در این مطلب به بررسی لوازم آرایشی و دلیل نگهداری آنها در یخچال می‌پردازیم.
لوازم آرایشی و بهداشتی مثل مواد غذایی، زمان مصرف معینی دارند اما اگر این مواد و وسایل در شرایط نامناسبی نگهداری شوند، زودتر از موعد فاسد و از رده خارج می‌شوند بنابراین یخچال خانه شما به دلیل داشتن دمای ثابت می‌تواند محل مناسبی برای نگهداری بعضی از آنها باشد. در این مطلب به بررسی این محصولات و دلیل نگهداری آنها در این كمد جادویی می‌پردازیم. 

متخصصان پوست می‌گویند چندین دلیل مهم برای نگهداری لوازم آرایشی در یخچال وجود دارد. دما ثابت است و خیلی سرد یا خیلی گرم نمی‌شود. اتفاقی كه ممكن است بر تركیب یا میزان غلظت محصول تاثیرگذار باشد. موم، روغن یا آب درون محصول در مواجهه با گرما یا رطوبت، ممكن است از هم جدا شوند یا به اصطلاح وا بروند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود بعضی داروها و محصولات موضعی در یخچال نگهداری شوند. به این ترتیب عمر مفید بعضی دیگر از لوازم آرایشی هم طولانی‌تر می‌شود. پس بهتر است بطری شیر و ظرف تخم‌مرغ را كمی‌ جابه‌جا كنید تا برای لوازم آرایشی فضا باز شود.

محصولات طبیعی یا ارگانیك
بیشتر محصولات امروزی حاوی نگهدارنده‌هایی هستند كه بدون قرار دادن محصولات در یخچال، از رشد باكتری‌ها جلوگیری می‌كنند. اما اگر محصولات ارگانیك یا طبیعی بدون این نگهدارنده‌ها را ترجیح می‌دهید، باید بلافاصله پس از باز كردن، آنها را در یخچال قرار دهید چون عمر این محصولات به بلندی محصولات دارای نگهدارنده نیست. 

عطر
اگر عطرهای خود را دور از گرما نگه دارید، عمر عناصر تركیبی درون آنها را افزایش داده‌اید. به گفته محققان، نگهداشتن عطر در یخچال می‌تواند آن را در مقابل اكسید شدن ناشی از گرما یا نور مستقیم خورشید حفظ كند، چون این دو عامل تاثیر مخربی بر تركیبات شیمیایی عطرها می‌گذارند. 

كرم دور چشم
استفاده از درمان پف چشم با كرم‌های سرد برای كسانی كه معمولا چشم‌های‌شان حالت خواب‌آلود دارد، بسیار تاثیرگذار است، چون دمای پایین، مویرگ‌ها را منقبض كرده و درنتیجه جریان مایع در بافت نرم را كاهش می‌دهد. كم شدن جریان مایع، التهاب و پف را كم كرده و حس خوبی را هم برای شما به ارمغان می‌آورد. 

ماسك‌های صورت
محققان درباره ماسك‌های صورت می‌گویند: بهتر است ماسك‌های مرطوب كننده، آرام‌بخش و ترمیم كننده پوست را در یخچال حفظ كنید، به‌ویژه اگر پوست حساس و مستعد قرمز شدن دارید، چون سرما مویرگ‌ها را منقبض كرده و قرمزی پوست شما را هم كاهش می‌دهد. 

محصولاتی كه در آنها باز شده‌اند
محافظت از خلوص و تاثیرگذاری عناصر فعال در محصولاتی كه قبلا در آنها را باز كرده‌اید، بسیار مهم است. مواد آرایشی حاوی تركیبات فعالی مانند رتینول، ویتامین C، پپتیدها و هیدروكینون باید در دمای خنك نگهداری شوند. 

محصولات حاوی تحریك كننده فلزی
بعضی لوازم آرایشی مثل كرم مرطوب كننده سر ساچمه‌ای، حاوی اعمال كننده‌های فلزی هستند و زمانی كه سرد باشند، تاثیر درمانی بهتری دارند. بسته‌بندی این مرطوب كننده به‌صورتی است كه ژل موجود در آن از كنار سر ساچمه‌ای رول مانند آن رد شده و سرد می‌شود. این كار باعث می‌شود پوست شما در تمام طول روز آبرسانی شود. 

