ترفندای طب سنتی برای دور زدن سرماخوردگی پاییزی
سرماخوردگی از بیماری هایی است که با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا سراغ تان می آید. در این جا چند نکته مهم و ساده طب سنتی برای درمان و جلوگیری از سرماخوردگی را به شما می گوییم.

درمان سرماخوردگی با طب سنتی

سید مهدی میرغضنفری، پژوهشگر طب سنتی و استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی با تاکید بر چند اشتباه رایج برای درمان خانگی سرماخوردگی، بیان کرد: اعتدال مزاج مهمترین مولفه داشتن سیستم ایمنی قوی و سلامتی است و بر خلاف تصور عمومی در مورد درمان سرماخوردگی، افرادی که سرد مزاج هستند لیمو شیرین، پرتقال و مرکباتی نظیر آن ویتامین (سی) نخورند زیرا سرد مزاج ها با مصرف این خوراکی ها بیشتر مستعد سرماخوردگی های مداوم و طولانی می شوند.

وی ادامه داد : از نگاه طب سنتی تنظیم مزاج اولین و مهمترین شرط سالم ماندن و دیر بیمار شدن است بنابراین اگر فردی گرم مزاج است برای پیشگیری یا حتی درمان سرماخوردگی باید تا حد ممکن از مصرف گرمی ها همچون عسل پرهیز کند و بر عکس سرد مزاج ها می تواند لیمو شیرین و مرکبات نظایر آن هم مصرف کند.

این پژوهشگر طب سنتی با اشاره به چند نسخه کلی برای درمان سرماخوردگی در عموم افراد، گفت : ترکیب آبلیموترش تازه و عسل یکی از درمان‌های موثر سرماخوردگی است که برای همه مزاج ها توصیه می‌شود علاوه برآن استفاده از دهان شویه، غرغره آب و نمک و شست و شوی بینی و حلق و بخور گل مرزنجوش، آویشن و بابونه به شکل مجزا برای همه توصیه می شود و اگر افراد به هر سه این گیاهان دارویی حساسیتی ندارند می‌توانند از بخور خانگی این گیاهان به شکل ترکیبی استفاده کنند.

میرغضنفری یادآور شد : چرب کردن مخاط بینی بویژه در افراد خشک مزاج برای کنترل سرماخوردگی بسیار موثر است از سوی دیگر چرب کردن سینوس ها با روغن بنفشه و همچنین ماساژ دورانی پشت گوش تا پایین گلو با روغن بابونه یا بادام شیرین خوراکی نیز تاثیر بسزایی در درمان سرماخوردگی دارد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : yjc.ir