برنزه کردن با آفتاب بهتر است یا سولاریوم؟
برنزه کردن پوست یکی از روش های زیبایی است که طرفداران بسیاری در تابستان دارد. بسیاری با آفتای پوست شان را برنزه می کنند و بسیاری هم با دستگاه سولاریوم. حال این سوال مطرح است که کدام روش بهتر است؟

کدام روش برنزه کردن بدون ضرر است؟

دکتر سیدحسن اعتمادزاده متخصص پوست (درماتوژی) بیان کرد : پوست انسان نیاز به نور خورشید دارد و باید گفته شود بدون تابش آفتاب به سطح پوست، یکسری فعل و انفعالات حیاتی در بدن انجام نمی‌گیرد. از همه مهم‌تر ویتامین دی، جذب کلسیم و .. بر اثر نور خورشید صورت می‌پذیرد. اما در این جا یک مسئله‌ای وجود دارد، رنگ پوست هر چقدر کمرنگ‌تر باشد نیاز به مراقب بیشتر در برابر نور خورشید دارد و در واقع تیره‌تر بودن پوست تحمل بالاتری در مواجه با آفتاب داراست.

وی در ادامه افزود: در سال‌های اخیر با سوراخ شدن لایه ازون مواجه هستیم، این اتفاق باعث شده است مقدار زیادی از اشعه‌هایی که برای پوست مضر هستند بیشتر و مستقیم‌تر با بدن برخورد داشته باشند. که همان طور همه می‌دانند این اشعه‌ها به ماورای بنفش یا UV معروف هستند. متاسفانه در خیلی از جاها استفاده از نور خورشید و دستگاه‌های سولاریوم برای برنزه شده به عنوان یک عامل زیبایی مطرح شده و نتیجه این اقدام به اصطلاح مُد و زیبایی باعث کاهش بروز سن ابتلا به سرطان‌های بدخیم پوستی شده است ( از 60 سال به 25 تا 30 سال کاهش داشته) که علت اصلی آن استفاده از اتاقک‌های سولاریوم‌ و نور آفتاب برای تغییر رنگ است.

این متخصص پوست اظهار داشت: بیشترین کشورهایی که به دلیل نورخورشید و دستگاه‌های سولاریوم درگیر سرطان‌های پوستی شده‌اند به ترتیب امریکا، ایتالیا و کاناداست.

اعتمادزاده در پاسخ به این سوال که برای تغییر رنگ پوست نور خورشید بهتر است یا سولاریوم، گفت : پاسخ این پرسش از دیدگاه یک متخصص پوست این است که هر دوی این موارد و در کل اقدام به تغییر رنگ پوست خطرات خاص خود را دارد و هیچ کدام از آنها نسبت به دیگری برتری ندارند. کسانی که برای برنزه شدن از اتاقک‌های سولاریوم استفاده می‌کنند بی‌شک و می‌توان گفت 100 درصد در سال‌های آینده در معرض انواع عارضه‌ها و سرطان‌های پوستی قرار می‌گیرند. ناگفته نماند افرادی که از نور خورشید بصورت پی در پی برای تغییر رنگ استفاده کرده و دچار سوختگی پوست نیز می‌شوند از این قاعده مستثنا نیستند.

وی توصیه کرد: افرادی که با قرار گرفتن در معرض نورخورشید دچار آفتاب سوختگی شدند اولین و بهترین اقدام گرفتن یک دوش آب سرد است چرا که بسیار بهبود دهنده و تسکین دهنده محسوب می‌شود. جوانان دقت کنند ممکن است با سوختگی پوست عارضه‌های چون تاول و زخم‌هایی را روی پوستشان مشاهده کنند مخصوصا افرادی که رنگ پوست روشنی دارند بیشتر درگیر تاول می‌شوند اما این دسته از افراد بدانند عارضه جدی آفتاب سوختگی در دراز مدت تاول و زخم نیست بلکه ابتلا به انواع سرطان‌های بدخیم پوستی است. پیدایش چین و چروک و ابتلا به پیری زودرس بی‌شک از عارضه‌های جانبی این دسته از اقدامات محسوب می‌شوند.

این درماتولوژیست یادآور شد: استفاده از کرم‌هایی چون زینک اکساید، وازلین و کرم‌های حاوی اوره برای سوختگی‌های ناشی از نورخورشید توصیه می‌شود. اما اگر سوختگی شدید تر باشد تنها پزشک است که می‌تواند با توجه به عمق سوختگی‌ دارو تجویز کند. نکته حائز اهمیت این است که افراد در هنگام مواجه با سوختگی ناشی از آفتاب به هیچ عنوان از خمیر دندان استفاده نکنند چرا که باعث بروز عفونت‌های پوستی شدید می‌شود. توصیه می‌شود افراد از کمپرس یخ برای کاهش ضایعات پوستی استفاده کنند.

اعتمادزاده در رابطه با افرادی که در گرم‌ترین نقاط ایران(جنوب کشور) زندگی می‌کنند هشدار داد: مردم جنوب کشور که در این روزها طولانی‌ترین و بیشترین میزان تابش نور خورشید را تحمل می‌کنند لذا دقت داشته باشند در ساعاتی که آفتاب بیشترین اشعه ماورای بنفش را از خود ساطع می‌کند در معرض آن قرار نگیرند. آفتاب بین ساعات 11 تا 16 بیشترین میزان تشعشع را داراست. همچنین به هموطنان جنوبی توصیه می‌شود حتما از کلاه‌های لبه دار بزرگ، عینک آفتابی، لباس‌های نخی گشاد(آستین بلند) و شلوار بلند نخی استفاده کنند. علاوه بر آن لباس‌های رنگ روشن و نخی به تن کنند و از لباس‌های پلاستیکی و شلوارک‌ها به شدت بپرهیزند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم جنوب کشور مایعات، میوه و سبزیجات باید بیشتر از سایر افراد در نقاط دیگر مصرف کنند چرا که آنان به دلیل تعرق بیشتر آب بدنشان را از دست می‌دهند لذا با مصرف مایعات و خوراکی‌های آب دار این آب از دست رفته را جبران می‌کنند.


بیشتر بدانید : برنزه کردن پوست در تابستان با چند روش بدون ضرر!!


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir