه می دانیم که برای سلامت دندان ها باید از نخ دندان استفاده کنیم. اما گاهی اوقات شب ها قبل از خواب فراموش می کنیم. وقتی غذا یا میوه می خوریم کمی از آن ها لای دندان ها گیر می کند و اگر با نخ دندان و مسواک تمیز نشود بو تولید می کند.

 

نپوشیدن جوراب

اگر عادت ندارید جوراب بپوشید کفش های روباز استفاده کنید. زمانی که بدون جوراب کفش های اسپرت و اسنیکرز می پوشید پاها عرق می کنند و وقتی هیچ تهویه ای وجود نداشته باشد بوی عرق روی پاها می ماند.

 

آلرژی و عفونت های سینوسی

آلرژی و عفونت های سینوسی علاوه بر سردرد و آبریزش بینی دهان را نیز بدبو می کند. وقتی سینوس ها متورم می شوند باکتری ها در آن رشد کرده و شروع به بو دادن می کنند و زمان خوردن غذا و مسواک زدن متوجه آن می شوید. بنابراین برای رفع آن باید مایعات زیاد بنوشید.

 

استفاده از داروهای خاص

متاسفانه بیشتر داروها عوارض جانبی دارند و عوارض جانبی بعضی از آن ها ایجاد بوی بد است. به عنوان مثال قرص های ضد بارداری دهان را خشک می کنند و باعث تولید سولفور و در نتیجه بد بو شدن  دهان می شوند.

 

مصرف زیاد گوشت قرمز

هضم گوشت قرمز برای بدن کمی سخت است و همین باعث ایجاد بوی ناخوشایندی می شود. وقتی برگر می خورید آمینو اسید آن پس مانده هایی را در روده شما باقی می گذارد. وقتی آنزیم ها این پس مانده ها را تجزیه می کنند با باکتری های پوستی ترکیب می شوند و ایجاد بوی بد می کنند. از طرف دیگر چون هضم گوشت قرمز کمی سخت است بدن کمی تعریق می کند بنابراین همیشه همراه با این غذا آب بخورید.

 

بارداری

دوران بارداری دوران سحرانگیزی است وقتی رشد آن معجزه کوچک را در داخل شکم خود احساس می کنید. البته این دوران مشکلاتی مثل زانوهای متورم، اشتهای زیاد و بوی بدن نیز دارد. بوی بدن در زمان بارداری کاملا تغییر می کند. وقتی میزان متابولیسم پایه بدن افزایش پیدا می کند گردش و جریان خون در بسیاری قسمت ها از جمله زیر بغل افزایش پیدا می کند. در زمان بارداری غدد عرق بدن شروع به فعالیت بیشتر می کنند و تغییر هورمون ها منجر به بوی بد دهان می شود.

 

یائسگی

یائسگی علاوه بر مشکلات خواب و گر گرفتگی باعث ایجاد بوی بد بدن نیز می شود. وقتی سطح هورمون ها تغییر می کند دمای داخلی بدن افزایش پیدا می کند و منجر به تعریق زیاد می شود. وقتی سطح این هورمون ها ثابت می شود عرق شهای شبانه نیز از بین می رود.

 

انتخاب ضد عرق مناسب

شاید هنگام خریدن دئودورانت و مام کمی دچار مشکل شوید زیرا دئودورانت ها و آنتی پرسپیرنت ها هر کدام وظایف جدگانه ای انجام می دهند. دئو دورانت باعث می شود از بو خلاص شوید نه از عرق ریختن. آن ها معمولا حاوی الکل هستند که جلوی رشد باکتری ها در پوست را می گیرند. دئودورانت ها عطر دار هستند و بوی بدن را می پوشانند. اما آنتی پرسپیرنت ها کاری به بوی بدن ندارند. آن ها دربردارنده مواد بر پایه آلومینیوم هستند که منافذ عرق را می بندند و رطوبت را به حداقل می رسانند. آنتی پرسپیرنت ها مقدار عرقی که به پوست می رسد را کاهش می دهند. با وجود تمام این ها زمانی که برای خرید ضد عرق به فروشگاه رفتید محصولی خریداری کنید که هم دئودورانت باشد و هم آنتی پرسپیرنت.

 

 

گردآوری : گروه سبک ژندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : bedunim.ir