عینک آفتابی مناسب برای تابستان چه ویژگی هایی دارد؟
جالب است بدانید که اگر همین عینک تیره رنگ به درستی انتخاب نشود، سلامت چشم‌های شما، یکی از مهمترین اعضای بدنتان، به خطر می‌افتد. به همین دلیل اگر قصد خرید عینک آفتابی را دارید، باید حتما پیش از خرید از انواع عینک‌های آفتابی و ویژگی‌های ضروری که هر عینک باید آنها را دارا باشد آگاهی داشته باشید.

ویزگی های عینک آفتابی استاندارد

عینک آفتابی خوب باید از چشم‌ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. اشعه فرابنفش به قرنیه و شبکیه چشم آسیب می‌رساند. به نظر می‌رسد خرید یک عینک آفتابی کار بسیار ساده ایست. شما باید به دنبال یک عینک باشید که شیشه‌های آن تیره است و شکل آن به صورت شما بیاید! واقعا ساده‌تر از این هم می‌شود؟ اما متاسفانه انتخاب یک عینک آفتابی مناسب آنقدرها هم که شما تصور می‌کنید ساده نیست!

 

هر عینک آفتابی خوب باید دارای چهار ویژگی اصلی باشد

_ عینک آفتابی خوب باید از چشم‌ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند. اشعه فرابنفش به قرنیه و شبکیه چشم آسیب می‌رساند. عینک آفتابی‌های استاندارد و خوب می‌توانند به طور 100درصد از ورود اشعه فرابنفش به داخل چشم جلوگیری کنند.

_ عینک آفتابی خوب باید مانع ورود نور زیاد باشد. هر گاه چشم در برابر نور زیاد قرار می‌گیرد، عنبیه به طور خودکار تا جاییکه ممکن است بسته می‌شود. پس از این مرحله باز هم عنبیه به طور خودکار کمی باز می‌شود اما با ورود نور دوباره بسته می‌شود. اما ورود همین میزان نور کم برای آسیب دیدن شبکیه چشم کافیست. اگر عینک آفتابی خوب و با کیفیت باشد می‌تواند تا 97 درصد از ورود نور به چشم جلوگیری کند. بازتاب نور بر سطوح روشن، خصوصا برف، برای چشم بسیار مضرند و باعث ورود نور زیادی به آن می‌شوند.

_ عینک آفتابی خوب از چشم‌ها در برابر درخشندگی و تشعشات مستقیم محافظت می‌کند. تابش آفتاب بر برخی سطوح، نظیر آب، باعث می‌شود نور به صورت متمرکز و زیاد بازتاب پیدا کند. این بازتاب به حدی زیاد است که گاه در صورت ورود آن به چشم، تا مدتی اشیا دیگر در نظر فرد سیاه به نظر می‌رسند. عینک آفتابی خوب از این مشکل و ورود نور متمرکز به چشم جلوگیری می‌کند.

_ عینک آفتابی خوب برخی فرکانس‌های نور را حذف می‌کند. برخی فرکانس‌های نور می‌تواند دید را تار کند و برخی دیگر می‌توانند کنتراست را افزایش دهند. انتخاب رنگ مناسب برای عینک آفتابی باعث می‌شود عملکرد آنها در موقعیت‌های خاص بهبود یابد.

هنگامیکه شما عینک آفتابی نامناسب، و معمولا ارزان قیمت، خریداری می‌کنید، نه تنها از تمام این ویژگی‌های ضروری چشم پوشی کرده‌اید، بلکه حتی ممکن است آسیب‌های مازاد نیز بر چشم خود وارد کنید. برای مثال ما در حالت عادی در مواجهه با نور، چشمان خود را تنگ می‌کنیم. این کار باعث می‌شود اشعه فرابنفش کمتری وارد چشم‌ها شود.

