تفكر درباره‌ی خداوند، موجب كاهش اضطراب است!
لازم است بدانیم چرا مردم باورهای دینی دارند ؟ و می خواهیم دریابیم چنین تفکراتی چه کمکی به ما می‌کند؟
 
 
 
 
براساس مطالعات جدید، تفكر درمورد خداوند، موجب می‌شود هنگام بروز خطا و اشتباه، کم‌تر دچار ناراحتی شویم.
 
محققان، امواج مغزی مربوط به نوعی خاص از واکنش به پریشانی را در تعدادی از داوطلبان، هنگامی که دچار اشتباه شدند اندازه‌گیری كردند؛ افرادی كه دارای تفكرات مذهبی بودند، در مقابل پاسخ‌های اشتباه، کم‌تر ناراحت می‌شدند تا آنان که  از چنین اعتقاداتی برخوردار نبودند.
 
 
«مایكل اینزلیشت» با همکاری «الکس تولت» (هردو از دانشگاه تورنتو) که این تحقیق را به‌عهده دارند، می‌گوید: «85درصد از مردم جهان، نوعی باور مذهبی دارند .» او می‌افزاید: «به‌عنوان یك روان‌شناس، لازم است بدانیم چرا مردم، چنین باورهایی دارند و دریابیم کاوش درباره‌ی هریک از این عملكردها، چه کمکی به ما می‌کند؟ »
 
 
 
طی دو آزمایش، پژوهش‌گران نشان دادند هنگامی‌كه افراد در مورد دین و خدا فكر می‌كنند، مغزشان پاسخ‌های متفاوتی بروز می‌دهد و این نوع تفکر، به آنان آرامش بیش‌تری داده و موجب می‌گردد تا برخورد مناسبی با موانع داشته باشند و اضطراب و نگرانی‌شان در واكنش به اشتباهاتی كه مولد اضطراب و پریشانی‌ست، كاهش ‌یابد.
 
 
شركت‌كنندگان در این آزمایش در مورد دین و مذهب خود و هم‌چنین واژه‌ها و كلمات مربوط به خداوند و دین نوشتند. سپس محققان، فعالیت مغزی آنان را در حین تكمیل یك عمل كامپیوتری ثبت كردند؛ نتایج نشان داد هنگامی‌كه افراد به‌صورت خودآگاه یا ناخودآگاه، به خداوند و دین فكر می‌كنند، فعالیت مغزی در نواحی مرتبط با قشر قدامی سینگولا (ACC)‌ و نواحی تنظیم‌كننده‌ی حالت برانگیختگی ،زمانی‌كه كارها اشتباه پیش‌می‌رود (مانند زمانی‌كه ما در حال اشتباه‌كردن هستیم)‌، كاهش‌می‌یابد.
 
 
 
جالب این‌که وقتی افراد بی‌اعتقاد به خدا، به‌صورت «ناخودآگاه» به ایده‌های مربوط به خداوند فكر می‌كنند، فعالیت ناحیه‌ی ACC در آنان افزایش می‌یابد. محققان خاطرنشان می‌سازند:
 
افراد مذهبی با تفکر درباره‌ی خداوند، به‌ وجود نظم در جهان و علل وقایع تصادفی پی‌برده و به این طریق، احساس اضطراب و اندوه در آنان کاهش می‌یابد.
 
 
در مقابل، برای افراد بی‌دین، افکار خداوند ممکن است با نظام باورهای‌شان، مغایرت داشته باشد و این تضاد در آنان موجب پریشانی بیش‌تر گردد.
 
تفكر دینی در سخت‌ترین شرایط، موجب آرامش شده و هنگام بروز خطا، اضطراب را کاهش می‌دهد. هم‌چنین برخی شواهد، حاكی از آن است كه افرادِ دارای باورهای دینی، زندگی طولانی‌تری داشته و تمایل به شاد زیستن و سالم‌بودن در آنان، بیش‌تر است. باورها  و معانی می‌تواند در درك عالم هستی و دنیای اطراف‌، به انسان‌ها كمك كند.
 
 
 
تهیه شده توسط:مجله شادکامی و موفقیت -  
نسرین امامی / کارشناس ارشد روان شناسی
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
 
 
مطالب پیشنهادی :
کاش هنوزم همه ‌رو ۱۰تا دوست‌داشتیم!
چه کسی پنیر من را جابجا کرد ؟!
لبت به خنده باز نمی شود ؟!
ذهنتان را از افکار منفی خالی کنید!
کودک درون شما زنده است ؟!