برای لاغر شدن کمتر غذا بخورم یا بیشتر ورزش کنم؟
لاغر شدن یکی از آرزوهای هر انسان چاقی است. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که برای لاغر شدن باید بیشتر ورزش کنیم یا کمتر بخوریم؟ کدام یک موثرترند؟

با کمتر خوردن لاغر می شوم یا ورزش کردن؟

بسیاری از مردم این روزها درگیر چاقی و اضافه وزن هستند، و کاهش وزن را می توان هدف سلامتی خیلی ها دانست. نگرانی که بابت اضافه وزن وجود دارد، بالا رفتن خطر بیماری های مزمنی نظیر دیابت نوع 2 و مشکلات قلبی و عروقی است. راه حلی که بسیاری از محققان و متخصصان برای پایین آوردن خطر و سوزاندن بافت چربی استفاده می کنند تمرکز روی کاهش انرژی دریافتی و افزایش مصرف انرژی با ورزش است. برخی افراد فقط روی کمتر خوردن و یا بیشتر ورزش کردن تمرکز می کنند.
با اینکه دهه ها است محققان روی کاهش وزن تحقیق می کنند، اما به طرز عجیبی بهترین روش برای کاهش وزن همچنان یک راز باقی مانده.
افراد به روش های بسیار متفاوتی می توانند وزن کم کنند و برنامه های غذایی منحصر به فرد فراوانی وجود دارد. کمتر خوردن شاید بیشتر برای کاهش وزن مفید باشد، اما ورزش به حفظ بافت عضلانی کمک می کند و باعث تثبیت وزن است.
یکی از مواردی که تقریبا همه با آن موافقند این است که بهترین و سالمترین روش کاهش انرژی دریافتی و افزایش انرژی مصرفی است. با این حال مقدار دقیقی که هر فرد باید برای خود در نظر بگیرد همچنان مورد بحث است.

 

مزایای کمتر خوردن

مصرف کالری کمتر بهترین روش است تا بتوانید بدنتان را برای تولید انرژی وادار به چربی سوزی کنید. در حالت ایده آل هدف از کاهش وزن این است که بدن برای تولید انرژی به سراغ ذخایر چربی خود برود. کم کردن مصرف انرژی و تغییر سوخت بدن به چربی سوزی چیزی است که می توانیم روی آن کنترل داشته باشیم.
شاخص های ژنتیکی نیز می توانند در کاهش وزن نقش ایفا کنند، اما ما نمی توانیم ژن هایمان را تغییر دهیم. ما می توانیم آنچه را در در دهانمان می گذاریم کنترل کنیم.
هدف از کمتر خوردن باید دریافت کالری های با کیفیت باشد، غذاهایی که با وجود کالری کم بیشترین مواد مغذی ممکن را برای بدن داشته باشند. هرچه بیشتر مصرف کالری را محدود کنید نتایج نیز شدیدتر می شود. اما کاهش شدید کالری را نمی توان برای طولانی مدت تحمل کرد و همچنین باعث می شود بدن حالتی دفاعی به خود بگیرد.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : لاغری

 

اشکالات صرفا کاهش مصرف کالری ( بدون ورزش )

یکی از اشکالات شناخته شده این روش کاهش بافت عضلانی و نرخ سوخت و ساز بدن است. اگر ورزش نکنید، مخصوصا ورزش قدرتی و میزان کالری دریافتی خود را نیز کاهش دهید در کنار بافت چربی عضلاتتان نیز می سوزد. تحقیقات سال 2006 نشان داد، اضافه کردن ورزش در کنار کاهش کالری دریافتی بیشتر از کاهش کالری و یا حتی ورزش کردن به صورت مستقل به نگه داشتن بافت عضلات کمک می کند.

 

مزایای ورزش کردن

افزایش ورزش و فعالیت بدنی یکی از بزرگترین روش های بالا بردن انرژی مصرفی است. این افزایش می تواند به بدن برای خلاص شدن از ذخیره های چربی کمک کند. ورزش همچنین می تواند میتوکندری عضلات را افزایش دهد و به بدن کمک کند از چربی و کربوهیدرات برای بدست آوردن انرژی بهتر استفاده کند.
ورزش کردن در مقایسه با تنها پایین آوردن انرژی دریافتی می توانند در کنار کاهش وزن به حفظ عضلاتتان نیز کمک کند. بعلاوه، وقتی برای رسیدن به کاهش وزن مرتب ورزش می کنید، این کار می تواند کم کم تبدیل به یک عادت شود و در بلند مدت روی کل زندگی تان تاثیر بگذارد. تحقیقات بسیاری نیز تا به حال نشان داده ورزش برای تثبیت بلند مدت وزن مفید است.

