6 ادویه ای مفید برای بدن که همیشه باید در غذاهای تان استفاده کنید
ادویه ها عضو جدانشدنی از غذاهای ما ایرانیان است. در اینجا ادویه هایی را به شما معرفی می کنیم که برای سلامت بدن تان بسیار مفید هستند.

ادویه های مفید برای سلامتی

هنگام طبخ غذاهای مختلف، استفاده از ادویه به دلیل طعم دادن به غذا اهمیت زیادی دارد. از طرفی ادویه، دارای خواص مختلفی است؛ برای مثال نصف قاشق چای خوری دارچین به اندازۀ ۱۱۵ گرم تمشک آنتی اکسیدان دارد.

بیشتر بدانید : ادویه اصل را با این ترفندها به راحتی تشخیص دهید

زردچوبه، سلطان ادویه‌ها

زردچوبه سلطان ادویه‌هاست. این ادویه بیش از همۀ ادویه‌ها خاصیت ضدالتهابی، ضدویروسی، ضدباکتری، ضدسرطان و ضد قارچ دارد. در طب چینی از این ادویه برای درمان بسیاری از بیماری‌ها  از حساسیت گرفته تا آلزایمر و آرتروز استفاده می‌شود. زردچوبه حاوی کورکومین است که یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی است و التهاب را کاهش می‌دهد و رنگ زردچوبه نیز ناشی از این ماده است. از زردچوبه می‌توانید در سس سالاد، سسی که گوشت و ماهی را در آن می‌خوابانید و همچنین در چای، قهوه و لیموناد استفاده کنید.

 

فلفل قرمز، درمان مشکل گردش خون

فلفل قرمز حاوی کپساسین است؛ این ماده که باعث مزۀ تند فلفل می‌شود، فواید بسیاری دارد. فلفل هرچه تندتر باشد، کپساسین آن بیشتر است. فلفل قرمز از دیرباز در طب سنتی چین و هند جایگاه خاصی داشته است و بومیان آمریکا نیز از آن برای درمان مشکلات دستگاه‌ هاضمه و گردش خون استفاده می‌کرده‌اند.

 

زنجبیل؛ از کاهش درد مفصل تا درمان گلو درد

در طب سنتی چینی از زنجبیل برای مقابله با التهاب و درد، تسکین ماهیچه‌های دچار جراحت و رفع خستگی استفاده می‌شود. این ادویه همچنین درمان متداولی برای مشکلات‌ هاضمه است و با رشد بیش از حد باکتری‌های غیر مفید روده مقابله می‌کند. ترکیبات موجود در زنجبیل مشابه داروهای ضدالتهابی نظیر ایبوبروفن عمل می‌کند و از آن برای درمان آرتروز استفاده می‌شود. از این رو استفاده از چای زنجبیل و غذاهای آسیایی توصیه می‌شود. زنجبیل همچنین برای رفع گلودرد و سرماخوردگی عالی است و حتی می‌توان با قرار دادن آن به شکل مستقیم روی مفصل، درد را تسکین داد. یادتان باشد که حتماً زنجبیل را تازه بخرید و مصرف کنید و از ذخیرۀ آن خودداری کنید. اگر می‌خواهید زنجبیل را پودر و نگهداری کنید (که البته تاثیرگذاری آن کمتر است)، آن را در جایی دور از گرما، نور و رطوبت نگهداری کنید.

نکته : اگر می‌خواهید در غذای روغن دار از زنجبیل استفاده کنید، آن را در پایان کار اضافه کنید، چرا که زنجبیل وقتی با چربی پخته ‌شود، تلخ می‌شود.

 

دارچین، دشمن قند بالا

مهم ترین اثر دارچین، کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت است. دارچین همچون دیگر ادویه‌ها خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد که احتمال آسیب‌های سلولی و بروز بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد، دارچین از بروز بیماری‌های قلبی و رشد غیر معمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند.

 

میخک، ضد قارچ قوی

میخک منبع غنی‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها ست که رادیکال‌های آزاد را پاک سازی می‌کند. همچنین خاصیت ضد قارچی دارد. حواستان باشد که روغن میخک بسیار قوی است. این روغن آن قدر قوی است که اگر بیش از حد استفاده شود، می‌تواند موجب مسمومیت شود.

 

رزماری، ضد سرطان پانکراس

رزماری همچون نعناع، حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان و ضدالتهابی است. رزماری فعالیت آنزیمی که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد، افزایش می‌دهد. به ویژه وقتی پخته باشد و به همین دلیل می‌توانید با خیال راحت آن را به سالاد، گوشت‌ها  و دیگر غذاهای پختنی اضافه کنید. از رزماری به صورت خام نیز می‌توانید استفاده کنید. رزماری در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی در پانکراس و بهبود بواسیر مفید است. اگر می‌خواهید چیزی را در روغن بپزید، قدری رزماری به آن اضافه کنید. رزماری به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدانی به نام اسید رزمارینیک، از اکسید شدن روغن جلوگیری می‌کند.

 

بیشتر بدانید : طرز تهیه ادویه قورمه سبزی

بیشتر بدانید : ادویه مخصوص پلو را با دستور زیر به راحتی درست کنید

بیشتر بدانید : طرز تهیه 13 ادویه پرکاربرد خانگی

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com