اگر قصد استفاده از داروهای لاغری را دارید، حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید و در مورد داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، با وی صحبت نمایید، زیرا این محصولات ممکن است اثر داروهای مصرفی شما را از بین ببرند.

زندگی ماشینی، کم‌ تحرکی، زیاد خوردن و کم ورزش کردن همگی از عواملی هستند که خیلی از امروزی ‌ها را با معضل چاقی، دست به گریبان کرده ‌است. وقتی سر و کله چاقی پیدا می ‌شود، خیلی‌ ها که نمی‌ توانند با این وضعیت خودشان کنار بیایند، به رژیم‌ های عجیب و غریب و ورزش ‌های سفت و سخت رو می ‌آورند.
البته راه دیگری هم هست که این روزها بعضی از چاق ‌ها زیاد سراغش می ‌روند: مصرف قرص‌‌ ها و کپسول‌ های لاغری و سایر محصولاتی که ادعا می ‌کنند خیلی آسان، شما را به آرزوی تان می ‌رسانند و وزن‌تان را متعادل می‌ کنند
.
مصرف خودسرانه انواع قرص ‌ها، پودرها و کپسول‌ های لاغری مدتی است که در میان افرادی که قصد دارند حتی دو کیلوگرم هم وزن کم کنند، رایج شده است. استفاده از این محصولات در حالی رو به افزایش است که بسیاری از مردم از عواقب و عوارض مصرف خودسرانه این محصولات آگاه نیستند. اگر شما هم به توصیه دوستان و آشنایان و همسایگان ‌تان سراغ این محصولات لاغری رفته ‌اید، بد نیست با ما همراه شوید و اطلاعات‌ خودتان را درباره این محصولات افزایش دهید.

پودرهای لاغری

یکی از محصولات پرطرفدار لاغری، پودرهای فیبردار موسوم به "فایبر کلیر" است. می ‌گویند مصرف روزانه دو تا سه لیوان از محلول این پودر با آب، سبب حجیم شدن معده و در نتیجه کاهش اشتهای افراد می‌ گردد .
چون فیبر خاصیت
ملین بودن را هم داراست، حجم مدفوع را افزایش داده و در نتیجه آب بدن‌ را کاهش می ‌دهد و احساس کاذب لاغر شدن به مصرف ‌کننده دست می‌ دهد، اما در صورت مصرف طولانی‌ مدت این پودرها، سیستم گوارشی بدن دچار اختلال می ‌گردد.
به نظر می ‌رسد که همچنان رژیم‌ لاغری مناسب در کنار ورزش، بهترین راهکار مبارزه با چاقی است و اگر استفاده از این قبیل محصولات لاغری هم کمک‌ کننده باشد، صرفا باید تحت نظر پزشک صورت گیرد تا از عوارض احتمالی آن جلوگیری به عمل آید
.

قرص‌های لاغری
قرص‌های لاغری تحت عناوین مختلفی در داروخانه ‌ها موجود است و اطلاعات زیر به شما کمک می‌ کند ساختار این قرص‌ها را بهتر بشناسید

معنی و مفهوم :
قرص لاغری، دارویی است که در صورت مصرف صحیح، می ‌تواند به درمان بعضی از انواع چاقی کمک کند و در صورت استفاده نادرست منجر به بروز اعتیاد دارویی و ابتلا به عوارض جانبی خواهد شد.

عملکرد :
عملکرد قرص ‌های لاغری متفاوت است. برخی از آن ها با
حجیم کردن معده سبب کاهش اشتهای افراد به خوردن غذا می ‌شوند و برخی دیگر چربی ‌سوز هستند. البته هر دو گروه در صورت مصرف طولانی‌ مدت با عوارض جانبی همراه خواهند بود.

انواع :
قرص‌های لاغری انواع گوناگونی دارند، اما آن هایی که توسط پزشک و معمولا برای مدت معینی تجویز می ‌شوند، قابل اعتماد تر هستند. توجه داشته باشید که آن ها را دقیقا طبق دستور پزشک ‌تان مصرف نمایید. اگر شما از آن هایی هستید که بدون تجویز پزشک اقدام به تهیه داروهای لاغری می ‌کنید، بهتر است انواع
گیاهی را انتخاب کنید که کم‌عارضه‌ تر هستند.

عوارض :
این داروها در صورت مصرف طولانی ‌مدت و نادرست سبب
اعتیاد دارویی می ‌شوند و از نظر سایر عوارض دارویی نیز باید گفت که بسته به نوع دارویی که انتخاب می ‌کنید، مشکلی در کمین شما خواهد بود. به هر حال، هیچ ‌کدام از این محصولات، بی‌ عارضه نیستند و از افزایش قند و فشار خون گرفته تا ریزش مو ، تپش قلب ، اسهال و حساسیت پوستی را باید جزو عوارض این داروها در نظر گرفت.

هشدار :
اگر قصد استفاده از داروهای لاغری را دارید، حتما با یک
پزشک متخصص مشورت کنید و در مورد داروهایی که در حال مصرف آنها هستید، با وی صحبت نمایید، زیرا این محصولات ممکن است اثر داروهای مصرفی شما را از بین ببرند.

تحت نظر پزشک، فقط در حالتی می ‌توانید از این داروها استفاده کنید که :

1 - از سلامت کامل برخوردار باشید
.

2 - BMI یا نمایه توده بدنی ‌شما بالای 30 (چاقی درجه 2 ) باشد.

3 - باردار نباشید
.
 
4 - مشکلات گوارشی نیز نداشته باشید
.

معتاد نشوید!
استفاده نادرست از محصولات لاغری ممکن است سبب اعتیاد دارویی شود.
برای مبارزه با این وابستگی، 5 راه‌ زیر به شما پیشنهاد می ‌شود :

1 -
هرگز داروی لاغری را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید
بهترین راه مبارزه با اعتیاد به داروهای لاغری، عدم مصرف خودسرانه است. مطالعات نشان داده که مصرف محصولات لاغری معمولا زیانبار است و پزشکان، بهترین راه کاهش وزن را تغذیه مناسب و ورزش می ‌دانند
.

2 -
به برچسب محصولات دقت کنید
 برچسب این محصولات را به دقت بخوانید و دقیقا طبق دستور عمل کنید و هرگز دارو را بیشتر از میزان توصیه شده مصرف نکنید
.

3 -
طولانی نشود!
از مصرف طولانی‌ مدت محصولات بپرهیزید
.

4 -
تداخل دارویی نداشته باشد
اگر داروهای دیگری نیز مصرف می‌ کنید، به پزشک ‌تان بگویید تا با این داروها تداخل نکند
.

5 -
عادت نکنید
اگر اعتیاد دارویی پیدا کردید، حتما با یک مشاور یا روان ‌شناس در این مورد مشورت کنید
.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ 
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net
 
 

مطالب پیشنهادی :

چه کنیم در ماه رمضان چاق نشویم؟؟

برای لاغر شدن لقمه هایتان را کوچک کنید!! 

مراقب باشید در تابستان وزن تان زیاد نشود! 

با چربی سوزی جدید و خوش طعم آشنا شوید

با این رنگ اشتهای تان را کم کنید