با یک برنامه ریزی درست ، بیماران دیابتی می توانند علائمی که به فشار خون شان مرتبط است را به خوبی تحت کنترل داشته باشند.

بوسیله برنامه ریزی و یک رژیم غذایی مناسب می توان بیماری دیابت را کنترل کرد. دیابت وضعیتی است که  بدن نمی تواند انسولین کافی تولید کند یا قادر نیست از انسولین هایی که بوسیله سلول های قندی خون تولید می شود استفاده کند. این وضعیت ممکن است دارای نوسان باشد ، یعنی انسولین خون بالا و پایین برود که باعث بروز مشکلات جدی در فرد بیمار خواهد شد.

با یک برنامه ریزی درست ، بیماران دیابتی می توانند علائمی که به فشار خون شان مرتبط است را به خوبی تحت کنترل داشته باشند. در حقیقت ، یک رژیم غذایی سالم ، رژیمی است که بیمار بتواند بیماری خود را به خوبی مدیریت کند. به هر حال ، شما همیشه باید با پزشک تان در ارتباط باشید و حتی یک تغییر کوچک در برنامه غذایی تان را نیز به اطلاع او برسانید.


اصول برنامه ریزی غذایی برای بیماران دیابتی
یک رژیم غذایی درست را باید از پزشک تان بخواهید. او به شما خواهد گفت که هر رز چند وعده باید غذا بخورید و هر روز چه نوع غذایی میل کنید. اغلب رژیم های غذایی مناسب بیماران دیابتی شامل مقادیر زیادی فیبر  و غذاهایی با پروتئین بسیار کم می باشد. پزشک شما غذاهایی به شما توصیه می کند که دارای چربی های سالم ، میوه و سبزیجات تازه باشد.

بیشتر بدانید : شیرینی جدید و خوشمزه برای افراد دیابتی!!


رژیم غذایی بیماران دیابتی
1- وعده های غذایی سرشار از فیبر میل کنید:
اگر دائما احساس گرسنگی می کنید ، در میان وعده های اصلی غذایی تان از وعده های کوچکتری استفاده کنید که دارای فیبر باشند. فیبر نه تنها باعث می شود بدن تان از هر گونه آلودگی پاک شود ، بلکه به شما کمک می کند تا سیر شوید.

2- مراقب باشید از نوشیدنی های الکی استفاده نکنید:
نوشیدنی های الکی فشار خون شما را به طور ناگهانی افزایش می دهند . اگر پزشک تان شما را از نوشیدن مشروبات الکی منع نکرده است ، به یاد داشته باشید که هیچ وقت با شکم خالی از آنها استفاده نکنید. اگر می خواهید نوشیدنی الکی مصرف کنید باید در ممعده تان غذا داشته باشید تا الکل را به خود جذب کرده و به شما کمک کند بدون اینکه مشکلی برای تان بوجود بیاید آن را دفع کنید.

3- با اجازه پزشک از شیرینی های مصنوعی استفاده کنید:
اگر شیرینی دوست دارید و نمی تونید از آن ها بگذرید قبل از استفاده ، موافقت پزشک تان را کسب کنید.

4- هر روز در ساعت های مشخصی غذا بخورید:
سعی کنید ساعت مشخصی برای وعده های غذایی تان در روز مشخص کنید و هر روز حتما در آن ساعت غذایتان ا میل کنید تا فشار خون تان ثابت بماند. با ثابت بودن برنامه غذایی تان ، شما از خطر حملات مختلف و نوسان فشار خون جلوگیری خواهید کرد.

5- برنامه غذایی تان را متنوع کنید:
برای اینکه از رژیم غذایی تان خسته نشوید سعی کنید در غذاهایتان تنوع ایجاد کنید. لیستی از غذاهایی که مجاز به استفاده از آنها هستید تهیه کنید و هر بار جای آنها را با یکدیگر عوض کنید. به این وسیله شما مجازید که غذاهایی که مقادیر یکسانی از چربی و پروتئین دارا هستند را با یکدیگر تعویض کنید.

6- رژیم غذایی مناسب و مطمئن را انتخاب کنید:
رژیم غذایی ای انتخاب کنید که با شرایط جسمی شما هماهنگی داشته باشد. رژیم های غذایی متفاوتی برای بیماران دیابتی وجود دارد که شما می توانید یکی از مناسب ترین آنها را انتخاب کنید. البته قبل از انتخاب و استفاده از آن رژیم حتما با پزشک تان مشورت کنید .

7- تنوع داشته باشید:
اگر از رژیم غذایی تان خسته شده اید آن را متنوع کنید. فروشگاه های زیادی هستند که غذاهای مناسبی برای بیماران دیابتی دارند نظیر غذاهای منجمد و آماده ، غذاهای سرخ شده و حتی شکلات ها و شیرینی هایی مناسب بیماران دیابتی ؛ اما قبل از انتخاب انها حتما از سالم بودن آنها مطمئن شوید و در مورد کمپانی تولید کننده آن تحقیق کنید. 
 
 
تهیه و ترجمه:گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
آیا آنچه که بعد از ساعت 9 شب می‌خوریم باعث افزایش وزن می‌شود؟
نکات موثر در کاهش وزن از دو ستاره هالیوودی!
راز زندگی شاد و تناسب اندام میشل اوباما
چگونه می‌توانم وزن خود را کاهش بدهم و آنرا ثابت نگه دارم؟
چطور چربی های اضافه را تبدیل به عضله کنیم؟