تغذیه مناسب برای کاهش وزن اهمیت بسیاری دارد و کمک می‌کند تا تنظیم انرژی بدن بهینه شود. بسیاری از افراد وقتی که می‌خواهند لاغر شوند...

تغذیه مناسب برای کاهش وزن اهمیت بسیاری دارد و کمک می‌کند تا تنظیم انرژی بدن بهینه شود و بدن به طور مؤثری کار کند. بسیاری از افراد وقتی که می‌خواهند لاغر شوند، میزان غذای مصرفی خود را به طور محسوسی کاهش می‌دهند، در نتیجه وضعیت تغذیه ای آنها افت می‌کند.  

وقتی بدن چربی یا کربوهیدرات را می‌سوزاند، سلولها برای کامل کردن فرایند شیمیایی به تغذیه اساسی نیازمندند. نبود تعادل در وضعیت تغذیه ای اغلب در سطوح انرژی بدن اثر منفی می‌گذارد، در نتیجه ممکن است احساس خستگی و ضعف و کمبود انرژی کنیم. 

 بدیهی است که عضلات بر اثر کمبود ویتامینها یا مواد معدنی خاص از کار نمی افتند، اما نبود تعادل بین این مواد مغذی به شیوه‌های مختلفی در وضعیت جسمی و روحی ما اثر می‌گذارد. حتما تاکنون احساس کرده اید که می‌خواهید بلند شوید و برای کم کردن وزن ورزش کنید، اما به نظر می‌رسد که بدنتان تمایلی به این کار ندارد؛ و هنگامی که شروع به تمرین ورزشی می‌کنید، ظرف پنج دقیقه احساس خستگی یا حتی غش می‌کنید! 

حقایق تغذیه ای:  

بسیاری از ویتامینهای گروه «ب» برای سوخت و ساز انرژی در بدن لازم است. اگر برنامه غذایی کم کالری به مقدار کافی ویتامین‌های گروه «ب» را تأمین نکند، ممکن است در سوخت و ساز چربیها و کربوهیدرات‌ها تأثیر بگذارد و به احساس خستگی و بیحالی و خواب آلودگی فرد منجر شود. 

ویتامین «ث» نیز هم سبب افزایش مقاومت بدن در برابر عفونتها می‌شود و هم به بازسازی و حفظ بافتهای عضلانی و رگهای خونی کمک می‌کند.  

برای انجام دادن تمرینهای ورزشی طولانی، به منظور سوزاندن میزان مناسبی از کالری و کاهش دایمی وزن، وجود بافتهای قویتر عضلانی لازم است.  

لازم نیست کیلو کیلو ویتامین و قرصهای مواد معدنی بخورید تا مطمئن شوید که تمام مواد مغذی لازم به بدنتان رسیده است. خوردن روزانه یک قرص مولتی ویتامین هم کافی است تا به حفظ سطوح انرژی بدنتان کمک کند. بدین ترتیب، شما می‌توانید به طور مؤثری ورزش کنید. یادتان باشد که قبل از مصرف هر نوع مکملی حتما با پزشک مشورت کنید.

برای جلوگیری از کاهش بافتهای عضلانی هنگام کاهش وزن، باید به مقدار کافی پروتئین با کیفیت بالا (مثل تخم مرغ، لبنیات، انواع گوشت، حبوبات) مصرف کنید. هر چه بافتهای عضلانی کمتری از دست بدهید، میزان سوخت و ساز بدن نیز کمتر کاهش پیدا خواهد کرد. 

اگر سوخت و ساز بدن همچنان بالا باشد، سوزاندن چربیهای اضافی بدن و در نتیجه کاهش وزن ادامه خواهد داشت؛ ولی با افت سوخت و ساز، کاهش وزن سخت خواهد شد.  

تغذیه مناسب به معنای مصرف کافی و متعادل از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن، اعم از پروتئین و کربوهیدرات و اسیدهای چرب ضروری و ویتامینها و مواد معدنی و الکترولیتهاست. 

بدن می‌تواند مدت طولانی با برنامه غذایی کم کالری دوام بیاورد، اما نیازمند مواد مغذی ضروری است تا بتواند انرژی ذخیره اش - یعنی چربیهای اضافی - را مصرف کند. 

این مقاله برای افراد بزرگسال سالم (یعنی کسانی که بیمار نباشند) تهیه شده است که برنامه غذایی کم کالری دارند. چنانچه شما برنامه غذایی مناسب و متعادل با کالری کافی دارید، نیازی نیست که هیچ گونه مکمل تغذیه ای مصرف کنید؛ ولی در کنار برنامه ای کم کالری می‌توان از مکمل استفاده کرد. 

دوباره توصیه می‌کنم که چنانچه تصمیم دارید هر گونه مکمل تغذیه ای بخورید، تحت هر شرایطی، قبلا با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

 

گردآوری: گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع: teletext.irib.ir
 
 
مطالب پیشنهادی:
14 نكته كليدى براى يافتن بهترين رژيم غذايى!!
پوشش مناسب مخصوص مردان قدکوتاه ولاغر اندام
دوستی مفید برای رژیم های لاغری؟!
برای افزایش وزن و فرار از لاغری چه کنیم
دوستان چاق، شما را چاق می‌كنند!!