راه های افزایش وزن با ترفندهای طبیعی
 افزایش وزن یکی دیگر از راه ها برای رسیدن به تناسب اندام اما مخصوص افراد لاغر است. در این مقاله به شما روش هایی طبیعی برای افزایش وزن را معرفی می کنیم.

6 روش طبیعی برای افزایش وزن !

در جامعه امروز ایران كمتر افرادی را می‌بینیم كه به‌دنبال چاق شدن و افزایش وزن باشند. شاید دلیل اصلی آن موجی است كه نه تنها در جامعه ایران بلكه در میان مردم بسیاری از كشورهای جهان برای كاهش وزن و لاغری وجود دارد. از این روست كه افراد اندكی را می‌توان در سالن انتظار پزشكان و درمانگران طب‌ های طبیعی دید كه برای افزایش وزن به مطب این گروه از متخصصان مراجعه كرده باشند.
گروهی نیز كه برای افزایش وزن مراجعه می‌كنند مقصودشان از مراجعه، رسیدن به تناسب‌اندام است و نمی‌خواهند بر وزنشان افزوده شود.  این گروه از مردم به دلایل مختلفی دچار لاغری می‌شوند كه از میان آنها می‌توان به رژیم بد غذایی، بی‌اشتهایی عصبی و اختلال‌های گوارشی اشاره كرد. برخی از این عوامل و شیوه‌های درمان آنها برای دستیابی به تناسب‌اندام را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بیشتر بدانید : اولین قدم برای درمان لاغری چیست؟

اختلال در هضم و جذب؛ دلیل لاغری

گاهی ممكن است اختلال در سوخت و ساز و متابولیسم بدن عامل لاغری افراد باشد، به همین دلیل این مسئله نیز باید توسط درمانگر یا متخصص مورد بررسی قرار بگیرد. گاهی بروز مشكل در عملكرد دستگاه گوارش یا یكی از اندام‌هایی كه در سوخت‌وساز بدن تاثیر‌گذار است، موجب ‌هضم یا جذب مناسب مواد غذایی و ماده مفید خوراكی‌ها شده و در مدت زمان كوتاهی كمتر از 2 هفته موجب لاغری فرد می‌شود، پس برای رسیدن به وزن، متناسب و افزایش وزن، بهتر است افراد لاغر این مورد را نیز در نظر داشته باشند تا بتوانند از اصلاح رژیم غذایی‌شان نتیجه موثرتر و ماندگارتری بگیرند. با شناسایی علت اختلال در سیستم گوارشی می توانید برای درمان آن از یكی از متخصصان طب سنتی ایران یا طب سوزنی برای درمان كمك بگیرید.
 

اهمیت رژیم غذایی سالم در افزایش وزن

درمانگران طب سنتی بر این باورند مواد غذایی كه ما در طول روز مصرف می‌كنیم به مرور در بدن ما به خلط‌هایی مانند بلغم، صفرا، سودا و خون تبدیل می‌شوند. اگر مواد غذایی ما از مواد غذایی سالم، مفید و پرخاصیت باشد؛ هضم، جذب مواد و تشكیل اخلاط چهارگانه در بدن به درستی انجام می‌شود و بدن نیز پذیرای این مواد خواهد بود. اما اگر مواد غذایی كه مصرف می‌كنیم نتیجه یك انتخاب بد یا تركیبی از مواد غذایی نامناسب و بی‌خاصیت باشد، اخلاط نامناسبی در بدن تشكیل می‌شود و بدن آنها را جذب نمی‌كند.

برای افزایش وزن، هر هفته از این غذاها بخورید

درمانگران طب سنتی به افرادی كه برای افزایش وزن و رسیدن به تناسب‌اندام به آنها مراجعه می‌كردند مصرف انواع حلیم، كله پاچه، خوراك گوشت اردك، خوراك كبك و گوشت بزغاله را توصیه می‌كنند. آنها معتقدند گنجاندن این مواد به سبد غذایی افراد لاغر به آنها كمك می‌كند كه بر لاغری خود غلبه كنند. البته این درمانگران به افراد لاغر هشدار می‌دهند كه این غذاها را با تجویز درمانگرشان به سبدغذایی خود اضافه كنند زیرا پیش از افزودن این غذاها به برنامه غذایی روزانه باید از سلامت جسمی خود مطمئن باشند و معاینه شوند.
علاوه براین، این درمانگران مصرف شیربرنج و شیرینی‌هایی مانند باقلوا، قطاب و خوردن پسته، فندق، بادام و كنجد و گنجاندن میوه‌های شیرین به سبد غذایی را از دیگر عوامل موثر در افزایش وزن افراد لاغر می‌دانند.
 

