6 ماده غذایی که سرعت کاهش وزن تان را بیشتر می کنند!!
کاهش وزن از یک سو با کاهش دریافت انرژی و از سوی دیگر به وسیله ی افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن محقق می شود. به عبارت دیگر، متابولیسم فرآیندی است که طی آن، موادی که می خوریم و می نوشیم به انرژی تبدیل می شود. میزان انرژی یا کالری مورد نیاز هر فرد به سن، جنس و ترکیب بدن او بستگی دارد.

کاهش وزن سریع با چند ماده غذایی

سودابه هروی فرد، کارشناس تغذیه در یادداشتی ۶ ماده غذایی افزایش دهنده متابولیسم را معرفی کرده است. اولین باری که پس از گذراندن ایام تعطیلات روی ترازو می رویم، چندان خوشایند نیست؛ زیرا متاسفانه با چند کیلویی اضافه وزن مواجه می شویم و بعد از دچار شدن به عذاب وجدان و افسردگی، برای کاهش وزن عزممان را جزم می کنیم.

کاهش وزن از یک سو با کاهش دریافت انرژی و از سوی دیگر به وسیله ی افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن محقق می شود. به عبارت دیگر، متابولیسم فرآیندی است که طی آن، موادی که می خوریم و می نوشیم به انرژی تبدیل می شود. میزان انرژی یا کالری مورد نیاز هر فرد به سن، جنس و ترکیب بدن او بستگی دارد.

بهترین راه برای بالابردن متابولیسم، افزایش توده عضلانی بدن از طریق ورزش های قدرتی است. در حالت استراحت، بافت عضلانی در مقایسه با بافت چربی انرژی یا کالری بیشتری می سوزاند. بنابراین، با تبدیل بافت چربی به بافت عضلانی، متابولیسم کلی بدن افزایش می یابد و در نهایت انرژی بیشتری در طول روز مصرف می شود. با اینکه نقش مواد غذایی در افزایش متابولیسم چندان تایید شده نیست، اما، مصرف ۶ ماده غذایی زیر، می تواند تا حدودی میزان انرژی مصرفی روزانه را بیافزاید.

 

بالا بردن سرعت کاهش وزن با چای سبز

پژوهشگران معتقدند که چای سبز موجب افزایش متابولیسم می شود. نتایج مطالعات نشان می دهد که نوشیدن چند فنجان چای سبز در روز به دلیل اینکه حاوی کافئین و کاتکین (آنتی اکسیدان اختصاصی) است، می تواند به افزایش مصرف انرژی کمک کند.

 

بالا بردن سرعت کاهش وزن با آب

بدن ما برای سوخت و ساز مواد غذایی نیازمند آب است. بنابراین، کم آبی بدن را در وضعیت نامطلوب قرار می دهد و متابولیسم را مختل می کند.

 

بالا بردن سرعت کاهش وزن با کاپسیسین

این ترکیب مسوول طعم سوزاننده فلفل های تند است و می تواند متابولیسم را بالا ببرد. در نتیجه، گنجاندن غذاهای حاوی چیلی (فلفل قرمز) به مقدار متعادل در برنامه غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند.

 

بالا بردن سرعت کاهش وزن با کافئین

این ماده ی غذایی که در قهوه و چای موجود است، می تواند میزان کالری مصرفی را افزایش دهد. البته نتایج بیشتر مطالعات نشان می دهد که تاثیر کافئین بر سوخت و ساز در صورت مصرف مقدار زیاد ( ۱۰-۸ فنجان در روز) مشهود است. از آن جاییکه مصرف کافئین به طور معمول با سوزش معده، پرفشاری خون و اختلالات خواب همراه است، افزایش ناگهانی و قابل توجه دریافت کافئین توصیه نمی شود.

 

بالا بردن سرعت کاهش وزن با پروتئین

مواد غذایی غنی از پروتئین، موجب ایجاد حس سیری می شوند. البته باید توجه داشت که مصرف مواد غذایی پر پروتئین به خودی خود میزان متابولیسم را بالا نمی برد. اما، مصرف این دسته از مواد غذایی در مقایسه با سایر مواد غذایی، به مدت طولانی تری حس سیری ایجاد می کند که این امر باعث جلوگیری از پرخوری می شود.

 

بالا بردن سرعت کاهش وزن با غلات کامل

غلات کامل مانند انواع جو، غنی از فیبر هستند و به همین دلیل دیرتر متابولیزه می شوند. به عبارت دیگر، انرژی بیشتری برای سوخت و ساز آن ها مصرف می شود.
به خاطر داشته باشیم که پیروی از رژیم های غذایی بسیار کم کالری ( کمتر از ۱۸۰۰ کالری برای مردان و کمتر از ۱۲۰۰ کالری برای زنان) بدن را به اصطلاح در شرایط قحطی قرار می دهد. به طور طبیعی برای مقابله با این شرایط متابولیسم بدن کاهش می یابد. این شرایط کاهش وزن را بسیار دشوار می کند.
همانطور که گفته شد، مصرف ۶ ماده ی غذایی پیشنهادی در طولانی مدت می تواند به کاهش وزن کمک کند. اما برای رسیدن به هدف اصلی، پیروی از برنامه غذایی صحیح در کنار افزایش فعالیت بدنی تنها راه حل است.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamatnews.com