خواص فوق العاده گلیسیرین برای پوست و مو که نمی دانید!!
گلیسیرین یک ترکیب ارگانیک و مفید برای پوست است که می تواند جایگزین لوزام آرایشی شیمیایی باشد. حالا که می‌دانید گلیسرین برای بدن‌تان مفید است، ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا یاد بگیرید به چه شیوه‌هایی می‌توانید از گلیسرین استفاده کنید.

گلیسرین یک ترکیب ارگانیک است که از کربن، اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است. این مایع غلیظ ِ بی‌رنگ و بی‌بو در صنایع آرایشی و زیبایی کاربرد گسترده‌ای در تولید صابون‌ها، ژل‌های ضد چروک و مرطوب کننده‌ها دارد. گلیسرین علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی و نرم کنندگی، ویژگی درمان کنندگی هم داشته و در درمام بسیاری از مشکلات پوستی، موثر است.

از گلیسرین در صنعت داروسازی، غذایی و صنایع کاغذ و چاپ نیز استفاده می‌شود. هنگام خرید گلیسرین باید مراقب باشید چون در بازار، هم گلیسرین طبیعی ِ مشتق شده از روغن‌های گیاهی وجود دارد و هم گلیسرین مشتق شده از مواد مصنوعی، مانند روغن‌های گرفته شده از نفت خام.

10 خاصیت گلیسیرین برای پوست و مو

گلیسرین طبیعی، بدون سم بوده و خوب است اما انواع مصنوعی آن می‌توانند به بدن آسیب بزنند. حالا که می‌دانید گلیسرین برای بدن‌تان مفید است، ادامه‌ی مطلب را بخوانید تا یاد بگیرید به چه شیوه‌هایی می‌توانید از گلیسرین استفاده کنید.

 

حفظ رطوبت پوست با گلیسیرین

گلیسرین یک مرطوب کننده‌ بسیار عالی برای پوست است چون می‌تواند آب یا رطوبت را از بیرون پوست جذب کرده و به پوست برساند. همچنین یک نرم کننده‌ی خوب است چون با ایجاد یک لایه‌ی محافظ روی پوست، به حفظ رطوبت آن کمک می‌کند. در نتیجه پوستی نرم و لطیف خواهید داشت که به خوبی هم آب رسانی شده است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۲ انجام شد دریافت برای درمان درماتیت آتوپیک، کرم‌های حاوی گلیسرین، جایگزین‌های مناسبی برای کرم‌های حاوی اوره و کلرید سدیم هستند.
گلیسرین را به پوست‌تان بمالید، مخصوصا جاهایی از پوست که خشک است، اجازه دهید چند ساعت بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

 

حفظ طراوت پوست با گلیسیرین

گلیسرین یک تونر بسیار خوب برای پوست است چون همانطور که گفته شد رطوبت زیادی به پوست می‌رساند و کمک می‌کند سطح pH پوست به طور معتدل حفظ شده و لک و آسیب را کاهش می‌دهد، بنابراین پوست تان را نرم و درخشان و شاداب می‌کند.
یک قاشق چایخوری گلیسرین را با ۲ قاشق غذاخوری گلاب به خوبی ترکیب کرده و در یک بطری اسپری بریزید. قبل از استفاده از مرطوب کننده، این تونر را روی پوست‌ تمیزتان اسپری کنید. هر روز این کار را انجام دهید. می‌توانید این تونر خانگی را یک هفته در یخچال نگه دارید.

 

درمان ترک پاشنه با گلیسیرین

برای اینکه پاشنه‌های‌تان به لطافت پاشنه‌های یک نوزاد باشد و از خشکی و ترک خوردگی آن جلوگیری کنید، از گلیسرین استفاده کنید. این نرم کننده‌ی طبیعی تا مدتها پاشنه‌ی پاهای‌تان را مرطوب نگه می‌دارد.
پاهای تان را به مدت ۵ دقیقه در مخلوط آب ولرم و صابون نگه دارید. با اسفنج یا سنگ پا کف پاها را بسابید تا پوست مرده از آن جدا شود و سپس پاها را خشک کنید. به پاشنه‌ها گلیسرین بزنید و چند دقیقه ماساژ بدهید. یک جفت جوراب تمیز بپوشید و بخوابید. صبح روز بعد پاها را با آب بشویید. هر شب این کار را تکرار کنید.

 

نرم و صاف کردن لب‌ها با گلیسیرین

گلیسرین می‌تواند خشکی و ترک و پوسته شدن لب‌های‌تان را برطرف کند و با زدودن سلول‌های مرده از روی لب، به شما کمک کند تا لب‌هایی سالم و صورتی رنگ داشته باشید.
مقدار مساوی از گلیسرین و گلاب را با هم ترکیب کرده و به لب‌های‌تان بزنید. چند بار در روز این کار را انجام دهید تا لب‌های‌تان مرطوب بمانند. می توانید آبلیمو، عسل و گلیسرین را به مقدار مساوی با هم مخلوط کرده و هر شب قبل از خواب به لب‌های‌تان بمالید تا نرم و صورتی شوند.

 

درمان زخم دهان با گلیسیرین

گلیسرین می‌تواند به التیام زخم‌های دهانی یا آفت‌های دردناک کمک کند. خاصیت ضدعفونی کنندگی و التیام بخش گلیسرین باعث می‌شود با میکروب‌هایی که که علت بروز مشکل در دهان‌تان هستند مبارزه کرده و راحت‌تر بتوانید بخورید و بیاشامید. ضمنا گلیسرین می‌تواند ناحیه‌ی دردناک دهان‌تان را مرطوب نگه داشته و در نتیجه احساس ناراحتی‌تان کمتر شود.
کمی از گلیسرین را به ناحیه‌ مورد نظر بمالید و اجازه دهید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بماند و سپس دهان‌تان را با آب سرد آبکشی کنید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام دهید تا زخم دهان‌تان کاملا برطرف شود.

