درمان آفت دهان با چند روش موثر خانگی
آفت یک بیماری شایع در دهان است که ضایعات دردناک نکروتیک در مخاط دهان، زبان و لثه دیده می‌شود و علت آن ناشناخته است اما ممکن است خود ایمنی باشد. برای درمان آفت مواد شیمیایی بسیاری وجود دارد اما در این مقاله چند درمان طبیعی آفت را به شما معرفی می کنیم.

درمان خانگی آفت دهان

درمان آفت دهان با پیاز

پیاز را به شکل خام بخورید؛ می‌توانید همراه غذا و به عنوان چاشنی از آن استفاده کنید، پیاز به دلیل داشتن سولفور در پیشگیری و حتی درمان آفت دهان می‌تواند موثر باشد.

 

درمان آفت دهان با دمنوش گل همیشه بهار و مریم گلی

دمنوش گل‌همیشه بهار یا جوشانده مریم‌گلی می‌تواند به‌صورت دهان‌شویه برای درمان آفت از نوع بلغمی(سرسفید) بکار گرفته شود؛ برای تهیه دمنوش کمی از گیاه خشک را در آب بجوشانید و برای دهان شویه صبر کنید دمنوش سرد شود و پس از آن قرقره کنید.

 

درمان آفت دهان با زردچوبه

کمی پودر زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید تا به شکل خمیری درآید و این خمیر را مستقیماً بر روی زخم بگذارید؛ می‌توانید به جای گلیسیرین از آب استفاده کنید.

 

درمان آفت دهان با روغن نعناع

روغن یا اسانس نعناع را مستقیماً بر روی زخم‌ها استفاده کنید تا درد آن کاهش یابد، می‌توانید دو بار در روز این کار را انجام دهید؛ سعی کنید روغن نعناع حداقل 15 تا 20 دقیقه بر روی زخم‌ها باقی بماند، سپس دهان را با آب شستشو دهید.

 

درمان آفت دهان با ماست

ماست محلی درمان مؤثری برای آفت دهان است؛ خوردن ماست دو بار در روز یا خوردن ترکیب موز و ماست برای صبحانه در بهبود آفت مفید است؛ پنیر محلی نیز مفید است.

 

درمان آفت دهان با پرتقال

خوردن آب پرتقال تازه (3 تا 4 نوبت در روز) می‌تواند به درمان زخم آفت کمک کند؛ جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز آفت دهان، کمبود ویتامین C‌ است، آب پرتقال تازه سرشار از ویتامین C است و استفاده روزانه‌ آن، ویتامین C‌ مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

 

درمان آفت دهان با شیرنارگیل

از شیرِ نارگیل به عنوان دهان‌ شویه 3 تا 4 بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید؛ می‌توانید مقدار کمی عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنید و از آن برای دهان‌شویه استفاده کنید.

 

درمان آفت دهان با تخم گشنیز

یک قاشق از تخم گشنیز را در مقداری آب بجوشانید، پس از سرد شدن محلول، به عنوان دهان‌شویه از آن استفاده کنید و این کار را 3 تا 4 بار و تا بهبود زخم‌ها ادامه دهید.

 

درمان آفت دهان با آلوئه ورا

آب آلوئه‌ورا را 2 تا 3 بار در روز قرقره کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه دهید.

 

درمان آفت دهان با دارچین

مقداری پودر دارچین را با آب گرم مخلوط کنید و به عنوان دهان‌شویه تا بهبودی زخم‌ها استفاده کنید؛ بهتر است این محلول را صبح‌ها استفاده کنید.

 

نکته : برای جلوگیری از پیشرفت و تسکین درد آفت دهان می‌توان مغز فلوس بدون دانه و تخم گشنیز را به نسبت مساوی خیسانده، صاف کرده و غرغره کرد و روزی چند بار این عمل را تکرار کرد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : tasnimnews.com