ما پیشنهاد می‌كنیم اگر عرقیات گیاهی یا دمنوش‌ها تا به حال در سفره شما جایی نداشته در این‌ ماه آنها را به‌ عنوان نوشیدنی‌های مناسب این ایام امتحان كنید. اما كدام گیاهان دمنوش و عرقیات مفیدتری برای این زمان هستند؟
ما پیشنهاد می‌كنیم اگر عرقیات گیاهی یا دمنوش‌ها تا به حال در سفره شما جایی نداشته در این‌ ماه آنها را به‌ عنوان نوشیدنی‌های مناسب این ایام امتحان كنید. اما كدام گیاهان دمنوش و عرقیات مفیدتری برای این زمان هستند؟

دمنوش های مفید برای روزه داران

با همزمان شدن ‌ماه‌ رمضان و فصل گرما ممکن است روزه‌ داران احساس تشنگی بیشتری کنند. بسیاری از ما سعی می‌كنیم پس از افطار تشنگی خود را با نوشیدن آب خنك، چای، نوشیدنی‌های گازدار یا آبمیوه‌های مصنوعی رفع كنیم. اما آیا این مواد برای جبران كم‌آبی بدن كه در این ایام از اهمیت بالایی برخوردار است مناسبند؟ مطمئنا آبمیوه‌های موجود در بازار به‌ دلیل مواد قندی، فشار خون را افزایش داده و شما را برای مدتی سر حال نگه می‌دارند اما گزینه مناسبی برای رفع تشنگی نیستند از طرفی نوشابه‌های گازدار نیز می‌توانند در فاصله سحر تا افطار باعث بروز مشكلات معده شوند. حتی بهتر است در این روزها چای را به‌ صورت كم‌ رنگ‌ بنوشید، زیرا برگ چای به‌ دلیل خاصیت مدر بودن باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود.

عرق كاسنی و شا‌تره برای ماه رمضان

عرق كاسنی یكی از بهترین عرقیات برای كاهش دمای بدن است، علاوه بر آن می‌تواند باعث مقاومت بدن در برابر گرما باشد. با نوشیدن این عرق عملكرد معده و اندام گوارشی نیز بهتر می‌شود. می‌توانید یك یا 2 استكان از آن را در فاصله افطار تا سحر بنوشید. اما توجه كنید اگر فشار خون‌تان پایین است آن را با شكر یا گلاب مخلوط كرده و سپس استفاده كنید. عرق شا‌تره نیز در رفع تشنگی بسیار مؤثر است و برای جلوگیری از احساس خشكی در دهان و گلو توصیه می‌شود. ممكن است طعم این عرق گیاهی را نپسندید، در این صورت می‌توانید آن را با خاكشیر و عسل مخلوط كرده و میل كنید. همچنین می‌توانید از مخلوط عرق كاسنی و شا‌تره 2 تا 3 استكان در این فاصله استفاده كنید. برای خریدن این عرقیات می‌توانید به عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی معتبر مراجعه كنید. درنظر داشته باشید كه حتما از برند شناخته شده‌ای خرید كنید تا محصول موردنظرتان صددرصد خالص و منطبق بر استانداردها باشد.

پیشنهاد : برای آنكه هم از خواص این عرقیات بهره ببرید و هم یك نوشیدنی با طعم خوب و هزینه كم میل كنید می‌توانید كاسنی و شا‌تره را با سكنجبین و خیار مخلوط كرده و این شربت را بنوشید.

 

دمنوش نعناع برای ماه رمضان

این دمنوش برای بهبود اختلال سیستم گوارشی و نفخ بسیار مؤثر است، به همین دلیل مصرف آن در‌ ماه رمضان كه معده برای مدت طولانی خالی است توصیه می‌شود. علاوه بر آن از بوی بد دهان جلوگیری می‌كند. همچنین برای كاهش دمای بدن نیز استفاده می‌شود. می‌توانید این دمنوش را با استفاده از برگ‌های تازه نعناع آماده كنید. چند برگ نعناع را در آب‌جوش انداخته و حدود ۵ تا ۸ دقیقه درپوشی روی فنجان بگذارید تا دم بكشد. اگر برگ‌های تازه نعناع در دسترس شما نیست می‌توانید از بسته‌بندی‌های آماده این دمنوش كه به‌صورت غیركیسه‌ای و كیسه‌ای در بازار عرضه می‌شود استفاده كنید.

