چگونه رژیم غذایی سالم و ارزان داشته باشیم
تصمیم گرفته اید غذای سالم بخورید ولی هزینه های بالایش شما را منصرف کرده؟ پس بهتر است این مقاله را بخوانید.

10 روش برای این که رژیم غذایی سالم مقرون به صرفه تر داشته باشید

به طور کلی تصور می شو که یک رژیم غذایی سالم سرشار از سوپرفودها و مواد مغذی مفید برای بدن و مضر برای حساب بانکیتان است. ولی خوردن غذای سالم نیازی به هزینه زیاد ندارد. داده های منتشر شده از سوی موسسه امور اقتصادیInstitute of Economic Affairs یا به اختصار IEA نشان داد است که غذاهای سالم کمتر از از همتایان غیرسلامت خود هزینه بر هستند. ما در این مقاله بهترین نکات برای صرفه جویی در هزینه های یک رژیم غذایی سالم را با شما در میان می گذاریم:


1 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان از بازارهای محلی خرید کنید

اگر سری به میوه و سبزی فروشی های محلی بزنید شگفت زده خواهید شد که چقدر می توانید با خرید میوه ها و سبزیجات بدون بسته بندی های فانتزی در هزینه ها صرفه جویی کنید. ضمن این که می توانید دقیقا به همان مقدار نیازتان خرید کند نه بیشتر.


2 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان برای خریدتان زمان بندی داشته باشید

برای خرید از سوپرمارکت ها یا میوه فروشی ها می توانید بعد از ظهر قبل از تعطیلی آخر هفته را انتخب کنید چون در این صورت بسیاری از سوپرمارکت ها یا میوه فروشی ها چند ساعت قبل از زمان بسته شدن برای کالاهای تازه خود تخفیف می گذارند بنابراین همیشه ارزش وقت گذاشتن و سر زدن در این ایام وجود دارد. ولی از خرید شام از سوپرمارکت ها صرف نظر کنید چون همیشه هزینه آن خیلی بیشتر از قیمت واقعی غذا است.


3 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان کارت تخفیف گرفته و از آن استفاده کنید

خرید از یک محل خاص فقط به خاطر داشتن کارت تخفیف ایده مناسبی نیست ولی اگر اغلب از یک مکان خاص خرید می کنید داشتن کارت تخفیف به نفعتان است. می توانید برای خریدهای بعدی امتیاز کسب کنید و از تخفیف های آن بهره مند شوید.


4 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان آنلاین خرید کنید

خرید آنلاین به این معنی است که به پیشنهادات منحصر به فردی احتیاج دارید که نمی توانید در فروشگاه ها پیدا کنید. معمولا از تخفیف سایت ها هم می توانید بهره مند شوید و بدون زحمت قیمت های فروشگاههای مختلف را با هم مقایسه کنید و اگر متوجه شوید که بیش از اندازه خرج کرده اید با یک کلیک خریدهای خود را حذف نمایید.


5 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان دنبال کلاس گذاشتن نباشید

خرید مارک های گران تر که تنها تفاوتشان نام برند است یا خرید از سوپرمارکت های پر زرق و برق را کنار گذاشته و با خرید نام های تجاری ارازن تر و خرید از فروشگاه های ارزان تر در هزینه ها صرفه جویی کنید.


6 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان روی مصرف سوپرفودها یا مدهای غذایی زودگذر تکیه نکنید

معمولا 61 درصد افراد که می خواهند رژیم غذایی سالم داشته باشند به سراغ خرید سوپرفودها superfoods می روند ولی بسیاری از متخصصین در حال حاضر با یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم برای سلامت موافقند که بسیار ارزان تر هم تمام می شود. اقلام گران قیمت مانند آب نارگیل یا گوجی بری* goji berries برای استفاده گاه به گاه بسیار عالی هستند ولی با اقلام خیلی ارزان تر مانند حبوبات، کربوهیدرات های کامل، پروتئین بدون چربی، میوه ها تازه و سبزیجات هم می توانید یک رژیم غذایی سالم داشته باشید.

* گوجی بری goji berries: گوجی، همچنین wolfberry نامیده می‌شود، یک توت نارنجی-قرمز درخشان است که از درختچه بومی چین می‌آید. در آسیا، گوجی بری برای نسل امید به زندگی طولانی‌تر خورده می‌شود. این میوه شبیه به ذغال‌اخته که در چین سالهاست به خواص درمانی‌اش معروف است به رفع خستگی کمک می‌کند و حاوی آنتی اکسیدان بسیار زیادی است.

7 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان خریدتان را با فصل هماهنگ کنید

چگونه رژیم غذایی سالم و ارزان داشته باشیم

قیمت یک بسته تمشک با توت فرنگی تفاوت زیادی در طول سال دارد بنابراین باید میوه های خاص را به صورت هوشمندانه در فصل خودشان خریداری کنید. خرید مواد غذایی هنگامی که عرضه آن ها بالاست هزینه تولید کمتری دارد در نتیجه برایتان ارزان تر تمام خواهد شد. نه تنها هر میوه ای در فصل خودش طعم بهتری دارد بلکه با این کارتان به رواج کشاورزی محلی هم کمک می کنید.


8 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان برنامه ریزی کنید

اگر در مورد صرفه جویی پول و داشتن رژیم غذایی سالم جدی هستید باید برای وعده های غذاییتان برنامه ریزی داشته باشید. قبل از خرید لیستتان را برای صبحانه، ناهار و شام هفته آینده آماده کنید تا هنگام خرید هر چه به چشمتان خورد را برندارید که البته عادت کردن به این روش نیاز به برنامه ریزی و زمان دارد. بعد از مدتی متوجه صرفه جویی زیادی که این روش نصیبتان کرده خواهید شد.


9 . برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان از خرید بسته های میان وعده اجتناب کنید

حتما متوجه بسته بندی های کوچک مغزها و میوه ها کنار صندوق های فروشگاهها یا کافی شاپ ها شده اید. خرید بسته بندی های بزرگتر هزینه کمتری برایتان خواهد داشت. می توانید میان وعده ها را در خانه به اندازه دلخواهتان تقسیم کنید. سوپرمارکت ها و کافی شاپ ها روی تنبلی و گرسنگی شما حساب کرده اند بنابراین هیچ گاه با معده خالی خرید نکنید.


10 .برای داشتن رژیم غذایی سالم و ارزان  از خوراکی های منجمد استفاده کنید

بعد از ساعات طولانی در محل کار و بازگشت به خانه شاید چیزی در یخچال پیدا نکنید. همه ما با این مشکل روبرو شده اسم. خرید میوه ها یا سبزیجات یخ زده برای شما گزینه خوبی است چون این محصولات معمولا چند ساعت بعد از برداشت منجمد شده اند در نتیجه روند از بین رفتن مواد مغذی در آن ها متوقف شده است. یک بسته کلم کیل منجمد شده معمولا ویتامین بیشتری از یک بسته کلم کیل تازه دارد در نتیجه برایتان ارزان تر تمام خواهد شد. ( چند بار تا به حال یک بسته اسفناج تازه را واقعا تمام کرده اید؟ ) بعد از پخت هم می توانید مواد غذایی را منجمد کنید مثلا دو برابر مقدار  مورد نیاز سبزیجات را طبخ نموده و برای بعد نگه دارید.



 تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ 


SaveSave