در آلودگی هوای تهران این مواد غذایی را بخورید!!
آلودگی هوا مشکلی است که وقتی هوا کمی سرد می شود، میهمان شهرهای بزرگ می شود. این روزها هوای تهران کمی آلوده است و به همین بهانه در این مقاله به شما بهترین و بدترین مواد غذایی در آلودگی هوا را معرفی می کنیم.

غذاهای خوب و بد در آلودگی هوا

در هوای آلوده باید مواد غذایی را مصرف کرد که خاصیت خنثی کنندگی مواد سمی موجود در هوا را داشته باشد. مصرف غذاهایی که حاوی آنتی اکسیدان های سلنیم و بتاکاروتن است هم توصیه می شود؛ هنگام آلودگی هوا، مقدار زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید می شود که سبب کاهش توان فرد در انجام کارهای روزمره زندگی می شود و حتی در دراز مدت می تواند بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان را ایجاد کند.
سبزی ها و میوه هایی مثل طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل،اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارد. سلنیم را هم می توانید در غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار پیدا کنید.

در آلودگی هوا ویتامینE، C ، D ضد آلودگی

چه در خانه هستید، چه در محل کار و چه پشت فرمان، از مواد غذایی مثل کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو استفاده کنید که غنی از ویتامین C است. همچنین مصرف جوانه گندم، روغن های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزی های دارای برگ سبز را که از منابع ویتامین E است، فراموش نکنید.
منابع مناسب ویتامین D هم شیر، کره و زرده تخم مرغ است که باید در برنامه غذایی روزانه تان باشد.

در آلودگی هوا پکتین بخورید!

مواد غذایی سرشار از پکتین، سرب موجود در هوا را می گیرد و مانع از نفوذ سرب به سلول های بدن می شود؛ مصرف روزانه یک عدد سیب می تواند عوارض ناشی از آلودگی هوا را کاهش دهد.

در آلودگی هوا لبنیات کم چرب میل کنید

در هوای آلوده باید بیشتر از همیشه شیر، ماست و دوغ بنوشید، زیرا حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم است. برای کاهش صدمات دستگاه تنفسی و التهاب دستگاه گوارش ناشی از آلودگی هوا، باید مصرف شیر و لبنیات بیش از پیش شود.

کمبود کلسیم و جذب سرب بیشتر!

گیرنده های فلزات دو ظرفیتی در بدن انسان به صورت رقابتی عمل می کنند؛ در صورتی که این گیرنده ها، قبلا با فلزات مورد نیاز بدن مانند آهن و کلسیم اشباع شده باشند، بدن کمتر در معرض آلودگی با سرب قرار می گیرد.

غذای چرب و چیلی ممنوع!

در روزهایی که آلودگی هوا بسیار زیاد است، از غذاهای چرب به ویژه چربی های جامد حیوانی و گیاهی استفاده نکنید. مصرف چنین غذاهایی فقط باعث تشدید کاهش توان بدنی و ذهنی شما در طول روز خواهد شد.

در آلودگی هوا سیر و پیاز بخورید

سیر، پیاز و تره فرنگی، هر قدر هم که بوی آزاردهنده ای داشته باشد حاوی مقدار زیادی گوگرد است که می تواند از مخاط دستگاه تنفسی محافظت کند.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com