اما اگر یک عینک آفتابی غیر استاندارد بر چشم‌هایمان باشد، از آنجا که این عینک‌ها مانع از ورود مقداری از نور می‌شوند، ما چشمان خود را در حالت عادی و باز نگه می‌داریم. در نتیجه تمام اشعه فرابنفش مضر به طور کامل به راحتی به شبکیه چشم ما می‌رسد و آسیب‌های جدی به آن وارد می‌کند.پس می‌بینید که در خرید عینک آفتابی باید وسواس زیادی به خرج داد. قیمت یک عینک آفتابی لزوما نشان دهنده استاندارد و کیفیت آن نیست...

البته معمولا عینک‌های ارزان قیمت استاندارد نیستند اما عکس آن صادق نیست. در بسیاری موارد، عینک‌های گران قیمت، که گاه قیمت آنها به دلیل وجود نام تجاری خاص بالاست، از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند و نمی توانند از چشم‌ها نهایت مراقبت و محافظت را به عمل آورند.

به طور کل، شما می‌توانید با یک قیمت متوسط و رعایت چند نکته، یک عینک آفتابی خوب و کاربردی خریداری کرده و از آسیب دیدن چشم‌هایتان جلوگیری کنید.

 

کافیست برای خرید عینک آفتابی این نکات را همواره مد نظر قرار دهید

به دنبال قدرت محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه فرابنفش (UV) باشید. با رنگ یا قیمت یک عینک آفتابی فریب نخورید. توانایی عینک برای جلوگیری از ورود اشعه فرابنفش به میزان تیره بودن یا رنگ عینک ربطی ندارد. پلاستیک یا شیشه، جنس عینک هر چه که باشد، می‌توان هنگام تولید آن با اضافه کردن مواد شیمایی خاص به ترکیبات آن کاری کرد که اشعه فرابنفش نتواند از آن عبور کند. همیشه به دنبال عینکی باشید که بر روی آن نوشته شده باشد 99 – 100 درصد مانع از ورود UV است.

برخی تولیدکنندگان بر محصول می‌نویسند «جذب UV به میزان 400nm» این جمله نیز به معنای کامل بودن محافظت از چشم‌ها در برابر اشعه فرابنفش است.

شکل عینک باید مناسب باشد. اندازه قاب عینک باید به میزانی باشد که از تماس نور با اطراف چشم نیز جلوگیری کند. پس بهتر است همیشه به دنبال عینکی با اندازه قاب نسبتا بزرگ باشید. هر چه اندازه قاب عینک بزرگ‌تر باشد، احتمال ورود نور و اشعه‌های مضر به چشم کاهش پیدا می‌کند.

مطمئن شوید عینک به میزان کافی از ورود نور به چشم‌ها جلوگیری می‌کند. عینک آفتابی استاندارد باید مانع از ورود 75 – 90 درصد نور شود. معمولا این میزان با میزان تیره بودن عینک ارتباط مستقیم دارد. در نتیجه اگر می‌خواهید مطمئن شوید که عینک به میزان کافی مانع از ورود نور می‌شود یا خیر، در مقابل آینه بایستید و چشم‌های خود را از پشت عینک مشاهده کنید. اگر توانستید چشم‌هایتان را از پشت عینک ببینید، باید به دنبال یک عینک تیره‌تر باشید.

لنز عینک باید با کیفیت باشد. لنز عینک آفتابی نباید در قسمتی پررنگ و در قسمتی کم رنگ باشد. همچنین هیچ نوع انحنای غیر معمول نباید بر آن وجود داشته باشد. برای پی بردن به این نکات، عینک را در فاصله 30 الی 50 سانتی متر از چشم‌هایتان قرار دهید و حرکت کنید. اگر حالتی غیر عادی در لنز عینک باشد، شما خیلی زود متوجه خواهید شد.

عینک آفتابی برای هر شرایطی مناسب نیست. همواره به یاد داشته باشید که انجام فعالیت‌های خاص نظیر جوشکاری، ورزش در برف، خیره شدن به خورشید، حتی در مواقع خورشید گرفتگی، نیازمند عینک‌های ویژه‌ای هستند. عینک آفتابی در این شرایط خاص، حتی اگر دارای بهترین کیفیت نیز باشد، نمی تواند از چشم‌های شما به طور کامل محافظت کند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : zendegionline.ir