تنقلات سالم و مفید مخصوص دیدن مسابقات جام جهانی
دیروز اولین روز شروع جام جهانی بود و امروز هم تیم ملی فوتبال ایران اولین بازی خودش را دارد. در این مقالهقصد داریم به شما بهترین تنقلات را برای دیدن فوتبال های جام جهانی به شما معرفی کنیم.

بهترین تنقلات مفید برای جام جهانی

مسابقات جام جهانی فوتبال برای فوتبال دوستان یک رخداد مهم ورزشی است که هیجان زیادی به دنبال دارد. معمولا خانواده ها دور  هم جمع می شوند تا دسته جمعی به تماشای مسابقه بنشینند؛ به ویژه در روزهایی که تیم فوتبال ایران در یک طرف زمین بازی می کند ، این دورهمی ها پر رنگ ترمی شود و انواع و اقسام خوراکی های شور و شیرین وسط  معرکه بین تماشاچیان  رد و بدل می شود. به همین مناسبت برای آمادگی بیشتر خانواده ها چند خوراکی و نوشیدنی مناسب این حال و هوا را به شما معرفی می کنیم.
 

گندمک

از تنقلاتی است که اگر چه در گروه آجیل قرار ندارد، اما برخی خانواده ها از آن همچون مغزهای آجیلی در شب نشینی ها استفاده می کنند. نوع شیرین آن را که شیرین گندمک می گویند، اغلب به همراه شیر می خورند.

دانه های غلات برشته شده

دانه غلات پف کرده خوشمزه ای است که این روزها در انواع شیرین گندمک، کاهی غلات حجیم شده ذرت و برنجک توپی با روکش کاکائویی یا ساده به فروش می رسد. خوب است بدانید این محصولات اگر به خوبی و تحت شرایط بهداشتی تهیه و عرضه شود، سالم ترین تنقلات به شمار می رود.

برنجک

برنجک در مقایسه با گندمک ارزش تغذیه ای بالایی ندارد، اما در نوع خود آن قدرها هم بی ارزش نیست. برنجک تا حدودی شبیه گندمک تهیه می شود، اما در صنعت انواعی از آن از ترکیب دو آرد برنج و بلغور ذرت به همراه روغن نباتی، پودر پنیر و نمک تهیه می شود. اگر چه برنجک به دلیل جذب روغن کمی پرکالری است، اما اگر روغن به کاررفته در آن مرغوب باشد و در اثر نگهداری نامناسب، بوی ناوماندگی  نگیرد، تا حدودی سیرکننده و برای بیماران اسهالی بسیار مناسب است و اگر در تهیه آن از آرد بلغور ذرت استفاده شده باشد، می تواند تامین کننده درصدی از ریزمغذی های بدن باشد.
لازم است بدانید بر  اساس حجم پفکی غلات فراوری شده، سه چهارم تا یک و نیم لیوان برنجک یا گندمک معادل یک واحد غلات محسوب می شود. هر فرد بر اساس سن، جنسیت، توده بدنی و دیگر شاخص ها، روزانه به 6تا 11 واحد غلات نیاز دارد که چند واحد آن می تواند از طریق مصرف برنجک، گندمک، ذرت حجیم شده و برشتوک یا کورن فلکس های مخلوطی که حاوی دانه کامل غلات است، تامین شود.

ذرت بو داده بهتر از پفک

ذرت بو داده یک میان وعده غذایی عالی است. آنتی اکسیدان ترکیبی از مواد شیمیایی است که به عقیده پژوهشگران، از انسان در مقابل سرطان و انواع بیماری ها، به ویژه بیماری های قلبی محافظت می کند.
وینسون پژوهشگری است که به پیشقراول بودن در عرصه تحقیقات مربوط به ریزمغذی های موجود درشکلات، دانه های روغنی و مواد غذایی معروف است. تحقیقات گذشته وجود آنتی اکسیدان موسوم به «پلی فنول» در ذرت را تایید کرده اند. البته وینسون تاکید می کند نباید ذرت را جایگزین میوه و سبزی کرد، زیرا این دسته از مواد غذایی حاوی مواد مغذی مهم دیگری نیز هستند. بهتر است ذرت بو داده را در منزل تهیه کنید تا از  کم نمک بودن آن مطمئن باشید و اگر ذرت بو داده آماده خریداری می کنید تا حد امکان تازه و بدون رنگ های خوراکی باشد.

سالاد میوه

میوه های بهاری و تابستانی مثل گوجه  سبز، زردآلو، توت فرنگی و گیلاس خیلی راحت خورده می شود و نیازی به پوست کندن ندارد، فقط بیشتر میوه های این فصل سرد است، در مصرف آن زیاده روی نکنید و برای اطمینان بعد از آن یک چای با نبات نوش جان کنید.

نوشیدنی ها

انواع شربت ها مانند شربت سکنجبین، لیمو، نعناع، آب زرشک و آب آلو بهتر از نوشیدنی های صنعتی است که در بازار به فروش می رسد. برای این روزها شربت  خاکشیر  و تخم شربتی هم جزو نوشیدنی هایی است که بیشتر توصیه می شود.

نکاتی درباره مصرف  تنقلات

با توجه به هیجانات مسابقات فوتبال و به ویژه طولانی بودن دوره مسابقات جام جهانی، تمایل افراد به مصرف تنقلات هنگام تماشای این مسابقات می تواند به تغییر عادت و الگوی تغدیه ای منجر شود که درنهایت ممکن است برای بیشتر گروه ها مناسب نباشد.

تنقلات از چند جنبه  باید با احتیاط مصرف شود

1 -  برای افراد دچار چاقی و اضافه وزن، مصرف تنقلاتی مثل چیپس و پفک و تخمه می تواند به دریافت بالای انرژی، نمک و چربی منجر شود.

2 - در افراد لاغر، دریافت تنقلات کم ارزش از قبیل پفک، چیپس، بیسکویت، کیک یا آب میوه های صنعتی شیرین شده ممکن است باعث کاهش اشتهای افراد شود و در پی آن افراد نتوانند غذای مقوی را در وعده اصلی مصرف کنند. این مسئله به کمبود مواد غذایی و افزایش ضعف، بی حالی، بی اشتهایی و کاهش وزن در افراد لاغر منجر می شود و ممکن است خطر بیماری های قلبی و فشار خون را نیز در این گروه افزایش دهد.

3 - به افراد لاغر توصیه می شود، از آجیل های بو نداده و بدون نمک در میان وعده ها یا از آب میوه های طبیعی و میوه های تازه فصل استفاده کنند.

4 - به افراد چاق و دچار اضافه وزن نیز پیشنهاد می شود از بسته غذایی سالم، شامل سبزی های تازه و پر ویتامین، از قبیل هویج، خیار، گوجه فرنگی، کاهو، ترب و همچنین میوه های تازه با قند مناسب مثل سیب، گوجه سبز، توت فرنگی، هلو، آلبالو و گیلاس استفاده کنند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com