افرادی كه اندام ساعت شنی دارند، دارای استخوان‌های قوی هستند، از ماهیچه‌های قوی برخوردارند و نسبت به سایرین كمتر در معرض پوكی استخوان قرار می ‌گیرند. در افراد...

اندام ساعت شنی چیست؟
تا به حال چیزی درباره اندام‌های ساعت شنی شنیده‌اید؟ افرادی كه در این گروه قرار می‌ گیرند، قسمت بالا و پایین بدنشان وزن بیشتری داشته و درست مانند یك ساعت شنی دور كمرشان از سایر قسمت‌های بدن آنها كم‌ حجم‌ تر است. این مسئله ‌ای است كه بسیاری از خانم‌های ایرانی و تعداد كمی از آقایان با آن مواجه هستند. 

 

این نكته را نباید فراموش كرد كه ساعت شنی‌ها، در قسمت نیم تنه پایینی خود استعداد بیشتری در جذب چربی‌ دارند. این دسته از افراد باید روی حركات استقامتی كه به‌ طور مجزا برای قسمت‌های مختلف بدن طراحی شده‌اند، دقت بیشتری داشته باشند. 
افرادی كه دارای اندام ساعت شنی هستند، چندان هم بد شانس تلقی نمی ‌شوند، زیرا به همان سرعتی كه اضافه وزن پیدا می ‌كنند، به همان سرعت نیز می ‌توانند، وزن خود را كاهش دهند. اگر جزو این گروه هستید نباید نگران شوید. شما باید تمرینات وزنه ‌برداری را كنار بگذارید تا چربی‌ها به‌ طور یكسان در سایر قسمت‌های مختلف بدنتان پخش شود. به همین علت است كه یك شخص با چربی‌های پخش شده در تمام بدن، از یك فرد دارای هیكل ساعت شنی با وزن مشابه، لاغرتر به ‌نظر می ‌رسد. 
تنها با رژیم غذایی نمی‌ توان به وزن دلخواه‌ دست پیدا كرد. از دست دادن وزن، آن هم در قسمت‌هایی كه دارای چربی بیش از اندازه است، نیازمند انجام تمرینات مناسب است. شاید یك مرتبه به یك فرد لاغر تبدیل نشوید، اما به راحتی می ‌توانید سایز لباس‌هایتان را كم‌ كنید. حتما لازم نیست زمانی كه روی ترازو می ‌روید تغییر وزن را احساس كنید، بلكه می ‌توانید با حفظ وزن فعلی فقط سایزتان را پایین بیاورید و خوش ‌اندام شوید.

ساعت شنی بودن مزیت هم دارد!
افرادی كه اندام ساعت شنی دارند، دارای استخوان‌های قوی هستند، از ماهیچه‌های قوی برخور دارند و نسبت به سایرین كمتر در معرض پوكی استخوان قرار می ‌گیرند. در افراد مسن این گروه نیز، شكستگی‌های كمتری در ناحیه استخوان‌ها دیده می ‌شود.
ورزش‌هایی كه به سرعت و قدرت نیاز دارند، مخصوص ساعت شنی‌هاست. ورزش‌هایی مانند پیاده‌ روی و كوه ‌پیمایی كه هم نیازمند قدرت در عضلات بالاتنه و پایین‌تنه هستند، برای این افراد مناسب ‌تر است.
افرادی كه دارای اندام ساعت شنی هستند، صاحب بدن‌هایی انعطاف ‌پذیر بوده و كمتر دچار ناراحتی‌های مربوط به كمر می ‌شوند. این افراد عضلات شكمی قدرتمندی دارند. داشتن پاهای لاغر و قوزك‌های كوچك و ساق‌های عضلانی از شاخص‌های مهم اندام ساعت شنی‌هاست.  مشكل اساسی این گروه در قسمت خارجی بازوها، داخل و پشت ران‌ها و زیر باسن است. برخی از آنها نیز مشكل اضافه وزن را در قسمت پایینی شكم خود دارند كه سبب افزایش اندازه دور شكم آنها می‌ شود. این افراد باید خیلی مراقب باشند، چرا كه به راحتی و با به كارگیری حركات نامناسب ورزشی وزن آنها افزایش می ‌یابد، به همین دلیل است كه باید در اجرای تمرینات استقامتی و حركات با وزنه دقت بیشتری به خرج دهند.

و اما پیشنهاد ما به شما 
اگر شما جزو یكی از افراد با  هیكل ساعت شنی هستید، به شما پیشنهاد می ‌كنیم برای مدتی انجام حركات استقامتی و بلند كردن وزنه را كنار بگذارید تا وزنتان كاهش پیدا كند و توده‌های چربی از بین بروند، ولی رژیم غذایی مناسب را حتما در برنامه كاهش وزن خود قرار دهید. 

ورزش‌های مناسب شما
طناب ‌زدن سریع یا اجرای حركات دوچرخه، راه‌ رفتن با سرعت كم و كوه پیمایی آرام، خرك، استفاده از دستگاه‌های وزنه ‌برداری داخل سالنی، انجام ورزش‌های متداول نیم‌ تنه بالای بدن به همراه میله دو كیلویی هوازی، پرس پشت گردن، پرس سینه، بلند كردن وزنه‌های سبك و شنای كرال از جمله ورزش‌هایی است كه شما را به تناسب اندام دلخواهتان می ‌رساند. 

ورزش‌هایی كه باید از آنها پرهیز كنید
تمرین با استپ، ورزش های هوازی، تمرینات استقامتی، دوچرخه ‌زدن درجا، كوه نوردی و دویدن به ویژه در حال حمل وزنه‌های سنگین، پرش با طناب، پرس پا و قایق رانی‌های استقامتی، ورزش‌هایی هستند كه به هیچ ‌وجه مناسب افراد هیكل ساعت شنی نیستند و حتی می ‌توانند باعث افزایش وزن آنها شوند.

این نكته را فراموش نكنید، اگر وزن بدنتان كاهش پیدا كرد و كمی لاغر شدید،  می ‌توانید به تدریج تمرینات استقامتی و بلند كردن وزنه را به تمرینات خود اضافه كنید، ولی اگر احساس كردید، دوباره در حال چاق شدن هستید، تمرینات استقامتی را برای همیشه از ورزش خود حذف كنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan.net





مطالب پیشنهادی :  
یکی دیگر از عوامل چاقی شناخته شد

با داروهای لاغری، لاغر می شویم؟

قند یا چربی، کدام یک؟

لاغری بدون زحمت!!

خوراکی هایی خوشمزه برای کاهش وزن