بزرگ شدن شکم با 5 دلیلی که هرگز فکرش را نمی کردید!
داشتن شکمی برآمده و چاق برای هرکسی ناخوشایند است، نه تنها از جهت زیبایی بلکه به این دلیل که اندازه زیاد دور کمر یک عامل خطرناک جهت ابتلا به برخی بیماری هایی است که ناشی از تجمع چربی هستند

5 دلیل عمده برای بزرگ شدن شکم تان

مقصر اصلی چاقی شکم، چربی احشایی است که در اعماق شکم تجمع پیدا می کند. چربی احشایی هم نوعی چربی است که ارگان های داخلی بدن را احاطه کرده است و سوخت و ساز فعالی دارد، به این معنا که می تواند مواد شیمیایی را در بدن آزاد کند که ممکن است موجب آسیب اکسیداتیو شوند.
به طور واضح تر، چربی های اضافی شکمی به ارگان ها و عروق خونی آسیب می رساند، در نتیجه خطر ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا، سکته ی مغزی، بیماری های قلبی، دیابت، برخی سرطان ها و حتی زوال عقل را افزایش می دهد.

_ خوابیدن 5 ساعت یا کمتر در شب برای طولانی مدت در نهایت موجب افزایش چربی شکمی می شود. خواب بیش از 8 ساعت نیز این شرایط را ایجاد می کند.
 
_ کاهش مصرف مواد غذایی حاوی شکر و کربوهیدرات فرآوری شده برای طولانی مدت بسیار موثر است. تأکید بر مصرف مواد غذایی تازه مانند غلات سبوس دار و کاهش مصرف گوشت قرمز و چربی ها مانع چاقی خواهد شد. اما با این وجود علاوه بر موثر بودن مواد غذایی مصرفی، عوامل دیگری نیز بر افزایش تجمع چربی در ناحیه ی شکم تأثیرگذار هستند :

بیشتر بدانید : چاقی شکم، علل و روش های از بین بردن چاقی شکم

اندام سیب مانند مادر

بسیاری از یافته ها نشان داده است که چگونگی ذخیره چربی در قسمت شکم به ژنتیک نیز مربوط است. با نگاهی گذرا به افراد نسل های قدیمی مشخص می شود که اگر برای مثال برخی افراد اندامی تقریبا گلابی شکل و برخی اندامی متمایل به شکل سیب داشته اند، آن هایی که اندام شان به شکل سیب بوده، بیش از سایرین ورزش کرده و مصرف کالری را محدود می کرده اند تا شکمی برآمده نداشته باشند.

بیشتر بدانید : اگر اندام سیبی شکل دارید این غذاها را بخورید!!

هورمون های در حال تغییر

در حدود دوران یائسگی زنان، حتی آن هایی که بدنی گلابی شکل دارند (بیشترین وزن در ناحیه ی پاها قرار دارد)، متوجه می شوند که شکم شان در حال بزرگ شدن است. با افزایش سن، افت هورمون استروژن در زنان با کاهش طبیعی سوخت و ساز بدن همراه است که موجب افزایش وزن در ناحیه ی شکمی می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه خوراکی هایی شکم مان را صاف و کدام شکم مان را چاق می کند؟

ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در طول دوران باروری بر روی 10 تا 20 درصد از زنان تأثیر می گذارد. به علت افزایش سطح تستوسترون در این بانوان، آنها دچار اضافه وزن خواهند شد و از آن جا که این هورمون مردانه است، مدل چاقی ممکن است همانند چاقی مردانه باشد. سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل دوره های نامنظم قاعدگی، افزایش موهای زائد و بروز آکنه می باشد.

خواب کم و یا خواب زیاد

خوابیدن 5 ساعت یا کمتر در شب برای طولانی مدت در نهایت موجب افزایش چربی شکمی می شود. همین طور خواب بیش از 8 ساعت نیز این شرایط را ایجاد می کند. کمبود خواب باعث می شود بدن برای داشتن انرژی، واکنش های سوخت و ساز بدن را کاهش دهد. فرد هم برای کسب انرژی مواد غذایی را مصرف می کند که نباید مصرف شوند.
 محققان دقیقا دلیل چاقی شکم به علت پرخوابی را نمی دانند، اما این امکان وجود دارد که چون خواب زیاد با کاهش تحرک بدنی همراه است چاقی را به دنبال دارد. زمان مورد نیاز برای خواب در هر فردی متفاوت است و برای اغلب افراد بین 7 تا 9 ساعت در شب می باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 عادت بدی که باعث بزرگ شدن شکم تان می شود!!

استرس زیاد و جدی

کارشناسان با تحقیقات طولانی مدت به این موضوع دست یافتند که مردمی که آشفته و دچار استرس اند، بیشتر دچار چاقی های شکمی می شوند. هنگامی که فرد تحت فشار است، بدن شروع به ترشح هورمون کورتیزول می کند که از دو راه خرابی به بار می آورد: یکی این که فرد را به مصرف غذاهای چرب و خوراکی های شیرین تشویق می کند که تا حدودی فرد را آرام کند و دوم اینکه این هورمون شرایط شیمیایی بدن را تغییر می دهد و سبب می شود بدن فرد کالری کمتری بسوزاند و انرژی را به صورت چربی ذخیره کند.
 اگر چه در شرایطی مثل شکست کاری و ... داشتن استرس امری طبیعی است، اما اگر از آن دسته افرادی هستید که به طور جدی با هر موضوع کوچکی دچار استرس و آشفتگی می شوید، به فکر مشورت با یک متخصص روانشناس باشید.


بیشتر بدانید : علت اصلی چاقی شکم شما یکی از این دلایل ساده است!!

بیشتر بدانید : جلوگیری از چاقی شکم و پهلو در زمستان با چند ترفند ساده!!

بیشتر بدانید : جلوگیری از چاقی شکم با اضافه کردن 4 ماده غذایی به رژیم غذایی

بیشتر بدانید : چاقی شکم تان با خوردن این غذاها بدتر می شود


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : tebyan