پیشنهاد : پس از حاضر كردن این دمنوش می‌توانید برای مدتی آن را در یخچال گذاشته تا سرد شود و سپس با اضافه كردن تكه‌های لیموی تازه و كمی شكر یا عسل به‌صورت یك نوشیدنی خنك نیز آن را میل كنید.

 

چای سبز برای ماه رمضان

این دمنوش در طب سنتی چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از آن به‌عنوان تب‌بر و برای رفع گرمازدگی استفاده می‌شود. علاوه بر آن این دمنوش گیاهی از عطش می‌كاهد و باعث تولید عرق بیشتر در بدن و خنك شدن آن می‌شود. در ایام ‌ماه‌ رمضان به‌دلیل خالی بودن معده ممكن است دچار بوی بد دهان شوید. چای سبز برای از بین‌بردن باكتر‌ی‌های دهان مفید بوده و باعث خوشبو شدن آن ‌می‌شود. توجه كنید كه اگر فشار خون پایینی دارید بهتر است این چای را همراه با عسل بنوشید.

پیشنهاد : چای سبز به‌صورت طعم‌دار نیز در بازار موجود است، اگر از افت ناگهانی فشار خون رنج می‌برید یا طعم چای سبز را دوست ندارید می‌توانید انواع طعم‌دار آن را مثل چای سبز دارچینی یا زعفرانی و ... بخرید.

 

دمنوش بابونه برای ماه رمضان

این گیاه در طب سنتی ایران طبعی گرم و خشك دارد اما برای فصل تابستان توصیه می‌شود. بابونه یك گیاه با خاصیت ضد‌التهابی است به همین دلیل برای جلوگیری از گر گرفتگی و عطش در روزهای‌ماه رمضان می‌توانید از آن استفاده كنید. علاوه بر آن به‌ تسكین ورم معده كمك كرده و عملكرد كبد را بهبود می‌بخشد. این دمنوش را می‌توانید پس از افطار و نزدیك به زمان خواب‌تان مصرف كنید، زیرا آرام‌كننده اعصاب و خواب‌آور است.

پیشنهاد : اگر می‌خواهید این دمنوش را به‌صورت سرد مصرف كنید بهتر است هنگام تهیه آن چند چوب دارچین نیز در آب انداخته و پس از خنك شدن كمی عسل و آبلیمو به آن اضافه كنید.

 

عرق بهارنارنج برای ماه رمضان

اگر در طول روز در معرض گرما بوده‌ و كلافه شده‌اید، خوردن این عرق بعد از افطار می‌تواند شما را سرحال كند. عرق بهار نارنج نشاط‌ آور بوده و اضطراب را از بین می‌برد. همچنین سردرد‌های ناشی از گرمازدگی را بهبود می‌بخشد و برای ناراحتی‌های گوارشی مفید است. توجه كنید كه به‌دلیل طعم و عطر خوب این عرق می‌توانید آن را با شربت‌ها یا عرقیات دیگر مخلوط كرده و میل كنید.

پیشنهاد : اگر دو قاشق غذا‌خوری عرق بهار نارنج را با نصف لیوان آب و كمی خاكشیر مخلوط كنید، یك نوشیدنی عالی برای رفع عطش خواهید داشت. خاكشیر نیز مانند تخم شربتی آب را درون خود نگه داشته و تشنگی را كاهش می‌دهد. قیمت هر كیلو خاكشیر مرغوب حدود ۱۶ تا ۱۹ هزار تومان است.

 

عرق بیدمشك برای ماه رمضان

میوه یكی از چیزهایی است كه معمولا بعد از افطار می‌خوریم، با توجه به آنكه میوه‌های این فصل اكثرا طبع سرد دارند، ممكن است كمی ما را دچار معده‌ درد یا اختلالاتی در ناحیه شكم كنند؛ برای رفع این مسئله می‌توانید عرق بید‌مشك را استفاده كنید. این عرق همچنین خاصیت تب‌بر دارد و می‌تواند باعث كاهش گرما در بدن شود، علاوه بر آن، به‌عنوان یك آرام‌بخش خوب نیز می‌توان روی آن حساب كرد. اما توجه كنید كه قند خون را به‌ شدت كاهش می‌دهد. می‌توانید یك استكان از آن را به هر شربتی كه می‌خواهید اضافه كرده و سپس میل كنید.

پیشنهاد : می‌توانید این عرق را با مقداری آب، تخم شربتی و گلاب مخلوط كرده و سپس بنوشید. تخم شربتی با ذخیره آب درون خود می‌تواند به كمتر تشنه شدن شما كم كند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : hamshahrionline.ir