این عادتهای غلط شما را لاغر نمی کند، مریض می کند!!
لاغری و کاهش وزن هدف اصلی افراد چاق است و در این بین عادت هایی هستند که علاوه بر لاغر کردن تان می تواند شما را بیمار کند. این عادت های بد لاغری عبارتند از :

در دنیای امروز که چاقی به‌عنوان یکی از مسائل جدی در حوزه سلامت مطرح می‌شود، بسیاری از افراد سعی می‌کنند با انتخاب روش‌های عجیب و حتی خطرناک در کوتاه‌ترین زمان وزن کم کنند و به تناسب اندام برسند، در حالی که خطاهای رایج در این‌باره و رعایت نکردن اصول تغذیه درست، تمرینات ورزشی مناسب و... نه‌تنها نتیجه مورد انتظار را به دنبال ندارد، بلکه می‌تواند تاثیر سوء و ناخوشایندی نیز بر سلامت عمومی بدن بگذارد.

بدترین عادتهای لاغری

حذف وعده‌های غذا برای لاغر شدن

شاید اولین راهکاری که برای کاهش وزن به ذهن می‌رسد، غذا نخوردن، حذف وعده‌های مهم غذای روزانه یا تغذیه خیلی مختصر باشد. این روش یکی از بدترین روش‌ها برای لاغری است زیرا در صورت کمبود ریزمغذی‌ها در بدن، متابولیسم کاهش می‌یابد و در این صورت روند کاهش وزن دچار اختلال می‌شود. به جای این کار سعی کنید وعده‌های غذا را کوچک اما دفعات را زیاد (5 تا 6 وعده در روز) کنید. البته دریافت مواد مغذی ضروری را نیز فراموش نکنید. به علاوه، بهتر است از غذاخوردن پس از ساعت 19 بپرهیزید زیرا اواخر روز متابولیسم کند می‌شود.
 
یادتان باشد غذا خوردن منظم احتمال موفقیت را برای کاهش وزن و به‌خصوص حفظ تناسب اندام بیشتر می‌کند. اشتباه رایج غذایی برای لاغری، روی آوردن به روش‌های موقتی است که گرچه گاه در مدت کوتاهی فرد را به تناسب اندام می‌رساند، اما ادامه عادات گذشته پس از دوران رژیم، خیلی سریع وزن را به حالت اول برمی‌گرداند.

 

حذف کربوهیدرات ها برای لاغری

کربوهیدرات‌ها که معمولا آنها را به نام نشاسته یا قند می‌شناسیم، مهم‌ترین منبع تامین انرژی بدن هستند و هرگز نباید از رژیم غذایی سالم حذف شوند. مسلما خوردن بیش از حد آنها سبب چاقی می‌شود اما اگر به اندازه کافی مصرف شوند بسیار مفید خواهند بود. البته اگر قصد کاهش وزن دارید، این منابع غذایی را در صبحانه و ناهار میل کنید تا بدن طی روز فرصت سوخت و‌ساز داشته باشد. مصرف آنها در وعده شام توصیه نمی‌شود زیرا در طول شب به چربی تغییر شکل پیدا می‌کنند. یادتان باشد منابع قندهای پیچیده مانند دانه‌های سبوس‌دار، حبوبات و سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر هستند که در تنظیم عملکرد دستگاه گوارش و حذف کلسترول اضافی، چربی و مواد سمی بدن نقش دارند.

 

آب نخوردن برای لاغر شدن

شاید شما هم شنیده باشید که آب باعث چاقی و تورم اندام‌ها می‌شود اما این تصور اشتباه است. ثابت شده نوشیدن آب موجب افزایش متابولیسم و بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود. به علاوه، مصرف کافی و منظم آب، مایعات بدن را طی روز در حالت تعادل حفظ می‌کند. آنچه باعث احتباس مایعات در بدن و تورم می‌شود، مصرف بالای سدیم است و به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف نمک تا حد امکان کاهش پیدا کند.

 

افراط در مصرف خوراکی‌های «رژیمی» یا «لایت»

درج عباراتی مانند رژیمی، لایت، کم‌چربی، بدون چربی یا سالم روی برچسب مواد غذایی دلیل نمی‌شود که صددرصد درست باشد. گر چه این محصولات چربی، قند، کالری، سدیم و هیدرات کربن کمتری دارند اما باید توجه داشت مانند دیگر فراورده‌های صنعتی درصد پایه‌ای از این ترکیبات را دارند و افراط در مصرف آنها می‌تواند زمینه‌ساز چاقی شود.

 

سیگار کشیدن برای لاغر شدن

سیگار کشیدن یکی از روش‌های عجیبی است که بعضی افراد برای کاهش وزن پیش می‌گیرند. در زمان سیگار کشیدن، پیام‌هایی به مغز فرستاده می‌شود که سطح متابولیسم را افزایش می‌دهد و احساس گرسنگی را از بین می‌برد. در واقع، گرسنگی علامت هشداری است که بدن به ریزمغذی‌ها نیاز دارد و سرکوب این هشدار بدن را با کمبودهای جدی غذایی مواجه می‌کند که این ضعف قوا زمینه ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. از طرفی، سیگار به خودی‌خود عوارض بسیار بدی دارد که از جمله می‌توان به سرطان، بیماری‌های ریوی و قلبی و... اشاره کرد.

 

مصرف مسهل‌ها

استفاده از مواد مسهل برای کاهش وزن سریع از خیلی وقت پیش کاربرد داشت. انواع قرص، پودر و دمنوش‌های مسهل وجود دارد و حتی بعضی از بازیگران معروف چنین رویه‌ای را امتحان کرده‌اند. ممکن است این افراد از کاهش وزن سریع لذت برده باشند، اما باید منتظر عوارض جدی آن بر سیستم گوارش باشند.

 

تهوع اجباری

یکی دیگر از روش‌های عجیب کاهش وزن «تهوع اجباری» است. در این حالت فرد دچار حالت روانی می‌شود که هر ماده غذایی را ناسالم می‌داند و زمانی که هر نوع خوراکی‌ای می‌خورد، احساس گناه چاق شدن سراغش می‌آید. در نتیجه خود را مجبور به برگرداندن آنچه خورده می‌کند. از دست دادن ریزمغذی‌های ضروری بدن پیامدی است که سلامت این افراد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

 

تمرین بدنی شدید

گرچه ورزش یکی از اصول مهم حفظ سلامت و تناسب اندام است اما کنار تغذیه درست و شیوه زندگی سالم موثر خواهد بود. تمرین جسمی بیش از حد نیاز برای کاهش وزن در حالی که بدن دچار کمبودهای غذایی است، نه‌ تنها مفید و سازنده نیست، بلکه سلامت را نیز به خطر می‌اندازد. ورزش را باید تا جایی ادامه داد که بدن تحمل آن را داشته باشد.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : salamat.ir