تناسب حجم غذا و فعالیت روزانه

درمانگران طب سنتی بر این باورند حجم كم غذا یكی از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در بروز لاغری در زنان و مردان است. آنها بر این باورند بدن انسان نیروی خود را در طول روز براساس موادغذایی و خوراكی‌هایی كه مصرف می‌كند به دست می‌آورد و در صورتی كه تناسبی میان حجم غذا و فعالیت‌های روزانه افراد به لحاظ فكری و جسمی وجود نداشته باشد، آنها دچار لاغری می‌شوند. در حقیقت سوخت‌وساز غذا و میزان انرژی​ای كه تولید می‌كند فعالیت انسان‌ها را در طول روز تضمین می‌كند. بنابراین اگر میزان غذای دریافتی بدن در طول روز كم باشد، بدن به مرور زمان لاغر می‌شود، به همین دلیل انتخاب نوع غذا و میزان آن در افراد علاقه‌مند به افزایش وزن و تناسب‌اندام بسیار مهم است، یعنی ممكن است فردی بگوید من غذای زیادی مصرف می‌كنم اما غذایی كه نام می‌برد در گروه غذاهای كم‌كالری باشد، در نتیجه مصرف این غذا با حجم زیاد هیچ تغییری در او ایجاد نمی كند.

رابطه استرس و كاهش وزن

بی‌اشتهایی عصبی امروزه یكی از شایع‌ترین دلایل بروز لاغری در مردم است كه به دلیل كارهای سنگین، پر مسئولیت و پرتنش به‌وجود می آید. گاهی ممكن است یك خانم خانه دار نیز از این اختلال رنج ببرد و به دلیل تمركز زیاد بر مشكلات خانوادگی در طول روز حین انجام فعالیت‌های روزانه‌اش به این اختلال عصبی مبتلا شود.
درمانگران طب سنتی نیز ناراحتی، اضطراب، غصه، استرس و فشارهای عصبی را از جمله دلایل كاهش اشتها و بروز لاغری در افراد می‌دانند. از این رو، اگر در گروه افراد پراسترس و پر مشغله قرار دارید و تصمیم دارید برای رسیدن به تناسب اندام چند كیلو وزن اضافه كنید، بهتر است پیش از شروع یك برنامه درمانی دقیق و رژیم غذایی مناسب، بر حالات روحی خود تسلط پیدا كنید و این مسئله را درمان كنید.
 

برای افزایش وزن، این نكات را جدی بگیرید

در كتب طب سنتی عوامل مختلفی برای كاهش وزن و ابتلا به لاغری ذكر و توصیه هایی در این زمینه مطرح شده است.
- افرادی كه شغل آنها نیاز به پژوهش و تحقیق و كارهای علمی و مطالعاتی دارد و افرادی كه پرتحرك‌اند و فعالیت‌های سنگین جسمانی دارند در مقایسه با افراد دیگر بیشتر در معرض لاغری قرار دارند.

- افراد مبتلا به بیماری های كبدی یا بیماری‌هایی كه منجر به بزرگی طحال در بدن آنها می‌شوند نیز از جمله افرادی هستند كه ناخودآگاه در معرض لاغری قرار می‌گیرند.

- آرامش خاطر و نشاط روحی و فكری از جمله عواملی است كه به درمان لاغری و افزایش وزن كمك می‌كند و تاثیر زیادی در جذب موادغذایی و افزایش وزن دارد.

- ابتلا به اسهال از مواردی است كه موجب حفظ ریتم كاهش وزن می‌شود. این مكانیسم در حقیقت در برخی از شیوه‌های درمانی برای لاغر شدن افراد چاق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

- ابتلا به سوء مزاج بارد نیز یكی دیگر از دلایل ابتلا به لاغری است. درمانگران برای درمان لاغری پیش از هر چیز احتمال وجود سوءمزاج بارد را در بیماران‌شان بررسی می‌كنند.

- وجود انگل در دستگاه گوارش نیز از جمله مواردی است كه موجب كاهش وزن افراد و لاغری آنها می‌شود زیرا انگل پیش از آنكه مواد غذایی هضم و جذب شود از آنها تغذیه می‌كند.

- خواب معتدل و مناسب نیز در درمان این اختلال موثر است. افرادی كه برای درمان لاغری و افزایش وزن به پزشك مراجعه می‌كنند باید علاوه بر كنترل و تنظیم ساعات خوابشان، فعالیت‌ها و برنامه های روزانه خود را نیز تنظیم كنند.

- برخی داروهای گیاهی در عطاری‌ها به فروش می‌رسد كه برای درمان لاغری از سوی فروشندگان توصیه می‌شود. متاسفانه تجویز بسیاری از این داروهای گیاهی بدون لحاظ كردن علل واقعی لاغری در افراد، صورت می‌گیرد. در حقیقت این گروه به همه افراد لاغر با طبع و مزاج مختلف یك داروی گیاهی را تجویز می‌كنند،به همین دلیل است كه برخی از مردم از این داروها نتیجه می‌گیرند و برخی آنها نتیجه نمی‌گیرند و با مصرف آن دچار اختلال دیگری نیز می‌شوند. از این رو لازم است افرادی كه تمایل به افزایش وزن دارند و می‌خواهند لاغری خود را درمان كنند پیش از مصرف هر گیاه و داروی طبیعی با متخصص و درمانگر طب سنتی مشورت كنند.


اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه وزن خود را افزایش دهیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : افزایش وزن

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 9 روش چاق شدن و افزایش وزن


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز