مراقبت از پوست و مو در تابستان با رعایت 10 نکته کلیدی!
 همه می دانید که با فرا رسیدن فصل تابستان باید توجه ویژه ایی به مراقبت از پوست و موی خود در برابر گرما و اشعه های زیان آور خورشید داشته باشیم. به همین بهانه مواردی که باید در تابستان جهت حفاظت از پوست موی رعایت نمود را گردآوری نموده ایم.

راه های مراقبت از پوست در تابستان

_ مراقبت از پوست در تابستان با نوشیدن آب فراوان

یکی از اثرات پرتوهای نور خورشید این است که موجب می‌شود پوست شما رطوبت خود را از دست داده و خشک شود. در فصول گرم سال شما می‌توانید با نوشیدن آب رطوبت از دست رفته بدن خود را جبران کنید. بررسی‌های انجام شده در این مورد نشان می‌دهد که نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در شبانه‌روز می‌تواند مشکل از دست دادن آب از طریق پوست را جبران کند. آب کافی برای همه اندام‌های بدن مفید است و پوست را نیز شاداب نگه می‌دارد.
 

مراقبت از پوست در تابستان با استفاده کرم‌ها و کلاه‌ها

همان طور که در مقدمه گفتیم، کرم‌های ضدآفتاب همواره اولین راه پیشنهادی برای محفوظ ماندن از اشعه‌های زیان‌بار خورشید مطرح هستند. اما باید نکته دیگری را در مورد کرم‌ها در نظر داشت. کرم‌ها، اسکراب‌ها و سایر مواد شیمیایی که برای پوست استفاده می‌شوند، مقدار زیادی گلیکوئید اسید و رتینوئید دارند که همین مواد موجب حساس شدن پوست در برابر اشعه‌های خورشید می‌شوند. بنابراین همواره تلاش کنید در مواقعی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، از کلاه‌هایی استفاده کنید که صورت شما را محافظت کند. استفاده از کلاه‌های لبه‌دار در این موارد بسیار مفید است. این کلاه‌ها از برخورد اشعه‌ها به پوست صورت جلوگیری می‌کنند.
 

حواستان به آنتی‌بیوتیک‌‌ها باشد

اگر از آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر تتراسیکلین استفاده می‌کنید حتما به این توصیه‌ها توجه کنید زیرا این دارو پوست را مستعد سوختگی می‌کند.
 

استفاده از آب ولرم در حمام

همچنین در حمام کردن رعایت کنید که آب مورد استفاده زیاد گرم نباشد. سعی کنید همواره برای استحمام از آب ولرم استفاده کنید تا به پوست و موی شما آسیبی وارد نشود. آب بسیار گرم حرارت بدن شما را بالا می‌برد و پوست را آسیب پذیر می‌کند.
 

مراقبت از پوست در تابستان با استفاده از روغن‌ها برای حفظ رطوبت

زانو، آرنج و پاها از اندام‌هایی هستند که بیشتر در معرض خشک شدن و پوسته پوسته شدن قرار دارند و طبیعتا در فصول گرم نیز بیشتر در معرض این عارضه هستند. بنابراین برای جلوگیری از خشکی این اندام‌ها می‌توان از روغن‌های موضعی‌ای استفاده کرد که رطوبت آنها را حفظ کند. روغن‌های مختلفی برای این کار توصیه‌ می‌شود ولی یکی از بهترین گزینه‌ها روغن آووکادو است زیرا علاوه بر اینکه موجب حفظ رطوبت پوست می‌شود بلکه مواد موجود در آن برای تغذیه پوست نیز مناسب است. البته شاید قیمت بالای این روغن نسبت به سایر روغن‌ها موجب شود افراد کمتری به استفاده از آن تمایل داشته باشند. در این صورت می‌توانید از سایر روغن‌ها نیز برای از بین بردن خشکی پوست استفاده کنید.

در تابستان از کرم مخصوص لب ها استفاده کنید

لب‌ها نیز از اجزای صورت هستند که در بیشتر اوقات در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرند و آنها نیز باید مورد محافظت قرار گیرند. برای این کار می‌توان از کرم‌های ضدآفتاب مخصوص لب استفاده کنید. البته باید توجه داشت که برای این کار باید کرم‌های خاصی که دارای فاکتور محافظتی هستند مورد استفاده قرار بگیرند.
 

مراقبت از موها در تابستان

اگرچه موها جزو اجزای زنده بدن دسته‌بندی نمی‌شوند ولی پرتوهای زیان‌بار خورشید روی آنها نیز اثر نامطلوب می‌‌گذارند و جایگزین شدن موهای جدید به جای آنها، به زمان  نسبتا زیادی نیاز دارد. بنابراین موها نیز در برابر نور خورشید نیاز به محافظت دارند. برای این کار می‌توان از اسپری‌های مخصوص مو پس از حمام کردن استفاده کرد تا دچار شکنندگی نشوند.
 

در تابستان مراقب قارچ‌ها باشید

با شروع فصل تابستان و گرما شرایط برای رشد قارچ‌ها فراهم شده و در این زمان تعداد آنها بیشتر می‌شود بیماری‌های عفونی پوست نیز افزایش می‌یابد. این مشکل غالبا در افرادی ایجاد می‌شود که بیشتر به استخرها مراجعه می‌کنند زیرا در این حالت بدن در شرایطی قرار می‌گیرد که هم رطوبت و هم گرما وجود دارد و بهترین محیط برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آید. علاوه بر آن استفاده از برخی کفش‌ها موجب می‌شود تا در بین انگشتان پا، برخی از قارچ‌ها توانایی رشد و تکثیر پیدا کنند و مشکلاتی برای فرد ایجاد کنند. بنابراین بهتر است به بهداشت شخصی خود بیشتر توجه کنید و برای انجام ورزش‌های تابستانی فقط به مراکز عمومی‌ای مراجعه کنید که به تمیز بودن آنها اطمینان دارید.

مراقبت از پوست در تابستان با لباس‌های پوشیده

در اکثر موارد افراد قبل از خروج از منزل می‌دانند که در طول روز تا چه حد در محیط باز و در معرض تابش نور خورشید خواهند بود پس می‌توانند با توجه به این آگاهی، پوشش مناسبی را برای آن روز انتخاب کنند. زمانی که قرار است در معرض خورشید قرار بگیرید حتما از لباس‌های آستین بلند و پوشیده استفاده کنید تا فضای کمتری از پوست شما در معرض تابش نور خورشید باشد و دچار سوختگی نشود.
 

مراقبت از پوست در تابستان با عینک آفتابی

استفاده از عینک‌های آفتابی نیز بسیار مفید است. از عینک‌هایی استفاده کنید که بزرگتر باشند و علاوه بر چشم قست‌های دور چشم را نیز پوشش دهند چرا که پوست در ناحیه دور چشم بسیار ظریف بوده و به شدت تحت تاثیر نور خورشید قرار می‌گیرد. به همین دلیل است ابتدا پوست دور چشم چروک می‌شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : توصیه هایی برای مراقبت از پوست خشک

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 اشتباه در مراقبت از پوست

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 ترفند طبیعی برای داشتن پوستی شاداب در تابستان

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ماسک هایی طبیعی و مفید برای پوست در تابستان

 
گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamaneh.com