 

اشکالات منحصرا ورزش کردن ( بدون کاهش کالری دریافتی )

بر خلاف نظر عامه، کاهش وزن تنها با ورزش کردن را بسیاری از متخصصان توصیه نمی کنند. اگر شخصی به شدت میزان ورزشش را افزایش دهد، و آن را تا مدت طوانی حفظ کند، کاهش وزن بعد از مدتی تنها با تغییر در نوع ورزش ممکن می شود. اگر همزمان با افزایش مقدار ورزش میزان غذای دریافتی خود را نیز تنظیم نکنید، ممکن است مقدار غذا خوردنتان با کالری که سوزاندید برابری کند و یا حتی فراتر از آن برود.

وقتی ورزش می کنید ممکن است اشتهایتان افزایش پیدا کند بنابراین احتمال پرخوری بدون داشتن محدوده ای برای کالری آسان می شود، همچنین برخی فکر می کنند وقتی ورزش دارند می توانند به خود با کمی غذای بیشتر پاداش بدهند، معمولا این پاداش کالری بسیاری بالایی دارد.
ورزش حتی اگر کاهش وزنی هم در پی نداشته باشد می تواند برای بدن مزایایی در پی داشته باشد. با این حال اگر هدفتان از ورزش کردن کاهش وزن است، باید به فکر چیزی بیشتر از ورزش خالی باشید.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : این رژیم لاغری وزن تان را نصف می کند!!

 

اهمیت ترکیب کمتر خوردن و ورزش کردن

در تحقیقی که سال 2014 انجام شد محققان نتایج تحقیقاتی که در آنها افراد تنها میزان کالری دریافتی خود را کاهش داده بودند یا فقط ورزش کرده بودند را با تحقیقاتی که در آن از دو روش با هم استفاده شده بود مقایسه کردند. محققان متوجه شدند 3 تا 6 ماه تفاوت زیادی بین گروهی که تنها رژیم می گرفت با گروهی که هم رژیم داشت هم ورزش وجود ندارد. اما پس از گذشت 12 ماه گروهی که ترکیبی کار کرده بود نتایج بسیار بهتری از گروه هایی که تنها یک روش را پیش گرفته بودند کسب کرد. گروه کاهش وزنی که فقط ورزش می کردند کمترین نتایج را دریافت کرد.

 

موفقیت در تثبیت بلند مدت وزن

برای اینکه تثبیت وزنی موفق و بدون بازگشت داشته باشید، ورزش می تواند فاکتور بسیار مهمی باشد. بسیاری از افراد که توانسته اند وزن زیادی را کاهش دهند به این نتیجه رسیده اند که برای حفظ و جلوگیری از بازگشت وزن کاهش یافته باید همچنان خود را از نظر فیزیکی فعال نگه دارند.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اولین قدم برای درمان لاغری چیست؟

 

تفاوت های ژنتیکی

چطور بعضی به سرعت وزن کم می کنند در حالی که دیگران همچنان با مقداری کاهش وزن درگیر هستند؟ چرا بعضی با کمی ورزش کردن موفق هستند و برخی دیگر برای بدست آوردن نتیجه کلی ورزش کنند؟ چرا برخی از مردم فکر می کنند دست به هر کاری هم که بزنند نمی توانند وزن کم کنند؟

جواب این سوالات و دیگر موارد مشابه، می تواند تا حدود زیادی به تفاوت های ژنتیکی نسبت داده شود. تحقیقات سال 2016 نشان داده افرادی با استعداد ژنتیکی خاص در کاهش وزن با کاهش مقدار کالری دریافتی و افزایش وزن موفق تر از دیگران هستند. در آینده ممکن است توصیه های کاهش وزن بیشتر روی مسائل ژنتیکی متمرکز شود. با این حال برای تحقق یافتن چنین چیزی هنوز به تحقیقات گسترده و طولانی مدت نیاز است.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : دکتر کرمانی