چاقی شما به دلیل 4 اشتباه در غذا پختن تان است!
چاقی و اضافه وزن شما می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. یکی از دلایل پنهان چاقی شما اشتباهات ساده ای است که هنگام پختن غذاها مرتکب می شوید.

وقتی که درباره تغذیه سالم صحبت می‌کنیم، کاملا واضح است که آماده‌سازی وعده‌های غذایی در خانه نسبت به استفاده از غذاهای رستورانی و آماده ارجحیت دارد. یکی از مطالعات Public Health Nutrition نیز نشان می‌دهد که پخت‌وپز در خانه می‌تواند به ما کمک کند تا میزان چربی، کربوهیدرات و قندهای دریافتی را کاهش بدهیم. با این ‌حال، وعده‌های غذایی خانگی هم می‌توانند به ‌اندازه غذاهای رستورانی و فست‌فودی ناسالم باشند، اگر که ما به این سه عامل مخرب توجه نکنیم: استفاده از مواد اولیه ناسالم، شیوه‌های پخت‌وپز غیراستاندارد و پرخوری. در ادامه با ۴ اشتباه رایج در پخت‌وپز آشنا می‌شویم که هر کدام می‌توانند باعث افزایش وزن شوند.

اشتباه شماره 1 در غذا پختن که باعث چاقی می شود : استفاده بیش از حد از روغن

بسیاری از افراد نمی‌دانند که روزانه چه مقدار کالری دریافت می‌کنند، چون حجم وعده‌های مصرفی را فقط براساس تخمین چشمی معین می‌سازند. این عادت نادرست برای استفاده از روغن در پخت‌ و پز نیز رایج است. به همین دلیل، بسیاری از افراد معمولا بیش از حد عادی از روغن استفاده می‌کنند و نمی‌دانند که هر قاشق غذاخوری از روغن زیتون هم حاوی ۱۲۰ کالری است.

راه‌ حل

تردیدی نیست که استفاده از روغن‌های سالم مانند روغن زیتون برای پخت‌وپز باید در اولویت قرار بگیرد، اما میزان استفاده از آن هم باید محدود باشد. درواقع،‌ بیشتر غذاها با استفاده از ۲ قاشق چای‌خوری از روغن زیتون که حدودا ۸۰ کالری به بدن می‌رساند، قابل تهیه هستند.

اشتباه شماره 2 در غذا پختن که باعث چاقی می شود : پیروی دقیق از دستور آشپزی‌های تلویزیونی

دستور آشپزی‌هایی که در تلویزیون می‌بینید، عمدتا هیجان‌انگیز هستند، اما در اغلب موارد برای اندازه دور کمر ما نتیجه مثبتی ندارند. یکی از مطالعات مجله Appetite در همین زمینه نشان می‌دهد زنانی که براساس برنامه‌های تلویزیونی به آشپزی می‌پردازند، شاخص توده بدن (BMI) بالاتری نسبت به دیگران دارند.

راه‌ حل

نسبت به اعمال تغییرات در دستور‌ آشپزی‌های تلویزیونی اصلا نگران نباشید. مثلا، اگر در تلویزیون دیده‌اید که از ماکارونی معمولی برای تهیه غذا استفاده می‌شود، شما می‌توانید از ماکارونی سبوس‌دار به‌عنوان جایگزین استفاده کنید تا فیبر دریافتی را افزایش بدهید. همین کار را می‌توان در مورد گزینه‌های چرب و شیرینی که در دستور‌ آشپزی وجود دارند نیز انجام داد. در ضمن اساسا بهتر است برای کمک گرفتن از دستور ‌آشپزی‌های آماده، سراغ منابعی بروید که نکات استاندارد برای حفظ سلامتی را جدی می‌گیرند. 

اشتباه شماره 3 در غذا پختن که باعث چاقی می شود : خودداری از مصرف ادویه‌ها و چاشنی‌ها

شاید شما هم مجموعه گسترده و متنوعی از انواع ادویه‌ها و چاشنی‌ها را در خانه داشته باشید، اما معمولا استفاده از آن‌ها را فراموش می‌کنید. با این‌ حال، انواع ادویه‌ها و چاشنی‌ها می‌توانند طعم و عطر تازه و بی‌نظیری به غذاها بدهند و البته هیچ کالری مازادی هم به آن‌ها اضافه نکنند. به ‌علاوه، ادویه‌ها و چاشنی‌ها حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی هستند و در نتیجه می‌توانند مانع از ابتلا به بیماری‌های مختلف شوند.

راه‌ حل

هرچه زودتر باید استفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌ها را شروع کنید و از آزمون و خطا در این زمینه نترسید. شما می‌توانید تجربه‌های اولیه خودتان را با استفاده از ادویه‌های معروف‌تر مانند زردچوبه و کاری شروع کنید و در ادامه سراغ ترکیب‌های پیچیده‌تر بروید.

اشتباه شماره 4 در غذا پختن که باعث چاقی می شود : ریزه‌خواری موقع آماده‌ سازی غذا

بعضی از افراد عادت دارند که موقع آماده‌سازی غذاها، بخشی از ترکیبات در حال پخت را مصرف کنند. این در حالی است که چنین عادتی به‌ راحتی می‌تواند میزان کالری‌های دریافتی را افزایش بدهد.

راه‌ حل

اگر به ریزه‌خواری موقع آماده‌سازی غذا شدیدا عادت دارید و نمی‌توانید جلوی خودتان را بگیرید، می‌توانید مقداری سبزی مانند خیار کنار دست‌تان بگذارید تا از آن به‌عنوان جایگزین استفاده کنید.