برای داشتن شکمی تخت و ورزشکاری چی بخوریم؟
حتی اگر هر روز ورزش می کنید و می توانید بیشتر از یک دقیقه در وضعیت پلانک یا شنای سوئدی بمانید، باز هم به تغذیه مناسب احتیاج دارید تا بتوانید شکمی صاف و تخت و تکه تکه داشته باشید. با ما همراه شوید تا لیست غذاهای مفید برای داشتن شکمی تخت و اندامی متناسب و ورزشکاری را به شما معرفی کنیم.

چی بخوریم که اندامی متناسب و ورزشکاری داشه باشیم؟

حتی اگر هر روز ورزش می کنید و می توانید بیشتر از یک دقیقه در وضعیت پلانک یا شنای سوئدی بمانید، باز هم به تغذیه مناسب احتیاج دارید تا بتوانید شکمی صاف و تخت و تکه تکه داشته باشید.
انتخاب های غذایی مناسب به شما کمک می کنند تا قدرتتان را بیشتر کنید، حجم عضلاتتان را افزایش دهید و بیشتر چربی های مزاحم را (به خصوص در ناحیه شکم) که عضلاتتان را پنهان کرده اند، بسوزانید. در حالی که اگر موقع غذا خوردن حواستان نباشد، با یک انتخاب غلط ممکن است اثرات خوب تمرین را از بین ببرید.

 

ماست یونانی

ماست یونانی علاوه بر اینکه در هر فنجان 22 گرم پروتیین عضله ساز دارد، منبع خیلی خوب کلسیم و پروبیوتیک ها ( probiotic یا میکروارگانیسم های مفید موجود در شیر و ماست که فلور میکروبی روده را تقویت می کند. در واقع روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتری هاست. بسیاری از این باکتری ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته ای از این باکتری ها که به باکتری های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به فرایند گوارش، مولکلول های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی بیوتیک های مختلف را تولید می کنند که برای بدن مفید هستند.) هم محسوب می شود که هر دو به نمایان شدن عضلات شکمتان کمک می کند.

نتایج مطالعاتی که در مجله تغذیه بالینی اروپا ( IEtropean Hournal of Clinical Nutrition ) منتشر شده، نشان می دهد افرادی که هر روز از نوشیدنی هایی که پایه شان شیر یا ماست تخمیر شده حاوی پروبیوتیک است، استفاده می کنند، می توانند بخش بزرگی از چربی های شکمی را که بین عضلات و ارگان های این ناحیه ذخیره شده، بسوزانند و در مقابل، آن هایی که سراغ این نوشیدنی ها نمی روند، اصلا چربی سوزی شکمی نخواهندداشت.

اگر می خواهید ماست یونانی به شما کمک کند تا شکم عضلانی داشته باشید، حتما موقع خرید برچسب غذایی روی آن را بخوانید و مطمئن شوید که حاوی میکروارگانیسم های زنده و فعال است. خوردن این نوع محصولات لبنی پیشنهاد ویژه ما به همه کسانی است که به خاطر عدم تحمل لاکتوز یا قند شیر، بعد از خوردن این نوشیدنی دچار علائم گوارشی می شوند و دل پیچه می گیرند.

لبنیات پروبیوتیک به حرارت حساس هستند و اگر داغ شده یا در پخت غذا استفاده شوند، خاصیت میکروبی خودشان را از دست می دهند. بهتر است این محصولات را تازه مصرف کنید و آن ها را بیش از یک هفته داخل یخچال نگه ندارید تا میکروب های مفیدشان از بین نروند. همچنین اگر دنبال عضلانی کردن شکمتان هستید، اصلا به شیرتان شکر اضافه نکنید چون هم باعث احتباس آب و مایعات در ناحیه شکم می شود و هم باعث ذخیره چربی بیتشر در این ناحیه می شود.

 

غلات کامل

مصرف کربوهیدرات های پیچیده به خصوص غلات کامل برای ورزشکاران قدرتی لازم است تا اهدافشان در زمینه تناسب اندام محقق شود. فیبر موجود در غلات کامل به آب شدن چربی های شکمی کمک می کند و سطح هورمون گرسنگی در بدن را پایین می آورد و به این ترتیب مانع پرخوری می شود. در پژوهشی که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شده، مشخص شده است وقتی افرادی که رژیم کاهش وزن گرفته اند، طی یک بازه زمانی دوازده هفته ای همه غلاتشان را از نوع سبوس دار انتخاب می کنند، وزن بیشتری در مقایسه با کسانی کم می کنند که اصلا لب به غلات نمی زنند. چرا؟ چون عضلات بیشتری دارند و متابولیسمشان بالاتر است.

 

مارچوبه

این ساقه های سبز مملو از فیبرهای پروبیوتیک هستند که باکتری های مفید را در دستگاه گوارش تقویت می کنند و مانع نفخ می شوند. علاوه بر این دیورتیک یا مدر (ادرارآور) نیز هستند و به شما کمک می کنند تا آب اضافی بدنتان را از دست بدهید. چرا این مسئله تا این اندازه مهم است، چون هر چقدر آب بدنتان کمتر باشد، ماهیچه هایتان بیشتر بیرون می زند. یکی دیگر از ویژگی های مهم مارچوبه، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که باعث کاهش فرایندهای التهابی چاق کننده در بدن می شود. 
این نکته مهم را هم به خاطر داشته باشید که وقتی کار به تقویت عضلات می رسد، هر سبزیجاتی که مصرف کنید برایتان مفید است. چون مطالعات نشان داده افرادی که در طول روز سبزی بیشتری می خورند، چربی های کمتری در شکم و پهلو دارند.

 

بادام

بادام هم ضدیبوست است و باعث می شود باقی مانده مواد غذایی راحت تر از دستگاه گوارش خارج شود و هم ضد نفخ است. فیبر موجود در دانه های روغنی از جمله بادام احساس سیری را تقویت می کنند و به تنظیم قند خون کمک می کنند.
در مطالعه ای که در سال 2015 انجام و نتایج آن در مجله انجمن قلب آمریکا (Journal of the American Heart Association) منتشر شده، مشخص شده است که خوردن 30 تا 35 عدد بادام در روز به کاهش چربی های شکمی کمک می کند.
این نکته را نیز فراموش نکنید که بادام بیش از هر دانه روغنی دیگری چربی دارد.

 

چای سبز

چای سبز هم کافئین دارد و هم آنتی اکسیدان و چون هر دو این مواد مغذی به چربی سوزی کمک می کند، بنابراین اگر ورزشکار هستید و می خواهید جوری تمرین کنید که عضلاتتان حجیم شود و بیرون بزند، نوشیدن چای سبز را در قالب برنامه غذایی روزانه تان پشت گوش نیندازید. کافئین موجود در این نوشیدنی، خستگی ناشی از تمرین را کم کرده و کمک می کند شدیدتر ورزش کنید.
یکی از آنتی اکسیدان های موجود در جای سبز، میزان اکسیژنی را که بدن می تواند موقع عرق کردن مصرف کند، افزایش می دهد و در نتیجه عملکرد ورزشی شما را بهبود می بخشد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : همشهری تندرستی