جوش و آکنه صورت شما به دلیل خوردن این مواد غذایی است!!
 جوش و آکنه صورت یکی از مشکلات پوستی است که رابطه مستقیمی با خوراک و تغذیه شما دارد. در این مقاله قصد داریم 5 گروه مواد غذایی را بع شما معرفی کنیم که می تواند باعث ایجاد جوش و اکنه شود.

مواد غذایی که باعث ایجاد جوش و آکنه صورت می شود

جوش و آکنه شدیدا با تغذیه بر اساس سبک غذای غربی که سرشار از کالری‌ها، ‌چربی‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه‌ شده است، ارتباط دارد. غذاهای فست‌فودی مانند انواع برگرها، ناگت، هات‌داگ، سیب‌زمینی سرخ‌ کرده، میلک‌ شیک‌ها و نوشابه‌های شیرین و گازدار،‌ همگی در سبک غذای غربی به میزان زیادی مصرف می‌شوند و خطر ابتلا به آکنه را افزایش می‌دهند.

بیشتر بدانید : 5 علت شایع جوش در بدن و راه حل درمان آنها

غلات و قندهای تصفیه‌ شده باعث ایجاد جوش و آکنه می شود

مطالعات علمی نشان می‌دهند که افراد مبتلا به آکنه اساسا کربوهیدرات تصفیه‌شده بیشتری نسبت به افراد غیرمبتلا به آکنه مصرف می‌کنند. مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه‌شده عبارت‌اند از:
- نان سفید، بیسکویت‌ها، دسرهای تهیه‌شده از آرد سفید و غلات صبحانه تصفیه‌شده.
- ماکارونی تهیه‌شده از آرد سفید.
- برنج و نودل سفید.
- نوشیدنی‌های گازدار و شیرین.
- انواع محصولات شیرین و ترکیبات شیرین‌کننده.
یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد افرادی که به‌طور منظم از قندهای افزودنی استفاده می‌کنند، خطر ابتلا به آکنه را حدودا ۳۰ درصد افزایش می‌دهند. همین خطر در میان افرادی که به‌طور منظم از انواع شیرینی‌ها و کیک‌ها استفاده می‌کنند، ‌به ۲۰ درصد می‌رسد.

محصولات لبنی و ارتباط آن با جوش و آکنه صورت

بسیاری از مطالعات تا کنون، رابطه‌ای را بین مصرف محصولات تهیه‌شده از شیر و شدت آکنه‌ها در نوجوانان پیدا کرده‌اند. دو مورد از همین مطالعات نشان می‌دهند نوجوانانی که به‌طور منظم از شیر یا بستنی استفاده می‌کنند، ۴ برابر بیشتر از دیگر هم‌سالان خودشان به آکنه‌ها مبتلا می‌شوند. با این‌ حال، این مطالعات فقط نوعی رابطه را بین دو عامل نشان می‌دهند و نشان‌گر هیچ نوع رابطه علت و معلولی قطعی‌ای نیستند.

فست‌فود و ارتباط آن با جوش آکنه صورت

آکنه شدیدا با تغذیه بر اساس سبک غذای غربی که سرشار از کالری‌ها، ‌چربی‌ها و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده است، ارتباط دارد. غذاهای فست‌فودی مانند انواع برگرها، ناگت، هات‌داگ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، میلک‌شیک‌ها و نوشابه‌های شیرین و گازدار،‌ همگی در سبک غذای غربی به میزان زیادی مصرف می‌شوند و خطر ابتلا به آکنه را افزایش می‌دهند.
یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که اگر نوجوانان و جوانان براساس رژیم غذایی پُرچرب تغذیه کنند، خطر ابتلا به آکنه را ۴۳ درصد افزایش می‌دهند و اگر به‌طور منظم غذاهای فست‌فودی بخورند، ‌این خطر را ۱۷ درصد بیشتر می‌کنند.

مواد غذایی سرشار از امگا-۶ و ایجاد جوش و آکنه صورت

محققان می‌گویند آن دسته از رژیم‌های غذایی مانند رژیم غذایی غربی که مقدار زیادی امگا-۶ دارند، با افزایش سطح التهاب و همچنین آکنه در بدن مرتبط هستند. رژیم غذایی غربی حاوی روغن‌های ذرت و سویا است که همگی امگا-۶ دارند، در حالی که مواد غذایی سرشار از امگا-۳ مانند ماهی و گردو اساسا به مقدار کمی در این رژیم غذایی مصرف می‌شوند.
همین عدم تعادل بین دریافت امگا-۶ و امگا-۳، بدن را شدیدا در وضعیت التهابی قرار می‌دهد و درنتیجه می‌تواند شدت آکنه‌ها را بیشتر کند. این در حالی است که استفاده از مکمل‌های امگا-۳ یا افزایش امگا-۳ دریافتی از طریق رژیم غذایی، سطح التهاب را در بدن کاهش می‌دهد و به کاهش شدت آکنه منجر می‌شود.

پودر پروتئین وِی و ایجاد جوش و آکنه صورت

پودر پروتئین وِی (Whey)، یکی از مکمل‌های محبوب در میان بسیاری از افراد و خصوصا بدن‌سازان است. این پودر، منبع غنی‌ای از دو نوع اسید آمینه به نام‌های لئوسین و گلوتامین است که هر دو در رشد سلول‌های پوستی نقش دارند و به تقسیم سریع‌تر این سلول‌ها کمک می‌کنند. همین روند است که می‌تواند در شکل‌گیری آکنه‌ها نیز نقش ایفا کند.
اسیدهای آمینه موجود در پودر پروتئین وِی همچنین می‌توانند بدن را به تولید میزان بالاتری از انسولین تحریک کنند که با ابتلا به آکنه‌ها مرتبط است. بسیاری از مطالعات تا کنون، ارتباط بین مصرف پودر پروتئین وِی و ابتلا به آکنه‌ها را در میان ورزشکاران مرد نشان داده‌اند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان آکنه با توصیه های یک متخصص پوست

اگر می خواهید بیشتر بدانید : درمان جوش و آکنه با 12 پیشنهاد خوراکی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه از شر جوش و آکنه صورتم خلاص شوم؟


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatism.com