در تابستان با این رژیم لاغری به راحتی وزن کم کنید!
رژیم لاغری در هر فصلی متناسب با شرایط و ویژگی های همان فصل است. به همین دلیل با ما همراه شوید و با یک رژیم لاغری تابستانه وزن تان را کم کنید.

یک رژیم لاغری تابستانه برای لاغر شدن

 شاید برایتان جالب باشید بدانید در هر فصلی یک نوع رژیم لاغری فراگیر می‌شود. برای خیلی‌ها هم تابستان ماجراهای خودش را دارد. مثلا روزهای طولانی، مردم را به استخر و باشگاه‌های ورزشی سوق می‌دهد و گرمای هوا هم تا حدی موجب بی‌اشتهایی و پرهیز از پرخوری و در نتیجه کاهش کالری‌های مصرفی خواهد شد. بنابراین به کمک همه عوامل گفته شده می‌توان برنامه‌ای جامع برای کم کردن وزن و رسیدن به تناسب اندام طراحی کرد.

دکتر علی اکبر رمضانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی ضمن تاکید بر این که جدای از مقوله گرمی یا سردی هوا الگویی مشخص و تائید شده برای حفظ تناسب اندام وجود دارد،می گوید: بدون شک برای افرادی که قصد لاغری دارند، انواع سالاد سبزیجات بهترین گزینه برای پیش‌غذا محسوب می‌شود، البته به شرطی که بدون سس‌های چرب و فقط با آبغوره، آبلیمو یا آب نارنج مصرف شود.

غذای اصلی هم باید کم چرب، کم‌نمک و کم‌حجم باشد، چراکه صرف غذاهای پرحجم در وعده شام، نه‌تنها احتمال بروز چاقی را افزایش می‌دهد بلکه باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد و نفخ معده خواهد شد. پس بهتر است مصرف نان و برنج را به وعده ناهار اختصاص دهید و از پروتئین‌ها و سبزیجات (به عنوان مثال: خوراک مرغ، ماهی و میگو همراه با سبزیجات بخارپز) در وعده شام استفاده کنید. در مورد دسر هم که این روزها حسابی مد شده، باید گفت خوراکی‌های شیرین، چرب و پرکالری بدترین گزینه هستند و یک یا دو عدد خرما، مقداری ژله یا تکه کوچکی بستنی ساده، بهترین انتخاب است.

متاسفانه بسیاری از افراد بر این باورند مصرف کیک و شیرینی بعد از غذا لازم است و به هضم مواد غذایی در بدن کمک می‌کند، اما واقعا این‌طور نیست و مصرف یک ماده غذایی کم‌شیرین و کم‌کالری مثل یک قاشق چایخوری مربا هم کفایت می‌کند.

 

بخور نخورهای رژیمی

به گفته دکتر رمضانی، برای این که شام سالم‌تری در رژیم غذایی‌تان داشته باشید، سهم نان، برنج، پاستا و سیب‌زمینی را کاهش دهید و تا جایی که می‌توانید، مصرف سبزیجات را بالا ببرید. خیلی از ما به مصرف کربوهیدرات عادت کرده‌ایم و تصور می‌کنیم بدون نان و برنج اصلا سیر نمی‌شویم، اما باور کنید به مرور زمان به این شیوه سالم شام خوردن عادت می‌کنید. در عین حال تا جایی که می‌توانید گوشت بوقلمون را به گوشت گاو ترجیح دهید و به جای مرغ بریان، مرغ بدون پوست و کبابی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که پنیر توفو، حبوبات و میگوها نیز از منابع خوب پروتئین به شمار می‌آیند که هم باعث سیری طولانی‌مدت می‌شوند و هم تاثیر زیادی در کاهش وزن و حفظ تناسب اندام دارند.

 

جایگزینی برای لاغری

غذاهای سالم‌ را جایگزین غذاهایی کنید که سرشار از چربی‌ و کالری هستند. به عنوان مثال، پوره‌ سیب‌ زمینی جایگزین مناسبی برای سیب‌زمینی سرخ کرده است و مرغ تنوری می‌تواند جای مرغ سوخاری را بگیرد. به جای سس‌های سفید پرچرب که سرشار از چربی‌های اشباع شده‌اند، می‌توانید سس‌های کم‌چرب مثل کچاپ و حتی انواع سس خانگی (به عنوان مثال ترکیبی از ماست، آبلیمو، سبزی‌های معطر، فلفل و نمک) را امتحان کنید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری

 

جادوی آب را دست کم نگیرید

آب، بهترین نوشیدنی برای افزایش متابولیسم بدن و پیشگیری از پرخوری است. به گفته دکتر رمضانی، اگر می‌خواهید هفته‌ای نیم تا یک کیلو به صورت استاندارد وزن کم کنید، باید حواستان نه‌تنها به کالری‌های مصرفی بلکه متابولیسم یا همان سوخت و سوز بدنتان باشد. با مصرف روزانه هشت تا 12 لیوان آب، احساس گرسنگی کاذب از بین می‌رود و هنگام فعالیت بدنی هم چربی سوزی بیشتری خواهید داشت.

توصیه می‌کنم در آب خنک چند قطره لیموی ترش و یک برگ نعنای تازه بریزید و هر نیم ساعت یک‌بار مقداری از آن بنوشید، چون این کار طعم آب را مطبوع می‌کند و میل شما به نوشیدن آن بیشتر می‌شود. شاید روزهای اول این حجم آب، برایتان زیاد باشد، اما به مرور عادت می‌کنید.

 

اگر بیشتر اعضای خانواده دچار اضافه وزن هستند، بهتر است سراغ راهکارهای گروهی بروید

مثلا سعی کنید دیس غذا را سر میز نیاورید که هر کس برای خود غذا بکشد. بنا به سن و نیاز اعضای خانواده برای هرکس در آشپزخانه غذا بکشید. از طرفی وقتی بشقاب خوراک مقابل‌ افراد قرار می‌گیرد، دست به پرخوری نمی‌زنند، چون حجم مشخصی غذا دارند در حالی که اگر دیس غذا سر میز یا سفره باشد، احتمال پرخوری و رعایت ‌نکردن رژیم لاغری وجود دارد.

حالا اگر فکر می‌کنید مقدار غذایی که می‌خورید، زیاد است باید از یک روش کمکی استفاده کنید. یکی از مهم‌ترین راهکارها این است که با چنگال غذا بخورید و همه فکرتان تمام کردن محتویات بشقاب غذا نباشد. در واقع اگر آهسته غذا بخوریم از آنچه می‌خوریم، لذت می‌بریم و مغز، فرصت صدور فرمان سیری را پیدا می‌کند و به شما دستور می‌دهد که به غذا خوردن خود پایان دهید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری سریع در فصل بهار با خوردن چند خوراکی بهاری!!

 

ورزشهای تابستانی برای لاغر شدن

ورزش‌های تابستانی یکی از مهم‌ترین مسائل اساسی برای کاهش وزن در کنار یک رژیم غذایی مناسب است. دکتر رمضانی در این باره می‌گوید بین ورزش‌های مختلف، ورزش ایروبیک یا هوازی، جزو بهترین‌هاست، اما شرایط و انتخاب نوع ورزش مناسب هم نسبت به افراد مختلف، متفاوت است. به عنوان نمونه بهترین ورزش هوازی برای افراد چاق، پیاده‌ روی سبک، دوچرخه‌ سواری و شنای کوتاه‌ مدت است که به زانوی فرد فشاری وارد نمی‌شود، اما دویدن یا راه رفتن‌های طولانی برای افراد دارای اضافه وزن ممنوع است، زیرا بدون شک این حرکات می‌تواند در آینده برای زانوها مشکل‌ساز شود. یادتان باشد اصول ورزش برای کاهش وزن، شامل سه بخش هوازی، بی‌هوازی و قدرتی است که زمان و دفعات تکرار این فعالیت‌ها در هفته، نسبت به سن، جنس و وزن افراد تعیین می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌شود یک نسخه ورزشی واحد را برای همه افراد پیچید.
در واقع ورزش باید با تعداد دفعات کم و سبک در هفته آغاز و کم‌کم بشدت آن اضافه شود و تازه حرکات کششی، گرم کردن و سرد کردن‌های اصولی هم قبل و بعد از ورزش، حتما رعایت شوند.

 

حذف وعده باعث کاهش وزن نمی‌شود

بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند و می‌خواهند از شر آن خلاص شوند در فصل تابستان که گرما و گرمازدگی میل به غذاخوردن را کم می‌کند، معمولا وعده صبحانه یا شام را حذف می‌کنند در حالی که حذف یک وعده‌ غذایی یا حتی میان‌وعده‌ها، نه‌تنها باعث کاهش وزن نمی‌شود بلکه دریافت کالری بیش از حد نیاز و سرانجام چاقی را به دنبال دارد و تکرار همین عادت به مرور زمان باعث چاقی‌های موضعی و عمومی خواهد شد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : jamejamonline.ir