برنج دودی بخوریم یا نه؟
برنج دودی یکی از خوشمره ترین مدل های برنج است که این روزها بحث بر سر سالم بودن آن بسیار زیاد است. در این مقاله به شما می گوییم که این برنج واقعا مضر است یا خیر.

برنج دودی واقعا ضرر دارد؟

در گذشته مواد غذایی را دود می دادند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد اما امروزه مواد غذایی دودی بیشتر از سر تفنن مصرف می شود. دود بیش از دو هزار نوع ماده شیمیایی دارد و باعث ضدعفونی شدن خوراکی ها می شود.دود عوامل میکروبی و قارچی مواد غذایی را از بین می برد تا زمان ماندگاری آن ها بیشتر شود.

دود دادن برنج

معمولا با کمک خرده های چوب درختان در اتاقک هایی دود ایجاد  و این دود به سمت برنج ها هدایت می شود تا طعم دودی بگیرد؛ به این صورت که کیسه های برنج را از جایی آویزان می کنند و خرده های چوب را آتش می زنند به حدی که فقط دود کند و آتش نگیرد.

دودی کردن مواد غذایی اشتباه است؟

اگر برای دودی کردن از مواد سوختنی خوب استفاده کنیم، مواد رنگی داخل مواد سوختنی نباشد یا از چوب هایی که طعم و اسانس زیادی دارد مانند چوب درخت کاج استفاده نشود، دودی کردن ضرری برای مصرف کننده نخواهد داشت اما استفاده از چوب های رنگ شده یا چوب های اسانس دار و شیرابه دار یا چوب های آغشته به مواد نفتی مضر است.
متاسفانه چون دودی کردن در خانه یا در کارگاه ها به روش سنتی در کشورمان انجام می شود و صنعتی نیست، نمی توان خیلی مطمئن بود که درفرایند دودی کردن از چوب مناسب استفاده شده است. به همین دلیل مصرف زیاد محصولات دودی توصیه نمی شود. در اثر سوختن چوب های نامناسب دودی که تولید می شود حاوی ترکیبات سرطان زاست که وارد غذا می شود و در طولانی مدت می تواند سبب بروز سرطان شود. با این حال حتی  اگر در فرایند تولید محصول دودی از چوب خوبی استفاده نشده باشد، مصرف گاه به گاه برنج یا ماهی دودی بدون اشکال است. زیرا تداوم مصرف است که می تواند سبب بروز سرطان شود. در کشور ما مصرف محصولات دودی خیلی مرسوم نیست و بیشتر مردم شاید یک بار در ماه هم از آن ها استفاده نکنند اما در مناطقی که مصرف محصولات دودی رواج دارد، توصیه می شود که خوردن این مواد غذایی بیشتر از یک بار در هفته نباشد.

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com