افطاری ماه رمضان چی بخوریم؟
 افطار یکی از وعده های مهم ماه رمضان است و تغذیه آن مهم ترین بخش این ماه است. برای این که بتوانید در طول ماه رمضان صحیح و سلامت روزه داری کنید، چند نکته مهم و ساده را باید بدانید.

بهترین غذاها برای افطار ماه رمضان

_ افطار خود را با آب جوش، شیر یا چای ولرم باز کنید.
_ هنگام افطار از مواد قندی که به سرعت جذب می‌شود مانند خرما، کشمش، عسل یا نبات استفاده کنید و سعی کنید برای این وعده سوپ، فرنی یا آش رقیق بخورید. نوع آش هم مهم است مثلاً اگر آش رشته در زمان افطار می‌خورید باید آن را به عنوان غذای کامل در نظر گرفت.
_ از مصرف زیاد مواد غذایی پر چرب در وعده افطار خودداری
کنید. این مواد غذایی باعث بی‌اشتهایی در هنگام سحر می‌شوند.
_ فاصله زمانی بین افطار و شام را رعایت کنید.
_ زمان شام هم سعی کنید که با غذا‌های سبک، کم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزی‌ها یا سالاد که فشار چندانی به معده وارد نمی‌کنند، شروع کرده و سپس به سراغ شام اصلی بروید.
_ شام بهتر است از منابع پروتئینی کم چرب باشد. به عنوان مثال، مصرف تکه‌ای ماهی یا سینه مرغ کبابی همراه با انواع سبزی‌های بخارپز شده مانند هویج، لوبیا سبز، نخودفرنگی و ذرت بسیار مفید و انرژی‌زا است. در زمان افطار به نکات زیادی باید دقت کنید مثلاً از آشامیدن آب یخ یا نوشابه خیلی سرد پرهیز کنید.
_ چای پررنگ نخورید، مواد غذایی شیرین و چرب هنگام افطار، باعث تشنگی می‌شود و مصرف زیاد نوشیدنی‌ها، به‌ویژه مایعات خنک، با رقیق کردن اسید و آنزیم‌های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می‌شود و مشکلاتی مانند درد شکم و نفخ را ایجاد می‌کند.

بهترین نوشیدنی‌ها برای افطار ماه رمضان

شربت آب‌لیمو

شربت آب‌لیمو اگر کم شیرین باشد سبب ترشح بزاق شده و احساس تشنگی را در روزه‌داران برطرف می‌کند.

شربت خاکشیر و تخم شربتی

این نوشیدنی بسیار خنک‌ کننده و ضد عطش است. تخم شربتی، چون خاصیت نگه‌داری آب در دانه‌های خود را دارد و می‌تواند آب را به تدریج به بدن برساند. در نتیجه نیاز بدن را به مدت طولانی‌تر نسبت به آب تأمین می‌کنند. بهتر است آن‌ها را بدون شکر یا با شکر کم مصرف کرد.

کاسنی

یکی دیگر از عرقیات خنک کاسنی است. از این رو پیشنهاد می‌شود نوشیدنی‌های مخصوص ماه رمضان مانند خاکشیر را با کمی کاسنی و گلاب مخلوط و سپس استفاده کنید.

سکنجبین

شربت سکنجبین به تنهایی یا با اضافه کردن سکنجبین به خاکشیر نیز می‌تواند به رفع عطش کمک کند و بهتر است این ترکیب را تهیه و برای رفع تشنگی آن را بنوشید.

دم‌کرده نعناع

نعناع از سبزی‌هایی است که طبع خنکی دارد، دم‌کرده برگ خشک نعناع یا مخلوط آن با عسل بین افطار تا سحر موجب رفع تشنگی می‌شود. مصرف شربت نعناع هم برای رفع تشنگی بسیار مفید است. این شربت نیز به میزان زیادی از عطش جلوگیری می‌کند و از نوشیدنی‌های خوب برای ماه رمضان است.

گل‌گاوزبان و نبات

گل گاو زبان را با لیمو عمانی و سنبل‌الطیب دم کنید و با کمی نبات بنوشید، هم به آرامش اعصاب کمک می‌کند و هم برای رفع تشنگی مفید است.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : حلوا نسکافه، یک حلوای جدید و خوش طعم برای افطار ماه رمضان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : طرز تهیه آش دوغ برای افطار ماه رمضان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تزیین سبزی خوردن برای سفره افطار ماه رمضان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : حلوا شیر، یک حلوا خوشمزه و مقوی برای افطار ماه رمضان



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : rooziato.com