 

بهبود پسوریازیس و اگزما با گلیسیرین

آنهایی که از پسوریازیس و اگزما رنج می‌برند می‌توانند از گلیسرین برای خلاص شدن از التهاب و خارش و احساس ناراحتی ناشی از این مشکلات پوستی استفاده کنند. گلیسرین به تقویت عملکرد پوست کمک می‌کند و در نتیجه پوست بهتر می‌تواند رطوبتش را حفظ کند. همچنین گلیسرین باعث می‌شود سموم و محرک‌ها نتوانند وارد پوست شوند و مشکلات التهابی پوست، کاهش پیدا کند.
آب و گلیسرین را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و آن را با استفاده از یک توپ پنبه‌ای به ناحیه‌ی مورد نظر بزنید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آبکشی کنید. این کار را روزی ۲ بار انجام دهید تا پوست کاملا التیام پیدا کند. برای پسوریازیس ناحیه‌ی پوست سر، مقادیر مساوی گلیسرین و ژل آلو‌ئه‌ورا را ترکیب کرده و قبل از حمام کردن، ۳۰ دقیقه روی پوست سر بگذارید. این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید.

 

پیشگیری از چین و چروک پوست با گلیسیرین

گلیسرین به دلیل خاصیت نرم کنندگی و مرطوب کنندگی‌اش به خوبی می‌تواند از چین و چروک پوست پیشگیری کرده و پوست را نرم و جوان و شاداب نگه دارد.
یک قاشق چایخوری گلیسرین را با یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E ترکیب کنید و صورت و گردن خود را با این ترکیب به آرامی ماساژ دهید. بعد از ۱۵ دقیقه آبکشی کنید. هر شب قبل از خواب این کار را انجام دهید.

 

درخشان کردن ناخن‌ها با گلیسیرین

اگر زیاد لاک می‌زنید و ناخن‌های‌تان بیشتر اوقات زیر پوشش لاک هستند، شاید وقتی لاک را پاک می‌کنید متوجه شوید ناخن‌های‌تان در حال خشک و کدر شدن هستند. گلیسرین خاصت نرم کنندگی دارد و می‌تواند ناخن‌های‌تان را نرم و درخشان و البته تقویت کند. گلیسرین یکی از عناصر اصلی موجود در محصولات مراقبت از ناخن است.
در یک کاسه، ۲ قاشق غذاخوری گلاب را با همین مقدار پروکسید هیدروژن ۳درصد ترکیب کنید. یک قاشق غذاخوری گلیسرین را به آن اضافه کرده و کاملا مخلوط کنید. این ترکیب را با یک توپ پنبه‌ای به ناخن‌های‌تان بمالید. ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. این کار را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار انجام دهید.

 

ساختن اسپری‌های فیکساتور آرایش با گلیسیرین

اسپری‌هایی که برای فیکس کردن میکاپ صورت استفاده می‌شوند معمولا پُر از مواد شیمیایی هستند که به پوست آسیب می‌زنند. شما می‌توانید با استفاده از گلیسرین، یک اسپری خانگی برای فیکس کردن آرایش صورت‌تان درست کنید تا هم آرایش‌تان فٰرم خود را حفظ کند و هم به پوست‌تان آسیبی نرسد.
یک قاشق غذاخوری گلاب را با یک قاشق چایخوری آبلیمو و ۲ قطره گلیسرین ترکیب کنید. می‌توانید روغن یک عدد کپسول ویتامین E را هم به آن اضافه کنید. ترکیب را در یک بطری اسپری بریزید و روی صورت‌تان اسپری کنید، کمی صبر کنید و سپس آرایش کنید.

 

پیشگیری از خشکی و وزی مو با گلیسیرین

خشکی مو می‌تواند به مو آسیب بزند و موجب شکنندگی و ریزش مو بشود، اما شما می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید. موهای شما هم درست مانند پوست‌تان به رطوبت نیاز دارند و گلیسرین می‌تواند این کار را به خوبی انجام بدهد.
فقط کافیست کمی گلیسرین به موهای مرطوب‌تان بزنید و چند دقیقه ماساژ بدهید. سپس موهای‌تان را مانند معمول بشویید. این کار را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار انجام بدهید تا موهای‌تا نرم و درخشان بمانند. همچنین می‌توانید کمی گلیسرین را همراه با آب در یک بطری اسپری بریزید و هنگام مدل دادن به موها از آن استفاده کنید تا موهای‌تان نرم شوند و بهتر بتوانید آنها را حالت بدهید.

 

چند نکته در استفاده از گلیسیرین

_ اگر پوست حساسی دارید، قبل از اینکه آن را به صورت بزنید، با کمی گلاب ترکیبیش کنید.
_ به یکباره گلیسرین زیادی به پوست‌تان نزنید چون چسبناک می‌شود.
_ از گلیسرین همراه با لوسیون‌های جامد و چسبناک استفاده نکنید چون گلیسرین خودش به تنهایی چسبناک است.
_ قبل از بیرون رفتن، گلیسرین اضافی را از روی پوست بشویید تا پوست‌تان، گرد و غبار و آلودگی به خود جذب نکند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده ال