خط چشم
جالب است بدانید كه چهره‌پردازان حرفه‌ای معتقدند برای داشتن یك خط چشم صاف و تمیز، مداد خط چشم‌تان را پیش از تراشیدن برای مدت 10 دقیقه در یخچال (یا محل خنك) قرار دهید. حتی اگر عجله دارید و زمان كم است، می‌توانید مداد را چند دقیقه در فریزر بگذارید. 

رژ لب و برق لب
احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده كه رژ لب را در ماشین یا جیب‌تان جا بگذارید و تحت‌تاثیر گرما، رژ لب كاملا آب شده باشد. هنگامی‌كه رژ لب در یخچال باشد، فرم خود را حفظ می‌كند. ولی آب شدن رژ هم راه چاره دارد؛ رژ را سریع در یخچال بگذارید. كافی است پس از یك ساعت به آن سر بزنید و ببینید كه دوباره به حالت اول خود بازگشته است. 

ضد آفتاب
اگر كرم ضد آفتاب را در محیط گرم قرار بدهید، مقاومت آن در برابر اشعه ماوراء بنفش كم می‌شود. پس ضد آفتاب‌ها را از روی میز جمع كرده و با جابه‌جا كردن وسایل داخل یخچال، جایی برای آنها باز كنید. 

لاك ناخن
هنگامی ‌كه لاك ناخن زیر نور خورشید و گرما قرار می‌گیرد، غلظت لاك ناخن كم می‌شود، حتی گاهی ممكن است دچار تغییر رنگ شود. نگهداری لاك ناخن در یخچال می‌تواند مانع چنین اتفاقی شود. 

كرم‌های ضد آكنه
متخصصان تاكید می‌كنند هرگاه كرم ضدآكنه می‌خرید، دستورهای روی جعبه آن را به‌طور كامل مطالعه كنید، چون چنین محصولات آرایشی- بهداشتی اگر در شرایط غیراستاندارد نگهداری شوند، تاثیر درمانی خود را ازدست می‌دهند. 

آرایش مایع
این مورد شامل همه چیز می‌شود؛ از زیركاری، ریمل، مژه و ابرو گرفته تا خط چشم مایع. همه این مواد عمر مفید خود را دارند و از زمانی كه در آنها را باز می‌كنید، به سرعت عمرشان كاهش می‌یابد. برای افزایش این عمر مفید باید لوازم آرایشی را در یخچال قرار دهید، البته لوازم باز نشده را هم می‌توانید به همین صورت نگهداری كنید. 

نكته
این‌طور به‌نظر می‌آید كه تصمیم گرفتید لوازم آرایشی را به یخچال منتقل كنید. اما بهتر است اول آنها را در یك ظرف در بسته قرار دهید. این كار، نكات مثبت خاص خود را دارد. از جمله اینكه با این كار لوازم آرایشی از دسترس كودكان – و البته آقایان حواس‌پرت! – دور می‌ماند و نكته دیگر اینكه زمانی كه به آنها احتیاج دارید، لازم نیست برای برداشتن هر كدام مسیر آشپزخانه را پیش بگیرید! بلكه یك‏بار كیف یا بسته مشخصی را از یخچال بر می‌دارید و به‌راحتی آن را در یخچال قرار می‌دهید، ضمن اینكه امكان تداخل بوی محصولات غذایی با وسایل بهداشتی- آرایشی به حداقل می‌رسد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سبز



مطالب پیشنهادی :
در دوران بارداری چگونه از لوازم آرایش استفاده کنم؟
مدت زمان استفاده از مواد آرایشی و زمان فاسد شدن آنها!
10 برند برتر محصولات زیبایی ارگانیک که میتوانید به آن اعتماد کنید
معرفی 10 برند برتر رژ لب قرمز در دنیای آرایشی
این نشانه ها می گوید لوازم آرایش تان فاسد شده